Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta ut filter och annat

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-01 16:58

Är det någon som försökt sig på att byta ut filter i en synt? tex från CEM till SSM eller liknande.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-01-01 17:07

Jag har inte testat det. Men någon har säkert bytt ut det i nån befintlig synthesizer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-01 17:20

I de fall där chipen är väldigt lika så räcker det väl att byta det, och det är ju inte så svårt. Tänkte mest på de fall där det krävs mer än så.

det är troligen aldrig så lätt som att bara byta chip, du måste antagligen bygga om hela konstruktionen runtom också, samt troligen anpassa en del nivåer osv, oftast knappast värt besväret, vad gäller det för synt ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-01 17:49

Jag har alltid någon sån här tok-plan på gång som jag brukar ställa frågor om här mest allmänna funderingar som kan gälla flera olika syntar.

Om såna planer är värda besväret eller ej tycker jag kan ställas emot drömmandet om drömsynten. Man kan ställa sig frågan om det är värt att samma dröm dröms om decennium efter decennium. På många syntar skulle det bara behövas en eller ett par moddar för att den ska bli ens drömsynt.

Ursprungligen av Volt:

Om såna planer är värda besväret eller ej tycker jag kan ställas emot drömmandet om drömsynten.

jo det är sant

men att bara byta chip, så enkelt är det oftast inte som sagt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-01 18:28

Nä, och det var själva utgångspunkten

Tänkte mest att det skulle va kul att höra från någon som bytt filter på sin synt.

Senast redigerat 2009-01-01 20:41
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-02 12:28

En intressant tanke skulle ju vara att korsa en Juno-106a med ESQ-1 - två synthar som verkar ha "fel" som tilltalar varandra.
Juno-106ans VCF/VCA-hybrid 80017A pajjar ofta och ESQ-1ans trafo verkar i vissa fall vara allmänt vekt. Så den uppenbara lösningen borde ju vara att byta 80017A i Juno-106an mot motsvarande curtis-chipp från ESQ-1an, CEM3379 som förutom att de finns fler (8st i varje synt) dessutom har en extra VCA-kontruktion för CV-styrd panoriering...

Klart att det skulle behövas lite meck med interface-kort emellan och så vidare, men grundtanken är intressant... eller hur?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 14:59

Hybridchip är ett exempel. Inget fel i dem, men en modd som i exemplet med CEM3379, skulle kunna vara att man ändå vill ha separata VCF-VCA-PAN för att man vill ha den sammansättningen fast av tex SSM-typ eller nåt diskret. Skulle en separat PAN-VCA kunna vara en vanlig VCA eller finns det specifika PAN-chip?

• Medlem
  • International user
  • 2009-01-02 15:43

En sak som jag funderat lite på och som angränsar lite till frågeställningen i denna tråd är att utöka funktionen hos ett befintlig chip i en synt. Jag har t ex haft funderingar på att modifiera min Prophet-5 rev 2 så att filterchipet (SSM-2040) även gick att använda i bandpass-läge. Det är inte speciellt svårt att göra men jag ställer mig ändå avvaktande till ett sådant ingrepp ... även om det skulle vara intressant att testa!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 15:49

Absolut. Den modden tror jag inte är så jätteovanlig. Kanske inte just på P5 men jag vet de som gjort det med CEM på Oberheim.

Ursprungligen av neriks:

En sak som jag funderat lite på och som angränsar lite till frågeställningen i denna tråd är att utöka funktionen hos ett befintlig chip i en synt. Jag har t ex haft funderingar på att modifiera min Prophet-5 rev 2 så att filterchipet (SSM-2040) även gick att använda i bandpass-läge. Det är inte speciellt svårt att göra men jag ställer mig ändå avvaktande till ett sådant ingrepp ... även om det skulle vara intressant att testa!

1
Bevaka tråden