Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med åäö vid anslutning mot Ubuntu via ssh

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Till och från har jag haft försökt att ansluta mot min Ubuntu-server genom Terminal.app, men på något sätt har "bokstavskodningen" misslyckats varje gång. Nu har jag tröttnat en aning och vänder mig till er i forumet för att se om problemet kan bli avhjälpt.

Min Ubuntu-server (körs på desktop-releasen) har default på det mesta. Vad jag förstår så innebär detta att den tillämpar UTF-8 som "bokstavskodning". Detta smittar uppenbarligen av sig överallt så länge applikationerna stödjer detta. Känt av div. problem med ex. Eterm, men denna körs inte längre eftersom det nu mera bara är en server.

I Mac OS X Leopard har jag aktiverat stöd för UTF-8 i Terminal.app under "Encodings" i Preferences. Det finns också stöd för Western (1 och 9) aktiverat.

Till problemet
Jag ansluter till Ubuntu via "ssh <ip> -l tobias". Anger lösenordet för inloggning och kommer till den där raden som varierar beroende på vilket default-shell man använder. Här kan jag normalt sett utföra en rad av olika kommandon, men när det kommer till åäö så blir det antingen en massa skumma tecken eller inget alls. Jag har lyckats få det att fungera, MEN då lägger det istället av i själva terminal.app när jag inte har en etablerad ssh-anslutning mot min server.

När jag öppnar irssi och försöker att skriva åäö så bildar det en rad av tre-fyra tecken istället för den bokstav som jag har angett (t.ex. å). Samma resultat blir det när jag har lyckats få till det utanför irssi (i det fallet då det istället slutar fungera i terminal.app).

Det som jag nu undrar är om någon har en liten lösning på mitt problem. Jag är lite trött på att det verkligen inte vill fungera. Och det vore så klart trevligt att kunna ha en problemfri anslutning via ssh mot Ubuntu eftersom den står som server och inte klient.

2 år senare.
Tänker framför allt till den allmäna kunskapsdatabasen som finns här på 99an.

i /etc/profile la jag till:
export LESSCHARSET="UTF-8"
export CHARSET="UTF-8"
export LANG="sv_SE"
export LC_ALL="sv_SE"

Då funkade det på en gång.

1
Bevaka tråden