Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X på 266 mhz iMac?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skall peta i mer minne, till 288 MB, och uppgradera OSet i en gammal iMac 266 mhz. Är det någon som har en uppfattning om huruvida OS X kommer att flyta någorlunda på den maskinen eller om jag skall nöja mig med OS 9. Användaren som skall ha datorn är inte speciellt intresserad av att ha OS X bara för att det går utan vi måste nå någorlunda hastighet för att det skall vara värt det. Frågan är alltså: Ska jag installera Jaguar eller ska jag nöja mig med 9.2?

I den datorn kan man inte stoppa in ett grafikkort som får Quartz Extreme att fungera, och utan den accelerationen och med en så långsam processor är det nog 9.2 som gäller.

Att köra OS X på den är ingen idé om man inte är väldigt intresserad av att ha just OS X.

• Medlem
  • 2003-07-02 17:17

Jag skulle nog avråda från det, men kolla exakt vad personen vill använda datorn till. Nya program kommer ju inte till OS 9, och t ex synkning med mobiltelefoner och liknande kommer aldrig fungera. Vill personen däremot få saker gjorda någorlunda snabbt i Word, Quark, Photoshop m m, är ju OS 9 fortfarande väldigt bra.

OS X kommer gå som seg sirap på den maskinen.. Ingen bra ide tror jag när de låter som en måttligt intresserad användare

• Medlem
  • Huddinge
  • 2003-07-02 17:59

OS X.2.6 flyter fint på min G3/300 (beige) utan QExtreme :rolleyes: så segt som sirap vet jag inte... fast jag har över 400MB RAM

• Oregistrerad
  • 2003-07-02 18:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björne
OS X.2.6 flyter fint på min G3/300 (beige) utan QExtreme :rolleyes: så segt som sirap vet jag inte... fast jag har över 400MB RAM

Min samma rullade på hyfsat (surf, lite skriva, räkna, skissa och så) med 192Mb innan den pensionerades

Tack för alla synpunkter. Dom verkar ju dock gå isär ganska rejält...

Om jag installerar X och testar, kommer datorn att rulla lika bra om jag bootar den i OS 9 som om jag gör en ren OS 9-intallation? I så fall förlorar man ju bara lite hårddiskplats på att installera X (med 9).

• Oregistrerad
  • 2003-07-02 21:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johannes
Om jag installerar X och testar, kommer datorn att rulla lika bra om jag bootar den i OS 9 som om jag gör en ren OS 9-intallation? I så fall förlorar man ju bara lite hårddiskplats på att installera X (med 9).

Jo... eftersom man kan ha en gamal 9:a som "classic" så är det ju en gammal 9:a

1
Bevaka tråden