Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aktivera högerklick på trådlös mighty mouse?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-23 23:00

Hallå

Är ganska ny med Mac och har en fråga, hur kan jag aktivera högerklick funktionen på en apple mighty mouse? Liknande som man har på en vanlig usb mus och i windows? dvs ctrl + click på mac språk. Fattar inte vad jag ska välja i mus inställningarna??

Är det nån som har lite koll på detta?

Mvh
Jonas

Skall väl bara vara att ställa in "primär musknapp vänster" så skall Högerknappen mappas till högerklick - såvida du inte har ngn annan drivrutin (USB Overdrive) som ligger och stör.

Systeminställningar/Tangentbord&Mus

Mighty mouse är en skethög, men jag har aldrig hört att högerklicket slutar funka i den. Däremot rullkulan....

Ursprungligen av Goflorp:

Skall väl bara vara att ställa in "primär musknapp vänster" så skall Högerknappen mappas till högerklick - såvida du inte har ngn annan drivrutin (USB Overdrive) som ligger och stör.

Systeminställningar/Tangentbord&Mus

Mighty mouse är en skethög, men jag har aldrig hört att högerklicket slutar funka i den. Däremot rullkulan....

Jag tycker Mighty Mouse är värdelös. Rullningen fungerar ibland, oftast inte, och högerklicket har faktiskt slutat fungera. Jag får närmast hamra på den för att det ska gå. Snygg skit. Det är vad det är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-23 23:46

Hej

Tack för snabbt svar, jag har ändrat så den är primär också men då fungerar den som "vänsterklick" på windows språk man dubbelklickar och bilden öppnas (om det är en bild jag klickar på) Jag hade tidigare en microsoft usb-mus. då fungerade högerklick?
Konstigt, jag såg i ett annat forum att man skulle ha den som primärknapp också. Men för mig funkar det inte måste hålla ner crtl+klick för att få funktionen. Mystiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-24 00:15

Ok jag kom på hur man får det att funka... det är tydligen känsligt var på musen man trycker för att få det att funka och höger sida skall vara inställd som sekundär knapp.
För att det skall funka måste man klicka ganska långt fram på musen till höger om scroll kulan. Nu funkar det i allafall

//Jonas

Ok, gött.

Vi får väl se hur länge din scroll-kula uppepå håller.
Jag sätter en femma att den lägger av om en månad:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-31 16:45

Det går att göra rent"helvetet".
Jag fick ett tuppjuck på ungarna och deras chipsätande vid musen häromdan och drog skiten i golvet.Musen spred sig över hela golvet.
Den vita "ramen"på undersidan gick i tre delar och resten separerade snyggt o prydligt.Detta visade att ramen såg ut att vara limmad mot överdelen.
Scrollhjuls enheten går att skruva loss när bottenplattan är fri från överdelen.Sen är det bara att pilla isär o göra rent.Det ser ungefär ut som gamla musen med bollfast pilligare.
Vid hopsättning så ställde jag bottendelen på en liten hylsa som hjulet kunde centrera i .Dom fyra små rullarna är magnetiska så använd en plast pinsett och lägg rullarna åt rätt håll.sätt ihop halvorna och ta lite blixtli på ramen.
Klart!

Ursprungligen av Clossa:

Det går att göra rent"helvetet".
Jag fick ett tuppjuck på ungarna och deras chipsätande vid musen häromdan och drog skiten i golvet.Musen spred sig över hela golvet.
Den vita "ramen"på undersidan gick i tre delar och resten separerade snyggt o prydligt.Detta visade att ramen såg ut att vara limmad mot överdelen.
Scrollhjuls enheten går att skruva loss när bottenplattan är fri från överdelen.Sen är det bara att pilla isär o göra rent.Det ser ungefär ut som gamla musen med bollfast pilligare.
Vid hopsättning så ställde jag bottendelen på en liten hylsa som hjulet kunde centrera i .Dom fyra små rullarna är magnetiska så använd en plast pinsett och lägg rullarna åt rätt håll.sätt ihop halvorna och ta lite blixtli på ramen.
Klart!

