Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Vad har ni för favoriter? Jag antar att man inte önskar så stor färgning av pedalen till synt utan mer att det låter likadant fast det börjar spricka och fräsa ju mer man drar på. Kanske en fuzz är bättre då?
Dist... näää Ett skönt analogt delay alt. coolt gammalt digitalt 8/12 bit delay typ DeltaLab Effectron, Ibanez DM-1000, Korg SDD. På detta en Phaser typ Mu-Tron-II, MXR Phrase 100 eller SmallStone. That's the shit
Dist... näää Ett skönt analogt delay alt. coolt gammalt digitalt 8/12 bit delay typ DeltaLab Effectron, