Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synth?... keyboard?...digitalpiano?...eller?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När man sitter och kollar lite bland olika sidor och annonser, speciellt på blocket och tradera, men även på våra kära och hatade musikaffärer så ser man att gränser mellan vad som kan kallas en synth, keyboard, masterklaviatur och digitalpiano suddas ut snabbare och snabbare, både när det gäller användarnas / säljarnas oförmåga att skilja mellan olika produkter och själva produktens "mutation" från ena till det andra.

Är en digitalpiano (typ Roland RD-300GX) med 100 olika ljud och lite tweaking-möjligheter en synth eller måste den kallas för digitalpiano ändå bara p.g.a. hammer-action och 88 tangenter?

Är en masterklaviatur (typ Roland A-90EX) med inbyggda ljud verkligen bara en masterklaviatur eller en ROMpler-synth?

Alla möjliga PSR och liknande keyboards kallas ofta för synthar av deras säljande användare, vissa av de har inbyggda sequencers, ljudet kan manipuleras också, hmm... varför är de inte workstations då?

Dyrare synthar / workstations har inbyggda rytmphraser, även färdiga "arrangements"... varför är de inte arranger-keyboards då?

Alla elektroniska klaviatur-instrument idag har MIDI och är automatiskt masterklaviaturer...

Man känner att det blir en stor j...la soppa av allt det där.

Tur att vi här på forumet i alla fall vet vad en Casio CTK är...

GOTT NYTT ÅR och ta hand om era synthar !!!

/Flipper

Har inte det där alltid varit en soppa av begreppsförvirring? Och spelar det egentligen nån större roll..?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-31 12:58

Vad det gäller Yamahas PSR-serie har de väl alltid haft gemensamt att de har nåt sorts keyfingered/onekeyfingered autokomp...?

Ursprungligen av kroffe:

Vad det gäller Yamahas PSR-serie har de väl alltid haft gemensamt att de har nåt sorts keyfingered/onekeyfingered autokomp...?

Ha, nåt liknande finns på den nya Korg M50 i samband med sequencer-phraser...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-31 13:18

Nej, jag snackar om hela komp-modeller a la trummor+bas+ackord där kompmodellerna anpassas till vald tonart, inte bara transponeras runt...

Jag skulle vilja påstå att det som skiljer keyboards från synthar är vad för sorts ljud maskinen producerar.

Jag tycker så här:

SYNTH har varken autokomp (läs: rytm-stilar) eller sequencer

KEYBOARD har autokomp

DIGITALPIANO har 88 hammer-action tangenter och ingen autokomp, antal ljud är begränsade till pianon, elpianon och eventuellt stråkar, inget annat.

MASTERKLAVIATUR har inga inbyggda ljud

WORKSTATION: har allt ovanstående utom autokomp

Allt annat benämning godkänner jag inte

Ursprungligen av Flipper 2:

Jag tycker så här:

SYNTH har varken autokomp (läs: rytm-stilar) eller sequencer

Så SH-101 är en synth men inte MC-202?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 09:51
Ursprungligen av AndreasBygdell:

Så SH-101 är en synth men inte MC-202?

Ingen av dem är en synth, 101:an har ju step-sequencer...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-31 14:13

Jag brukar hävda att en Keyboard har inbyggda högtalare, det har inte en Synt.. Däremot kan man göra egna ljud på en Synt, men inte på en Keyboard. Jävligt enkel och skön förklaring som jag vägrar ifrågasätta.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-31 15:16

Håller med flipper2 förutom att workstation även kan vara i rackmoduler och tabletops...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-31 15:29

ARP 2600 har inbyggda högtalare, alltså är det inte en synt.

Memorymoog+, CS70M, Synthex, mfl har inbyggd sequencer. De är inga syntar de inte.

76 tangenters-versioner av 88-tangenters digitalpianon ska vi inte missta för digitalpianon.

Ursprungligen av Volt:

ARP 2600 har inbyggda högtalare, alltså är det inte en synt.

Memorymoog+, CS70M, Synthex, mfl har inbyggd sequencer. De är inga syntar de inte.

