- Fd Medlem
- Medlem ●
- Göteborg
Steve Jobs förstfödda dotter heterLisa (f-78).
Det har också funnits en dator från Apple som kalladesApple Lisa. Namnet Lisa är officiellt en förkortning av Local Integrated Software Architecture (ung lokal integrerad mjukvaruarkitektur). Kanske pappa Steve också tänkte på sin dotter när han valde det namnet på datorn ?
Jag undrar om det finns intresse av att diskutera hur tjejor ser på sitt datoranvändande ? Hur mycket tid använder man vid datorn ? Är det en myt att många tjejor tycker det är för svårt att lära sig hur det datatekniska fungerar ? Kan vi tipsa varandra om bra webbsidor och böcker ?
Både tjejor och killar kan var med och diskutera förstås. Jag anser inte att killar måste ändra sig för att "släppa fram" fler tjejor. Den här tråden handlar inte alls om det.
Ordet lisa betyder lindring och lättnad. Hur kan vi underlätta för våra döttrar, systrar, mammor att få del av allt det som är så tidsbesparande, praktiskt och jättekul med datoranvändande ?
Det är väl erkänt att han döpte datorn efter sin dotter? Sen kan man alltid anpassa benämningen till bokstäverna i namnet
Angående hur tjejer använder datorer vet jag inte om jag kan bidra med särskilt mycket...
Tjejer och datorer är ett intersant genus-forskings fält med många öppna frågor. En av dom är hur man skapar en miljö som tjejer trivs i ?. Det svåra är att informations mässigt göra någon skillnad eftersom att datorn är en dator oavsett vilket kön användaren har.
Som datavetenskaps student så vet jag ett väldigt medveten om hur tjejers intresse för datorer ser ut - jag skämtar inte då jag säger att antal tjejer som läser datavetenskap ligger under 10%.
Jag bidrar på det sätt jag kan och det är med ett öppet sinne och vänligt bemötande ovasett kön,ålder,ras osv.
Jag är glad för en väninna jag har (kan man skriva så om man är kille?), som är väldigt datorintresserad, hon är en gamer, läser eller har läst photoshopkursen på Högskolan i Jkpg och tycker det är lite tråkigt att man inte kan bygga sin mac själv (eftersom hon gärna vill ha en ). Sen är hon väldigt bil-/motorintresserad. Så hon är väl inte en "typisk tjej" förstås...
Sen gick jag i samma gymnasieklass som en tjej som nu jobbar med 3D-produktion och har jobbat på en norsk film. Väldigt kul faktiskt!
Men i övrigt, är det lite si och så med tjejer som använder datorer. Av de tjejer jag mött genom åren, så utgör de två inte många procent som är seriöst datorintresserade, vilket är väldigt synd faktiskt. De andra tjejernas datoranvändande sträcker sig oftast till att surfa lite smått, maila lite då och då. Ett par har man hjälpt att installera något bitTorrent-program, men inte mer än så.
Men det är å andra sidan min generation (slutet av 80-talet). Jag har vikarierat som lärare i elevens val i digital bild på ett högstadie lite under nov/dec. Där var det 10-11 tjejer där en del var rätt kunniga faktiskt, vilket är glädjande. Det är en rätt skarp gräns mellan vilka som faktiskt är vana/duktiga användare, som går vid 1990 någonstans.
PiktorPucci:
Ja, jag tror också att det är så fast jag har läst olika versioner ang valet av namn.
tok:
Jag gissar att antal tjejor här på 99.se också ligger på högst 10 %. Intressant det du skrev om datormiljö. Datoranvändande är ju väldigt demokratiskt annars eftersom de flesta kan använda en dator på någon nivå. Jag har sett en tvååring hålla på med en datorspel och jag har en bekant som är 85 år som har en bärbar PC. Inte krävs det någon speciell muskelstyrka heller men möjligen hyfsad syn.
jac:
Ja, jag tror också att det kommer att bli en klar förändring framöver. Jag träffar ibland väninnors tonårsdöttrar och de ser datorn som en naturlig del i vardagen. Jag försöker påverka mina 50-åriga väninnor till att använda sina datorer mer men eftersom de sitter med PC blir det oftast prat om virusprogram.;)
Här finns en länk till IT-Tjejsom är en sajt för och om kvinnor i it- och telekombranschen.
tok:
Jag gissar att antal tjejor här på 99.se också ligger på högst 10 %. Intressant det du skrev om datormiljö. Datoranvändande är ju väldigt demokratiskt annars eftersom de flesta kan använda en dator på någon nivå. Jag har sett en tvååring hålla på med en datorspel och jag har en bekant som är 85 år som har en bärbar PC. Inte krävs det någon speciell muskelstyrka heller men möjligen hyfsad syn.
