Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yamaha PSR S500 eller 413 till nybörjare?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har möjlighet att inhandla en ca 1 år gammal Yamaha PSR S500 för runt 2500 kr.

Frågan är om detta keyboard gör sig bra för en nybörjare? eller bör jag kanske sikta in mig på något enklare som ex en ny Yamaha PSR-E413(http://www.dv247.com/invt/49087/) för ca 2000 kr?

Fördelen med Yamaha PSR S500 verkar vara att ljuden är extremt bra.
Nackdelen här är så klart att keyboardet är en generation gammalt(finns S550 nu) och att den är beg.

Fördelen med Yamaha PSR-E413 är att den visar på display exakt vilka noter man spelar vilket säkert är bra för nybörjare, detta kan jag inte se att PSR S500 har?
Nackdelen är "kanske" att den har vissa begränsningar, men detta är kanske inget jag märker av som nybörjare?

Även om huvudtanken är att lära mig spela piano så kommer jag även att koppla in den till datorn för att skapa musik i ex FL studio.

Vad anser ni?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-25 21:15

413 funkar utmärkt till det du beskriver, fungerar också att köra USB-MIDI med datorn.

Tack för svaret!

Jo jag tvivlar inte på att 413 täcker mina behov, men jag antar att s500 är en finare modell? och i detta fallet så får jag ett ganska så bra pris på båda.

Frågan e om s500 saknar något som 413 har?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-26 07:10

Alltid bättre att köpa nytt än begagnat, om det inte är så att S500 har något du vill ha som 413 saknar. Så tycker jag.

Jo självklart, men då jag är nybörjare så vet jag inte vad jag kan tänkas behövas längre fram.

Det finns ju ca 6 veckors garanti kvar på S500 så är det något som strular så kan man ju få det fixat inom den tiden.

Man tycker ju att 6000 mot 3000 borde göra att det skiljer en hel del mellan modellerna 413 och S500?

-Nu känner jag inte till dessa modeller, men ett sätt att tänka kanske är att den som man enkelt och behagligt fär att låta som man vill är att föredra, om det inte är jättedyrt förstås.

MVH

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-26 21:15

Min sambo brukar fråga mig samma sak varje gång jag köper en till synth eller pryl "är det där något du behöver?" Självklart inte, svarar jag, men det är något jag vill ha.

1
Bevaka tråden