Hej,
Jag har en MBP unibody, OS X 10.5.6.
Min ISP Bredbandsbolaget har ju som de flesta ISP:ar blockat port 25 för trafik till annat än deras mejlservrar. Jag har egen domän och vill kunna skicka mejl från den domänens mejlserver och slippa använda Bredbandsbolagets server.
Mitt domän ligger på ett webbhotell och de har alternativa portar öppna för e-post, så det är inget problem. (Jag har alltså ingen egen mejlserver, utan använder webbhotellets.)
Problemet är att det går grymt långsamt att skicka mejl från Mail, men bara om jag använder min domäns mejlserver, inte om jag använder Bredbandsbolagets.
Det tar c:a 35 sekunder att skicka ett mejl och det verkar som att typ inget händer alls de första c:a 30 sekunderna. Det går lika snabbt att skicka ett som tio mejl, det tycks alltså som att det är att etablera den första kontakten med mejlservern som går långsamt. Det spelar f.ö. ingen roll om jag kör med eller utan SSL.
Det går däremot snabbt att skicka mejl från Entourage, på samma Mac och med samma kontoinställningar. Det går också snabbt från min iPhone, även när den går via mitt lokala nätverk.
Bisarrt nog kan jag få Mail att skicka snabbt om jag ändrar på någon nätverksinställning och sparar ändringarna. Det verkar inte spela nån roll vad jag ändrar. Detta funkar kanske 80% av gångerna. Startar jag om Mail så är det utan undantag tillbaka till långsam postning igen.
Jag har inte Macens interna brandvägg påslagen.
Samma problem visar sig på min "hackintosh", en LG X110 netbook som kör 10.5.4. Den är dual boot. Bootar jag till XP och kör Outlook så funkar det bra.
Det tycks alltså vara kombinationen Mail och icke-standard SMTP-port som är problemet. Jag har surfat i ett par timmar utan att hitta nåt vettigt.
Det är ju inte hela världen att vänta 30 sekunder extra! Men jag kan ju inte låta bli att reta mig...
Några idéer?
Mvh
/Jonas