...
Jag syftade på den psyko socicala miljön kring datorer, gui utformande, support forum,hur folk anser om dator fantaster osv - inte fysiska användandet av datorer.
Jag syftade på den psyko socicala miljön kring datorer, gui utformande, support forum,hur folk anser om dator fantaster osv - inte fysiska användandet av datorer.
Ja, det är en mycket intressant fråga det där hur man skapar en miljö som tjejor trivs i. Vill gärna veta lite mer hur du eller andra tänker omkring det.
Här blev jag intresserad. Vad menar du där?
Jag har tänkt lite på de sk datormiljöer jag varit i. Det har handlat om MacForum-affärer och Support (som har lagat mina datorer). Jag har varit flera ggr i Mac-affärer och varje gång är det 100 % manlig försäljare och ca 95 % manliga kunder. De kvinnor som har varit där är oftast sällskap till en man. Någon skillnad i bemötande har jag inte alls märkt. Uttrycket; "Oh, it´s so sterile !" (som Lisa säger förtjust i Simpson-avsnittet MyPods) stämmer bra på MacForum i Göteborg/Ö Hamng. Ja, man skulle nog kunna utföra en operation i lokalerna ! Ingen bra lokal om man är nybörjare och vill ha ett längre samtal inför en viktig investering.
Ingen bra lokal om man är nybörjare och vill ha ett längre samtal inför en viktig investering.
Vad skall man ha då? Hysterisk musik med han-som-inte-kan-ta-en-ren-ton-Hellström, fullt med reklamskyltar överallt. Ringande telefoner, massa bröt som drar efter uppmärksamhet.
Tycker MacForum är en oas i stan - speciellt i juletider.
Önskar de kunde spela Pachelbels canon i musikanälggningen, eller Bachs Air ...
Jag har det till viss del efter samma filosofi här hemma.
Vitt, inte mycket "bröte" framme. Göm undan saker. Saker fyller ett syfte.
Prydnadssakerna är få, men snygga. Lugnt och skönt för stjälen....
Vad skall man ha då? Hysterisk musik med han-som-inte-kan-ta-en-ren-ton-Hellström, fullt med reklamskyltar överallt. Ringande telefoner, massa bröt som drar efter uppmärksamhet.
Nej, jag tänkte mig inte alls det du skriver utan lite avskärmning och några "öar" av diskar/bord. Skönt att det inte är någon musik.
Någon som vet vad som menas med GUI utformade miljöer får gärna berätta det här, tack !
Det finns ju tjejer som är riktiga hackare, känner ett par , så att ta till sig datorer eller förstå sig på dom är inte frågan utan det är mera den stinkande ovårdade osociala dator-nörden som inte kan säga hej på vanliga språk utan hälsar genom att säga SYN som kanske är skrämande.
Sen så finns det ju en annan sak som är avlockande och det är ju att det inte finns så många andra tjejer som syns i dator kretsar (vilket ordskämt!) vilket gör att tjejer kan känna sig som svarta får i sälskapet och att behandla dom på ett anorlunda sätt förstäreker bara den kännslan.
....den stinkande ovårdade osociala dator-nörden som inte kan säga hej på vanliga språk utan hälsar genom att säga SYN som kanske är skrämande.
... tjejer kan känna sig som svarta får i sälskapet....
Jag har inte stött på någon riktigt rejäl datanörd IRL men jag har märkt att en del killar använder långa tekniska förklaringar och det tror jag gör att en del tjejor undviker att svara eftersom de tror att det krävs så mycket förförståelse. Det är synd för ibland kan det vara bra med ett enkelt svar. Själv försöker jag också tänka att man kan svara det man kan även om det inte ger det hela svaret. Jag tycker det är en styrka med forum att man får olika svar och vinklingar och sedan kan välja själv vad man vill pröva. Fast jag undrar om inte en del tjejor/killar tänker att de vill ge hela svaret direkt och inte tänker att det kan vara en process ? Många vill kanske också ha svar som är otvetydiga; Gör först A och sedan B så kommer du till C ? Om någon då svarar;Du kan välja på A1 eller A2. Vill du gå direkt till C eller vara extra noggrann och gå till B1 eller B2 först ? kan det säkert upplevas som udda.
