- Olle@mac
- Medlem ●
- Borås
- 2008-12-24 15:07
Det hade kunnat vara slutet på det gammla året fast i en annan betydelse. Dygnet började bra då vi startade i stallet där vi drack alkoholfri glögg och delade ut julklapparna och mockade sedan boxarna innan vi tog ut hästarna i hagen. Nu på morgonen, ca: 9:15 då jag var på väg till jobbet på riksväg 40.. strax söder om Boråstorpet blev jag omkörd av en personbil...
Jag blev omkörd av den danska bilen som 8-10 meter framför mig skulle svänga in från västra till högra körfältet. När han la över ratten så fortsatte framdelen av bilen in mot höger körfält medans bakre delen inte följde med, den liksom vill rakt fram... jag insåg att jag var på väg att hinna ifatt den.
Den omkörande bilen körde med stor sanolikhet i ca: 100 km/timmen... jag vet att jag låg i 90-95 dvs helt normalt om det inte vore för blixthalkan. Konsekvensen blev att jag såg deras bils hela högra sida (sladd) framför mig varvid den försvann i höger körfält och dansade ned i diket. Jag tror dom klarade bergväggen. I bilen fanns 2 herrar, en mamma (?), ett litet barn som kanske var 3-4 år, två stycken grabbar på gissningsvis 12-14 år.
När jag väl kommit ur min bil vid vägkanten så var det snuskigt halt så jag fick gå nere i gräset bredvid vägrenen. Där hade redan en tej och kille bilen bakom mig hunnit ur sin bil och ringt in larmet. Vi var därmed 3 vuxna som försökte göra det lilla vi kunde för att hjälpa. Det gick några minuter på att förklara för larmcentralen var vi trodde att vi befann oss. Jag tog hand om den äldsta grabben som nog upplevde ett kaos... försökte bara hålla om honom eftersom de äldre (föräldrarna) inte tycktes förstå att han behövde stöd. Han grät och ville stundvis slita sig loss. Mellangrabben föreföllt att ha lite bättre kontroll på vad som hänt. Det minsta barnet blödde näsblod men kunde gå.
Alla kom nog ur bilen inom loppet av en minut. Vi noterade att ingen krockkudde hade löst ut. Själv är jag så här efteråt förvånad över att det var 6 personer i personbilen, som även var fulllastad. Bilen hade inte dubbade däck men jag måste säga att jag inte vet om det var sommardäck eller året runtdäck. Bilen var registrerad i Danmark men familjen kan ha kommit från typ Irak, mamman som jag pratade med kunde hjälpligt prata danska. När jag lämnade platsen efter att ha pratat med polisen så hade man lagt in mamman i den ena ambulansen, och där satt även den äldre mannen samt antingen 12 eller 14-åringen ( gissar bara deras ålder ). Det var nog 3 ambulanser, 3-4 brandfordom samt en polisbil... dramatiskt värre när dom satte ut bloss på vägen.
Jag är mitt i eländet glad att jag inte panikbromsade och att jag hade dubbar på en såphal riksväg... jag släppte gasen och kanske satte jag foten försiktigt på bromspedalen.
God Fortsättning,
Olle