Nu har du kommit lika långt som jag kom. rengjord och klar.
Nu börjar nedräkningen då...

Du har satt samman fanskapet - med blixtlim....

Nästa gång den krånglar så skicka fanskapet dit den hör hemma - papperskorgen...

Slår vad om fem spänn att det sker inom 4 vkr. Mindre om barna gillar chips...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-16 02:13

Någon har nog redan ätit chips,igen-Ska först prova fönsterputs och diskhandduk,sedan om behov finnes-hammare och soppåse.
Finns det någon annan "råtta" som även funkar i sidled och är vänligt sinnad till bra hygien?
Varför kan inte kulan vara löstagbar?
Går det inte att styra den optiskt,som den undre?

Ursprungligen av Clossa:

Någon har nog redan ätit chips,igen-Ska först prova fönsterputs och diskhandduk,sedan om behov finnes-hammare och soppåse.
Finns det någon annan "råtta" som även funkar i sidled och är vänligt sinnad till bra hygien?
Varför kan inte kulan vara löstagbar?
Går det inte att styra den optiskt,som den undre?

Åh, snälla. Berätta här i tråden hur det går...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-17 00:05

Stackare, min "kula" funkar fortfarande men jag är inte särskillt nöjd med högerklick funktionen på macmusen... här måste jag säga att de får bättra sig. På allt om mac så tycker "de visa" att använda tangentbord och mus för att få samma funktionalitet är mycket bättre??

J

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2009-01-17 18:26
Ursprungligen av Goflorp:

Ok, gött.

Vi får väl se hur länge din scroll-kula uppepå håller.
Jag sätter en femma att den lägger av om en månad:)

Jag har använt min MightyMouse i flera år nu och min kula fungerar precis lika bra som när den var ny. Har aldrig rengjort den. Måste ha haft grym tur!

Ursprungligen av akesson:

Jag har använt min MightyMouse i flera år nu och min kula fungerar precis lika bra som när den var ny. Har aldrig rengjort den. Måste ha haft grym tur!

Ja, är det inte fantastiskt!

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-01-16 02:23

Jag skaffade en sån där fiberhanduk, så med jämna mellanrum när kul-helvetet får för sig att sluta scrolla åt ena eller andra hållet då vänder jag bara på MightyM och placerar den i handen med handuken. Kör lite fram å tebaka en stund, efter detta fungerar den utmärkt några veckor igen.
Fattar inte riktigt varför, men jag är väldigt glad att slippa hålla på med rengörings spray och plocka isär och sånt otäckt.

Jag har gjort ren kulan genom att stoppa in ett hörn av en postitlapp och klistret suger upp mycket skit, enkelt och kräver inte att man slänger musen i golvet.

Ursprungligen av hummel:

Jag har gjort ren kulan genom att stoppa in ett hörn av en postitlapp och klistret suger upp mycket skit, enkelt och kräver inte att man slänger musen i golvet.

Snygg workaround på det enda raka ....

Helt obegripligt att först avskaffar de kulan undertill, den blir ju bara full med mög hela tiden... när det är fixat och hela datorbranchen lägger ut en suck av lättnad. Äntligen! Då bestämmer ngt pucko att den där kulan... vi gör den femtio ggr mindre - så den blir säkert 10ggr känsligare för skit&mög... sedan sätter vi den uppepå musen! Ja....

Jävligaste är nog att de kallar det "produktUTVECKLING" !

Har haft min MM sedan Okt -07, fungerar fortfarande kanon. Visst, ibland kan den hänga sig lite när man skall scrolla neråt, men det går över fort.
Jag har helt enkelt haft tur då, eller :)?

Ursprungligen av Marcus_R:

Har haft min MM sedan Okt -07, fungerar fortfarande kanon. Visst, ibland kan den hänga sig lite när man skall scrolla neråt, men det går över fort.
Jag har helt enkelt haft tur då, eller :)?

Troligen, eller såhar du väl extremt rent runt omkring dig och dina händer är alltid rena.