Jag tror också att många tjejor undviker att visa att de är av kvinnligt kön på dataforum kanske för att de tror att de blir bemötta på ett annorlunda sätt och då menar jag både åt det för positiva och det för negativa hållet. Man vill bara vara med på lika villkor.
Kvinnor är väl individer, det är svårt generalisera.
Skall man gruppera dem så är det ändå hälften som sticker utanför mallen...
Men, de jag tycker mig ha mött genom åren.
Tuggummipopen; "Datan" är en kommunikationspryl MSN, Mail, Lunarstorm
Oftast helt omöjligt att lära ngt tekniskt. Möjligen "Musik på en CD, Filmer på en DVD", varför, eller vad skillnaden är går in genom ena örat ut genom andra.
"Practical Knowledge on demand", så fort informationen är använd sparas den aldrig...
"Nyttotjerna", De som ser nyttan. Använder datorn till allt möjligt. Tar reda på saker. Har hjälp av datorn. Letar billigaste iPoden etc. Oftast skärpta kvinnor, spar information och komplettaerar den själva. Det är väl de som är medlemmar här.
Hackersbruttorna; faktiskt bara stött på två, möjligen tre i mitt liv.
Otroligt pålästa, lär andra. Sparkar oftast efter tuggummipoparna...
Vill lära. datorer I SIG, prylen, burken, är KUL och INTRESSANT.
Här på 99:se är vi MEST ett problemlösarforum. Vi är inget gullegosforum med små nallebjörnar och diskussioner kring vilka filmstärnor som är hetast för tillfället. Vi löser problem - vi har roligt under tiden. Alltså säger tuggummipoparna direkt.
"Va?! Kan man inte modda sin sida med julgranskkulor, Sugababes och skicka hjärtan till varandra? Då får det va."
De andra två har både sina skäl för att vara här och inte.
Om de är här, lär de sig. om de inte är här är det för att de frågat ngn annan.
Hackersbruttorna? Tja, var är de? Kanske inne i utvecklardelen av forumet?
"Tjejorna" är det ngt nysvenskt sammanslaget av "Tjejer o kvinnor" ?
KillMan; Öh? Funkar inte lika bra.
Kvinnor är väl individer, det är svårt generalisera.
"Nyttotjerna", De som ser nyttan. Använder datorn till allt möjligt. Tar reda på saker. Har hjälp av datorn. Letar billigaste iPoden etc. Oftast skärpta kvinnor, spar information och komplettaerar den själva. Det är väl de som är medlemmar här.
Jo det är nog dom som det finns flest av här. Vi lär os av värandra.
Vi använder vore dator och ibland upplever vi, at där är ting, som vi inte kan. Då vet vi att vi kan logga på här och fråga om nogon vet hur vi löser problemet.
Om nogon fråger och vi har upplevat det samma, då deler vi gärne av vore erfaringer till hur vi hittade en lösning på problemet.
Jag tror det är mycket könsrollsmönster i datoranvändandet.
Det anses nog fortfarande som en mer manlig syssla. Undrar hur det är att vara kille och totalt ointresserad av datorer, bilar och dylikt ? Har en känsla av att det är lättare att vara kvinna på mansdominerande arbetsplatser än tvärtom. Eller ?
Det som stör mig med detta att kvinnor väljer bort att lära sig använda sina datorer är att de förlorar på alla plan; ekonomiskt, tidsmässigt, organisatoriskt, känslomässigt osv.
Ex: Jag och några kvinnliga kollegor ska resa till Malmö. Jag kollar snabbt upp tiderna och beställer biljett genom internet så att mitt tågpris blir en tredjdel av deras.
Ex: Jag behöver snabbt information till en arbetsuppgift. Jag googlar och letar och får snabbt ihop något kvällen innan som skulle tagit flera timmar om jag börjat leta i böcker på jobbet. Jo, jag är källkritisk.
Ex: På jobbet kan jag under lunchen använda min mobil till att kolla e-posten som jag fått på min dator hemma. Är jag på sta´n kan jag gå in på ett café med gratis WiFi och använda min iPod Touch som en minidator.
Jag tror det är mycket könsrollsmönster i datoranvändandet.
Det anses nog fortfarande som en mer manlig syssla. Undrar hur det är att vara kille och totalt ointresserad av datorer, bilar och dylikt ? Har en känsla av att det är lättare att vara kvinna på mansdominerande arbetsplatser än tvärtom. Eller ?
