Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Matrispaneler

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-31 18:28

Vad gillar ni matrispaneler?

Ex:

DSI Evolver. (3-siffrig LED med matrispanel ser bekant ut; plötsligt kändes Prophet 2000 modern igen.)

Waldorf Blofeld

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-12-31 18:39

Har faktiskt inget emot dom, körju evolver och microQ som funkar svajnigt bra faktiskt, gillar ju dom och sidstaion mer än min mono/poly egentligen, hellre en flexibel synt med matris än en enkel med rattar... mer/bättre skruv liksom!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-31 18:56

Ja, matriser behövs väl bara där man har ett och samma reglage för syntens alla inställningar eller ett reglage per kolumn/rad. På Evolvern tycker jag det är lite väl gyttrigt med småtext. Waldorf ser betydligt renare ut. Fast då har de också större display som avlastning.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2008-12-31 19:00

microkorgen har matris och den går snabbt att ratta på.
är sugen (och har varit det länge) på en evolver.
har testat en och dess matris var enklare än väntat...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-01 20:17

Jag tycker matrispaneler är jätte bra. Om man nu inte kan ha en ratt/knapp för varenda funktion så är matris den absolut bästa lösningen. Min Symetrix 606 är busenkel att använda trots ganska många funktioner.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-01 20:54

Ett annat alternativ är de som har all text som grupperade listor, tex Emax. Men matriser är nog lite mer snabblästa. En heldags jämförelse mellan en Emax och en Prophet 2000 skulle nog visa att P2:s matris sparar in ett par minuters letande.

När Prophet-2000 kom så tyckte man att det var helt ok eftersom en sampler skulle vara lite svår sådär och ingen av de andra som fanns då var bättre. Hade själv en FZ-1 som det var ett evigt grävande i menyer på även om den var mer lättjobbad med sin display.
Nu för tiden är jag verkligen inget fan av matriser.
Hade en AN1x som lät helt ok men var helt oinspirerande att jobba med tack vare matrisgränssnittet.
Jag håller verkligen inte med apan om att evolver/sidstation är bättre en Mono/Poly :-). En funktion = en ratt/spak/knapp annars går jag hellre till datorn (det innebär väl att alla moderna syntar går bort...).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 22:01

Fast vi ska nog inte jämföra samplers med syntar som har en ratt/funktion. Någon samplande maskin som har det har aldrig funnits. Det var säkert en kostnadsfråga. Men Emulator II hade fyra sliders iaf. och Synclavier typ en knapp per funktion eller nåt åt det hållet. Men så låg de i en annan prisklass också. Dagens motsvarigheter brukar ha en uppsättning sliders, lite som Emulator II.

Senast redigerat 2009-01-02 23:06
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-03 00:09
Ursprungligen av HeLe:

Fast vi ska nog inte jämföra samplers med syntar som har en ratt/funktion. Någon samplande maskin som har det har aldrig funnits. Det var säkert en kostnadsfråga. Men Emulator II hade fyra sliders iaf. och Synclavier typ en knapp per funktion eller nåt åt det hållet. Men så låg de i en annan prisklass också. Dagens motsvarigheter brukar ha en uppsättning sliders, lite som Emulator II.

Emulator I, Akai S-612? SP1200 kommer nära i alla fall

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-05 15:09
Ursprungligen av EMUL8OR:

Ja, det har du rätt i! men det gick tillverkarna snabbt ifrån.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-05 15:44
Ursprungligen av HeLe:

Ja, det har du rätt i! men det gick tillverkarna snabbt ifrån.

På gott och ont. Men E4K och de senare Kurzweilerna har ju adresserbara sliders så man kan skruva(slida?) lite filter i alla fall. fast det är ju inte lika direkt som de första burkarna, och definitivt inte samma känsla.

Tycker annars waldorf paneler är helt ok.

Ursprungligen av EMUL8OR:

Det var ju inte så svårt på dem. Det kryllade ju inte precis av funktioner.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 01:24
Ursprungligen av Bulvanskägg:

Det var ju inte så svårt på dem. Det kryllade ju inte precis av funktioner.

Nej fast det viktigaste, och så låter dom bra. Finns säkert hundra funktioner på min E4:a som jag inte använder eller ens förstår mig på att använda.

S-612 rockar grymt. Men det är klart att moderna softsamplers teoretiskt sett kan ges en ratt/slider/knapp per funktion om man ger sig fan på det. Tillräckligt många MIDI-controllers fixar biffen.

1
Bevaka tråden