Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple aluminium tangentbord i Linux med VirtualBox

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en iMac 20" med Apples aluminium tangentbord (det som medföljer när man köper en ny iMac) och har installerat en virtuell Fedora 9 (en Linux-variant) med VirtualBox.

Tangentbordet funkar OK bortsett ett stort problem. Alla tecken som skapas med AltGr på ett vanligt PC-tangentbord kan jag inte hitta någonstans och dessa inkluderar |, @, {, } och några till vilket gör det svårt för mig att göra något vettigt alls med min virtuella Linux-installation.

Är det någon som vet hur jag får till det så att t.ex. den högra alt-knappen funkar som en AltGr eller någon annan bra lösning på mitt problem?

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-12-31 03:11

Har själv ännu inte kört Virtualbox utan parralells och fusion. I fedora så vet jag att man kan välja ett macintosh tangent bord som tangent borddslayout. Funkar med dom två virutaliserings lösningarna jag har kört och bootcamp.

I Gnome "System->prefrences->hardware->keyborad" och välja macintosh som layout

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-12-31 10:04

Alt Gr är ju egentligen ctrl+alt. Har du testat det kommandot?

• Medlem
  • 2008-12-31 10:22

Med Ubuntu så vet jag att man kan välja Swedish-Macontosh som tangentbord vid installationen. Fedora var det länge sedan jag körde men jag har för mig att ctrl+alt fungerade och att lite hackande med xmodmap fick det att fungera som jag ville.

/Ulf

1
Bevaka tråden