Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Analoga synthar

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-12-29 22:52

Hej!

Ny på sajten, nån som vet vad följande kan betinga i värde: Korg Trident, Juno6 och SH-1000. Funderar på att sälja.

Ola;)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-29 23:29

Som köpare
Trident: Skulle inte betala mer än 3-4 papp. Ägde en sådan för 10 år sedan. Väldigt basic men stråkarna låter fint. Skulle hellre köpa en PolySix faktiskt.
Juno-6: Låter väldans bra. 2000-2500 kr, saknar ju minnen samt DCB.
SH1000: Mja... Har aldrig gillat orgelsyntar.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-12-30 00:21

Orgelsynt.. SH-1000?
2000-3000 kr?

sh-1000 är fin och underskattad...
kolla in denna youtubevideo.
http://www.youtube.com/watch?v=TvwFQf8D44U

jag sålde min för 2000:- för ett par år sedan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-30 10:13

Juno-6:an borde du kunna få ut mellan 3K:- och 3.5K:- beroende på skick. Tycker jag..
Marknaden simmar ju inte dem direkt. Och vissa tycker säkert de låter bättre än Juno-106:an - men som sagt den saknar minne.

Jag har velat ha en länge!
Men jag har bestämt mig för att lägga alla pengar på DIY så jag är ingen potentiell köpare

tror inte nån av dom e särskilt svårsåld om du lägger på tusen spänn på de här priserna

• Medlem
  • International user
  • 2008-12-30 12:24

Snittpriser på tyska eBay i år:

Korg Trident - 669 Euro
Roland Juno-6 - 397 Euro
Roland SH-1000 - 278 Euro

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-30 13:08

Sorry grabbar! Vad jag menar med orgelsynt är att den är nästan gjord för att ställa på en orgel/elpiano med knappar under klaviaturet... Den låter fint, bra filter men jag tycker inte den är snygg. (min åsikt)

Mvh
Demokid

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-02 04:31
Ursprungligen av Demokid:

Sorry grabbar! Vad jag menar med orgelsynt är att den är nästan gjord för att ställa på en orgel/elpiano med knappar under klaviaturet... Den låter fint, bra filter men jag tycker inte den är snygg. (min åsikt)

Mvh
Demokid

Visst kan det vara ett plus om en synth är snygg, men aldrig att jag skulle få för mig att dissa en pga dess utseende om den låter bra...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-30 16:29

Vad det gäller Tridenten beror det lite på vilken revision det är - mk II är mer eftertraktad och hamnar på ungefär lite under det som amino angett.

Och vad det gäller Juno-6 tror jag ändå många anser att Juno-106 med sina minnen, portamento och extensiva midi är vida mer användbar än Juno-6/60. Fast arpeggiatorn är ju kul.

• Medlem
  • International user
  • 2008-12-30 19:27
Ursprungligen av kroffe:

Vad det gäller Tridenten beror det lite på vilken revision det är - mk II är mer eftertraktad och hamnar på ungefär lite under det som amino angett.

Ja, eller mer.

Korg Trident MK2, MKII, Excellent cond. Analogue synth on eBay,

Ursprungligen av kroffe:

Och vad det gäller Juno-6 tror jag ändå många anser att Juno-106 med sina minnen, portamento och extensiva midi är vida mer användbar än Juno-6/60. Fast arpeggiatorn är ju kul.

Juno-60 är i regel alltid dyrare än Juno-106.

Roland Juno-6 - 397 Euro
Juno-60 - 528 Euro
Juno-106 - 443 Euro

Specarna ljudmässigt ser måhända likvärdiga ut, men Juno-6/60 och Juno-106 är väldigt olika på insidan vilket märks rent ljudmässigt också. Juno-6:an är en av få polyfona synthar där parametrarna är okvantiserade. Hade den släppts idag hade den hetat Juno Old School.

En del folk verkar gå omkring och vara oroliga för att en röst skall gå sönder i deras Xpander eller Prophet-5:a. Är det någon synth man skall vara orolig för i dagsläget så är det Juno-106:an. Röstchippen i dessa rasar på löpande band. Det finns ju ersättare men de är inte jättebilliga, framför allt inte i förhållande till vad synthen är värd.

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-12-30 21:16

Analoga synthar

Kul med många svar, det är flera som visat intresse och frågat om skicket. Tänkte fota grejerna efter helgerna så får ni titta. Tridenten är en Mk1 och i bra skick. Juno 6 an är också fin bortsett från att pitch-spaken är av fast hjulet är helt och den fungerar, arpeggiospaken saknar själva spaken. SH-1000 är i riktigt fint skick. Det är inte omöjligt att jag kan fixa fram en "flightcase" till Tridenten, har lånat ut väskan till en kompis som kanske har kvar den.

Ola

• Medlem
  • International user
  • 2008-12-30 22:12
Ursprungligen av olas:

Juno 6 an är också fin bortsett från att pitch-spaken är av fast hjulet är helt och den fungerar, arpeggiospaken saknar själva spaken.

Jag har pitch-spakar på lager. Senso har pottar till arpeggiatorn. Han öppnar igen om ett par veckor.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-30 18:52

Trident: 4000:- +1000 för mkII
Juno-6: 3000:-
SH-1000: 2000:-

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2009-01-02 12:33

Nä, det låter ju lika konstigt som att man skulle dissa en synth totalt för att den inte är analog...

1
Bevaka tråden