76 tangenters-versioner av 88-tangenters digitalpianon ska vi inte missta för digitalpianon.

Ett piano (oavsett om det är digitalt eller inte) skall ha 88 tangenter ! Punkt slut.

Synt är väl en slags ljudmotor där man kan påverka ljudet med ett antal parametrar? Keyboards gissar jag har klaviatur (ofta även högtalare) och färdigförpackade ljud som inte är avsedda att ändra så mycket på? Workstations tror jag är apparater som har "allt" som behövs för att göra egna låtar typ seq/trum/instrument/effekter. Det finns så många varianter, kanske enklast att ange fabrikat och modell fast på 99 händer väl att folk döper maskinerna till något eget

Hmm....kan man kalla en rackmodul för en workstation? De är inga "allt i ett" arbetsstationer, kräver både en masterklaviatur och en dator annars blir man gråhårig och blind i förtid av massa pillande på frontpanellen och den lilla displayen
Möjligtviss Kurzweil moduler eftersom de har inbyggd sequencer, samt Korg M3-M Tabletop.

Att ytterligare komplicera det hela så finns det digitalpianon och stagepianon... ja vad ska man säga, har de inga egna ben så är de "stage"...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-31 17:00

Alla kategoriseringsförsök har redan själmordet inbyggt.

• Medlem
  • 2009-01-06 15:06

Sedan liten parvel under mitten av 80-talet då jag stod på Stor & Litens keyboardavdelning i Stockholm och plinkade hela lördagseftermiddagarna (medan föräldrarna blev allt otåligare för varje timme som gick) så har jag alltid gått efter Flippers2 devis att det är högtalarna och programmeringsmöjligheterna som skiljer keyboards från syntar. Den modellen håller iofs inte för ARP2600 eller alla "synthar" med seq. Då kanske man får förfina nomenklaturen lite. Känns som det överlappar lite här och där. Som vuxen lekman bryr jag mig inte så mycket längre.

Är det bara jag som fått för mig att i England och USA säger man keyboards om det mesta? Allt som har tangenter oavsett om de är vägda eller om den har inbyggd högtalare eller sequencer är keyboards. Iaf om man läser Keyboard och Sound on Sound från 90-talet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 15:41

När man velat kategorisera något har man brukat lösa med affix och böjningar. Orden synt, keyboard och piano är helt olika ord som redan har diverse affix, tex racksynt, syntmodul, hemkeyboard, digitalpiano.

Historikst finns ju tex:

Violin, Viola, Violoincell
Piano, Pianola, Pianett, Spikpiano

För syntar skulle det kunna bli syntett, syntola.....spiksynt!!

Men sedan finns de modeller som blivit så populära att de blivit egna begrepp. Det brukar vara pga av att de varit först/bäst/stilbildande/geniala. Skulle nästan säga att Rhodes-piano är ett sådant. Men även Moog, Fairlight och Syncalvier mfl är/var begrepp.

Ofta är det försök från tillverkarna att marknadsföra instrumentet som något mer än det är. Om det sedan blir det av användarna och av eftervärlden är en annan sak. Men ibland händer det.

• Medlem
  • Värnamo
  • 2009-01-06 16:17

Benämningarna måste nog tyvärr anpassas efter vem man talar med. Om man pratar med någon insatt i klaviatur och elektronik kan man ju säga t.ex. "Det där är ingen keyboard utan en riktig SYNTsynt."

Men för lekmannen kan orden keyboard, synt, elorgel, elpiano osv. bytas ut och betyda vad som helst, kolla bara på Blocket...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 11:50

he-he-he

Vet inte om detta skulle klassas som NAMM 2009-nyhet, men va' i h....e är detta:

http://www.rolandus.com/products/productdetails.aspx?ObjectId=977&ParentId=121

"You cat play your favorite workout-dvd and do some exercises in front of it.....the you can hide it under your bed or in your closet" Har Roland helt tappat fantasin... "recreational keyboard"...hallo eller?

1
Bevaka tråden