Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Shakers!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är ute efter shakers (eller heter det cabasa) ljud liknande de som Kanye West slänger på i den här videon.

Varannat nedslag låter ljudet anorlunda. Har försökt åstakomma detta genom att pitcha en shaker olika, men det låter inte bra.

Någon som vet var detta ljud eller liknande finns?

  • Medlem
  • 2009-01-05 10:29

Använd två olika samplingar?

Om inte pitchen funkar kan ju filtret vara ett hetare alternativ för att få liv. Öppna lowcutfiltret (eller kör ett bandpassfilter som flyttar sig uppåt) på den markerade slagen

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-05 12:33

En tom ölburk med lite okokt ris/couscous i + mikrofon

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-01-05 12:51
Ursprungligen av ferdik:

Jag är ute efter shakers (eller heter det cabasa) ljud liknande de som Kanye West slänger på i den här videon.

Varannat nedslag låter ljudet anorlunda. Har försökt åstakomma detta genom att pitcha en shaker olika, men det låter inte bra.

Någon som vet var detta ljud eller liknande finns?

Den cabasan är inte helt olik Oberheim DMX cabasa. Here you go!

Tack för samplingen och alla tips

Jag skulle nog köpt en shaker, spelat in några takter och sen tagit ut dom tajtaste.

Ursprungligen av 1stScience:

Jag skulle nog köpt en shaker, spelat in några takter och sen tagit ut dom tajtaste.

Om inte annat är det nog det roligaste sättet.

Shakers kostar nästan inget, finns billiga på t.ex. Musikbörsen. Eller varför inte knåpa ihop en egen... ?

OT //
En av mina lärare, (en av de främsta slagverkarna i sverige) har en liten plastdödskalle som sin favvoshaker. Håller man den rätt i handen kan man nämligen med hjälp av hålrummet under hakbenet.. eh.. käkbenet.. så att säga.. bilda en liten resonanslåda med hjälp av handflatan, och vips kan du göra många schyssta ljud. // out of OT

http://www.mcrow.net/shakermaker.htm

kanske är ett alternativ

Mvh

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-01-25 21:36
Ursprungligen av ferdik:

Jag är ute efter shakers (eller heter det cabasa) ljud liknande de som Kanye West slänger på i den här videon.

Varannat nedslag låter ljudet anorlunda. Har försökt åstakomma detta genom att pitcha en shaker olika, men det låter inte bra.

Någon som vet var detta ljud eller liknande finns?

Haha,
Gubben: A dope ass beat? I dont know what that is...
Kanye: Its like a... hehe.. really good track...

(00:50-01.00)

1
Bevaka tråden