Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kontrollera val Wlan vs. Telia?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Jag har just skaffat iPhone och sitter mycket på mitt trådlösa nätverk hemma. Jag känner dock mig inte riktigt säker på att den väljer mitt Wlan framför Telias nät. Hemska tanke om alla dessa mb blivit på Telias bekostnad!

Väljer iPhonen automatiskt att gå via Wlan om man är ansluten till ett nätverk när man använder Mail, Safari, Appstore och andra program som vill ansluta till internet? Vid vilken "gräns" börjar den använda Telia igen i såfall? Är det när Wlanet är helt obefintlig eller finns det en viss styrka (t ex väldigt dålig styrka) då den väljer att använda Telia istället?

Har använt flightmode mycket för att undvika detta men då kan tyvärr inte folk ringa. Vet att man kan avbeställa datortrafik hos Telia men jag vill även kunna kolla mail när jag inte är hemma eller använda msn via Safari.

Slutligen undrar jag om det finns några apps som är kända för att sluka Datatrafik i bakgrunden? Använder aldrig Aktier/väder/klocka/youtube/kartor, gjort det någon gång på Wlanet bara i flightmode. Däremot surfar jag ju mycket via safari, använder mail också.

Har nämligen "bara" ett telia 99-abonnemang just eftersom jag inte är i något behov av att slösurfa och hellre bara spelar, ringer och smsar. Vill bara försäkra mig om det finns dolda dataslukare!

Vänliga Hälsningar
Karolina

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-01 13:02

Du ser ju om den använder WLAN eller 3G/EDGE/GPRS sidan om Telialoggan.

Känner mig lite dum, trodde att iPhone kunde ansluta via wap med men förstår nu att den bara ansluter via gprs, 3g och Edge, som det som du säger står om den är ansluten med.

Då återstår i alla fall frågan om det finns några program som smygladdar ned data?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-01-01 15:13
Ursprungligen av hyppno:

Känner mig lite dum, trodde att iPhone kunde ansluta via wap med men förstår nu att den bara ansluter via gprs, 3g och Edge, som det som du säger står om den är ansluten med.

Då återstår i alla fall frågan om det finns några program som smygladdar ned data?

Avslutar du alla program och går tillbaka till "hemmaskärmen" innan du lämnar din iPhone ska det inte vara något problem. Låter du ett program vara aktivt och låter den "slockna" utan att först gå till "hemmaskärmen" kan det finnas viss risk.

Ursprungligen av hyppno:

Känner mig lite dum, trodde att iPhone kunde ansluta via wap med men förstår nu att den bara ansluter via gprs, 3g och Edge, som det som du säger står om den är ansluten med.

Då återstår i alla fall frågan om det finns några program som smygladdar ned data?

Är det nån skillnad mellan WAP och GPRS menar du eller?
Funderat på att läsa Apples användarhandbok för iPhone?

hyppno: inga frågor är dumma. Din fråga är berättigad. Det är en förvirring tycker jag vad de olika beteckningarna står för. Jag har försökt reda ut begreppen men fyll gärna på om något inte stämmer.

WAP (Wireless Application Protocol) är teknologi som gör att internetsidor anpassas till mobiltelefonernas skärm.

GSM (Global System for Mobile Communications) är det ursprungliga systemet för att komma åt internet.

GPRS (General Packet Radio Service) är teknologi som gör att WAP-sidor laddas ned snabbt och enkelt på mobiltelefoner.

WLAN (Wireless Local Area Network) även kallat trådlöst LAN är ett trådlöst och lokalt nätverk tex det som man kan ha hemma med hjälp av en router.

WiFi är ett varumärke för en uppkoppling som är certifierad av Wi-Fi Alliance sedan 1999. WiFi finns ofta på caféer/järnvägsstationer etc och ger uppkoppling gratis eller mot betalning. Exempel är Telias Homerun. Ibland används ordet som en synonym för WLAN trots att certifieringen inte finns. Här finns en WiFi Hotspotkarta.

EDGE (Enhanced Data Rates for GSM Evolution) är en uppgradering av GSM-tekniken.

3G är också ett nätverk för internetuppkoppling. 3G är det nyaste och snabbaste sättet att bli uppkopplad.

Senast redigerat 2009-01-02 16:55
  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-02 14:24
Ursprungligen av KaRo:

B]hyppno:[/b] inga frågor är dumma. Din fråga är berättigad. Det är en förvirring tycker jag vad de olika beteckningarna står för. Jag har försökt reda ut begreppen men fyll gärna på om något inte stämmer.

WAP (Wireless Application Protocol) är teknologi som gör att internetsidor anpassas till mobiltelefonernas skärm.

B]GSM[/b] (Global System for Mobile Communications) är det ursprungliga systemet för att komma åt internet.

GPRS (General Packet Radio Service) är teknologi som gör att WAP-sidor laddas ned snabbt och enkelt på mobiltelefoner.

WLAN (Wireless Local Area Network) även kallat trådlöst LAN är ett trådlöst och lokalt nätverk tex det som man kan ha hemma med hjälp av en router.

WiFi är ett varumärke för en uppkoppling som är certifierad av Wi-Fi Alliance sedan 1999. WiFi finns ofta på caféer/järnvägsstationer etc och ger uppkoppling gratis eller mot betalning. Exempel är Telias Homerun. Ibland används ordet som en synonym för WLAN trots att certifieringen inte finns. Här finns en WiFi Hotspotkarta.

EDGE (Enhanced Data Rates for GSM Evolution) är en uppgradering av GSM-tekniken.

3G är också ett nätverk för internetuppkoppling. 3G är det nyaste och snabbaste sättet att bli uppkopplad.

Inte riktig nyaste och snabbaste längre, det är 4G.

Ursprungligen av zappee:

Inte riktig nyaste och snabbaste längre, det är 4G.

Ja jo, men är inte detta fortfarande på idéstadiet? Alltså inget som har först till verket?

Tack för förklaringen på de olika begreppen!
Hittade ett program som hette Bossprefs där man kunde stänga av Edge och 3g. Verkar inte som om iPhonen kan koppla upp sig mot Safari eller komma åt data med det avstängt så det löste nog mitt problem

Tack för hjälpen!
Helt klart den bästa teknikpryl jag någonsin köpt ^^

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-02 21:24
Ursprungligen av theplague:

Ja jo, men är inte detta fortfarande på idéstadiet? Alltså inget som har först till verket?

Jodå, japanerna och Sprint har testat det. Bör köras i stor skala i Japan nästa år.

Ursprungligen av zappee:

Jodå, japanerna och Sprint har testat det. Bör köras i stor skala i Japan nästa år.

Ok, fint!
Är det en uppgradering av 3G-nätet eller ett helt nytt mastnät?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-03 00:26
Ursprungligen av theplague:

Ok, fint!
Är det en uppgradering av 3G-nätet eller ett helt nytt mastnät?

Är inte helt insatt men den rena 4Gn är nog nya basstationer och allt.
Medans det nog även kommer komma uppgraderingar på 3G-nätet före.

Sprint sägs lansera 4G i bl.a. NYC i år.

1
Bevaka tråden