Själv äter jag INTE chips, godis eller liknande vid datorn. Snusar inte heller. Jag röker inte. Det finns alltså troligen mindre skit på mina fingrar än på de flesta andras.... lika förbannat lägger den av.

Minsta lilla skit i den där rullkulan och denger direkt det som du visar - den vägrar scrolla neråt. Sedan börjar det, rulla upp-och-ner på microfiberdukar osv. Tills den lägger av helt.

En Topz + Ren, kemisk bensin tvättar kulan tillräckligt bra. Har dock inte behövt göra det på mina möss (för jag äter aldrig något mer än smörgåsar vid datorn och då alltid med kniv och gaffel av gammal vana).

Ursprungligen av henkebarn:

En Topz + Ren, kemisk bensin tvättar kulan tillräckligt bra. Har dock inte behövt göra det på mina möss (för jag äter aldrig något mer än smörgåsar vid datorn och då alltid med kniv och gaffel av gammal vana).

Förr åt jag en hel del vid datorn, på den tiden man hade peze, men nu har jag helt lagt av med det. Fast när man såg din metod, att köra med kniv och gaffel, då börjar man fundera på om man inte skall ta upp den vanan igen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-21 17:40

19/1 2009 Då DOG DEN igen. handbromsen dragen på kulan.
Fanken ta dig Goflorp
Det gör inget om jag har fel,bara andra inte har rätt!
Någon skrev något om krånglande högerklick.
Ett mycket fult sätt att besudla Mac-världen.Klick mitt i pannan på musen ska räcka.

Apple är ju amerikanskt och jänkarna är ju ofta smällfeta.Det kanske är en ny "appel"musmetod för att folk inte ska äta vid datorn.

Ursprungligen av Clossa:

19/1 2009 Då DOG DEN igen. handbromsen dragen på kulan.
Fanken ta dig Goflorp
Det gör inget om jag har fel,bara andra inte har rätt!
Någon skrev något om krånglande högerklick.
Ett mycket fult sätt att besudla Mac-världen.Klick mitt i pannan på musen ska räcka.

Apple är ju amerikanskt och jänkarna är ju ofta smällfeta.Det kanske är en ny "appel"musmetod för att folk inte ska äta vid datorn.

Mouse Dead. Case closed.

Ursprungligen av Clossa:

19/1 2009 Då DOG DEN igen. handbromsen dragen på kulan.
Fanken ta dig Goflorp
Det gör inget om jag har fel,bara andra inte har rätt!
Någon skrev något om krånglande högerklick.
Ett mycket fult sätt att besudla Mac-världen.Klick mitt i pannan på musen ska räcka.

Apple är ju amerikanskt och jänkarna är ju ofta smällfeta.Det kanske är en ny "appel"musmetod för att folk inte ska äta vid datorn.

Högerklick är snudd på omöjligt. Mighty Mouse är verkligen den sämsta snyggaste musen jag någonsin haft.

Äh, det är en vanesak. Jag hade problem i början, men man vänjer sig.

Ursprungligen av henkebarn:

Äh, det är en vanesak. Jag hade problem i början, men man vänjer sig.

Då lär jag mig långsamt. Jag har haft musen i mer än ett halvår.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-22 16:43

logitech's V470 Cordless Laser (blue tooth mus) tycker jag e riktigt skön -- har den i vitt [macTheme] - kan ju vara en fundering istället för mightyn - så slipper man ev radioSändare [RF-donglar\USB]

kan inget om drivare \ ska inte behövas!?- hehe, såg dock att lite folk har skit bakom spakarna gällande denna .. ;]

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-22 16:44

Bättre

Mycket snyggare ? Funkar bra med knappen iaf ....

Senast redigerat 2009-01-23 00:41
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-25 23:56

Ha!
Den verkar ju perfekt om man ska "porrsurfa" speciellt färgen
---
Jag lät min snorta i sig lite fönsterputs,och nu är den funkis igen.tidsfråga innan döden återuppstår.
Fa'n ta Apple,det hade väl varit enkelt att lägga in optik upptill och en kula ovanpå,eller något typ styrplattan från en bärbar.

1
Bevaka tråden