Det som stör mig med detta att kvinnor väljer bort att lära sig använda sina datorer är att de förlorar på alla plan; ekonomiskt, tidsmässigt, organisatoriskt, känslomässigt osv.
Ex: Jag och några kvinnliga kollegor ska resa till Malmö. Jag kollar snabbt upp tiderna och beställer biljett genom internet så att mitt tågpris blir en tredjdel av deras.
Ex: Jag behöver snabbt information till en arbetsuppgift. Jag googlar och letar och får snabbt ihop något kvällen innan som skulle tagit flera timmar om jag börjat leta i böcker på jobbet. Jo, jag är källkritisk.
Ex: På jobbet kan jag under lunchen använda min mobil till att kolla e-posten som jag fått på min dator hemma. Är jag på sta´n kan jag gå in på ett café med gratis WiFi och använda min iPod Touch som en minidator.
Vi är rätt lika... bara skrattar när jag läser det hela.
Jag brukar fota vasken på jobbet (ser ut som fan), mailar chefen och klagar.
Det brukar fixas direkt när man bifogar ett foto....
Varför inte be om att få starta en Tjejdel här på 99Mac där tjejerna får vara "ifred" ? Kunde det vara ngt?
Min fru gillade inte alla Communitys som fanns, hon startade ett eget via ning.com , kan det vara ngt?
Enligt en rapport (Unga & Medier) så visar statistiken att 97% av ungdomar mellan 12-16 år använder sig av internet på fritiden och att tjejer är något mera flitiga internetanvändare än killar.
Så om det är så att kvinnor idag är aningens sämre att ta till sig datorer/internet så lär vi se en ordentlig förändring om ett par år om trenden håller i sig.
Rapporten:http://www.medieradet.se/Bestall--Ladda-ner/Produkter/Ungar--Medier-2008/
Att starta en tjejdel på 99.se är jag helt emot och anser att det inte hjälper någon.
Enligt en rapport (Unga & Medier) så visar statistiken att 97% av ungdomar mellan 12-16 år använder sig av internet på fritiden och att tjejer är något mera flitiga internetanvändare än killar.
Så om det är så att kvinnor idag är aningens sämre att ta till sig datorer/internet så lär vi se en ordentlig förändring om ett par år om trenden håller i sig.
Rapporten:http://www.medieradet.se/Bestall--Ladda-ner/Produkter/Ungar--Medier-2008/
Att starta en tjejdel på 99.se är jag helt emot och anser att det inte hjälper någon.
När man kikar på den där så slår det mig genast att tjejerna är fler på de utpräglat sociala aktiviteterna. Chatta, maila och de sysslorna bygger ju uteslutande på kommunikation med någon annan människa. Spela spel och kolla på YouTube är typiska grejer som bara är skoj men som innefattar minimalt med kommunikation (okej, är medveten om kommunikationen i onlinespel men ändå) och där i spelen finns det ett tydligt tävlingsmoment. Det handlar alltså fortfarande om att ta hand om varandra och skvallra på ena sidan, meka med bilar och slagsmål på andra sidan?
Det handlar alltså fortfarande om att ta hand om varandra och skvallra på ena sidan, meka med bilar och slagsmål på andra sidan?
Nja, om datorn vore en telefon så hade tjejerna ringt i den. Killarna hade plockat isär den för att se varför den funkar....
Nja, om datorn vore en telefon så hade tjejerna ringt i den. Killarna hade plockat isär den för att se varför den funkar....
Ja, naturen är vist inrättad. Vissa av oss är närsynta och vill pilla på saker in i minsta detalj. Andra av oss vill samarbeta med andra omkring sig och mer ta hand om helheten. Livet skulle inte fungera utan vara sig killar från Marstrand och tjejor från Ven !
Skvaller-slagsmål är mer ytterkanterna av kvinnors resp mäns beteende tycker jag. Det är förfärligt mycket i mitten som vi har gemensamt.
Men....nu vill jag veta hur ni killar gör för att stötta era fruars, döttrars, mamsingars datoranvändande ? Säger ni; "Nej, du får lära dig själv vad skivverktyg är" eller visar moster Agda hur hon kan ta fram fina stickbeskrivningar från nätet ?
Men....nu vill jag veta hur ni killar gör för att stötta era fruars, döttrars, mamsingars datoranvändande ? Säger ni; "Nej, du får lära dig själv vad skivverktyg är" eller visar moster Agda hur hon kan ta fram fina stickbeskrivningar från nätet ?
Jag stötta min mamma när hon vid 72 års ålder ville skaffa sig en dator, för att surfa och skicka epost. Hon hade tidigare inte använt eller testat en dator. Så jag fick verkligen anstränga mig och köra basic grejor på en nivå som hon kunde förstå och relatera till, då jag förklara och visa. Hela tiden fick jag berätta paralleller/liknelser för att hon skulle snappa upp tanken med funktionen/handlingen. Det krävdes många tillfällen och tid för de mest grundläggande saker såsom starta/stänga dator, starta program/stänga program, etc, etc. Men efter ett år så var hon rätt självgående och kan surfa efter information och även hålla kontakt med sina väninnor via epost.
Min mamma ville detta själv så jag stötta henne. Hon var påverkad av sina väninnor och skulle också ha som dem. Samma visa när det gällde mobiltelefonen, för ca 7 år sedan. Jag tvinga inget på henne utan lät henne få intresse själv.
Det är bra att aktivera hjärnan och förhoppningsvis håller såna här saker hennes huvud klar mycket längre.
Varför inte be om att få starta en Tjejdel här på 99Mac där tjejerna får vara "ifred" ? Kunde det vara ngt?
Dumt sagt. Vad ska de göra där inne menar du? Killar sitter med den mesta kunskapen här på 99 och då ska man stänga ute dem och göra en "lekhage" för tjejer. På vilket sätt får detta tjejer att lära sig mer om datorer?
Min bild är att det är helt klart mansdominerande område. Men senaste fem åren har jag sett motvikter och det gör mig glad. Fler och fler tjejer/kvinnor får upp intresset för datorer och dess användningsområden.
Jag blev väldigt positivt överraskad när jag plugga projektledning inom IT år 2005. Vår klass var på 32 personer varav 26 personer var kvinnor. Och när man lärt känna dem så insåg jag att de flesta var väldigt intresserad av datorer och dess användning. Många av dem var grafiskt intresserad, en mindre grupp var intresserad av det tekniska och resten var mest intresserad av projektledning. Rätt märkligt när huvudämnet var projektledning.
Så för varje år så ökar antalet som syns och hörs. Kanske vill inte tjejer utmärka sig lika mycket som killar? Tja, jag vet inte. Men det absolut positiva är ju att fler tjejer syns och hörs.
Intressanta siffror Martin P !
Det är egentligen inte förvånande att tjejor är mer aktiva när det gäller de mer social datasysslorna som att chatta, mejla och blogga. Men jag visste inte att det var så tydligt. Ja, de närmaste åren blir nog spännande med mer kvinnor som använder datorer. Kan det visa sig att vi har önskemål om datorer (utseende, prestanda o dyl) som tillverkarna måste ta hänsyn till ?
Jag har funderat på vad jag själv kan göra för att få fler i min bekantskapskrets att använda denna nyttomaskin som datorn är. Jag har lånat ut min lilla Asus till en tonåring en månad så hon slapp "slåss" om familjens enda stationära dator. Jag har också hjälp flera väninnor med enkla e-postinställningar. Försöker också demonstrera så ofta jag kan hur bra/kul det är att ha en "mini-dator"; iPod Touch, med sig på stan. Ska låna ut min MBA snart också fast bara över en helg för att "känna" på hur Mac är. Mina nerver klarar nog inte att vara utan min fina Air längre ! Ska försöka komma på mer saker att göra.
acke: Snärtiga kommentarer som vanligt !:tveksam: Jag tror knappast Goflorp menade "en lekhage" eller att tjejor skulle bli utestängda. Men visst, jag har väl blivit mer tveksam till en enbart-tjejtråd eller en renodlad kvinnosajt efter ett år här på 99.se. Det är ju trots allt mycket roligare och naturligare med alla befintliga kön på en sajt.;)
Jag har precis installerat Windows XP, Word och hela det kittet på min Asus EEE PC 701 och gett den till morsan för att hon vill ha en liten smidig dator på väg till och från jobbet. Hon pendlar dryga timmen med tåg och vill kunna skriva/svara på mail under tiden för att spara tid.
Har servat morsat och farsgubben med mycket i datorväg och måste nog ändå säga att det har varit ganska jämlikt. Båda har fått köra Ubuntu och hade fortsatt med det om det inte kommit annat i vägen.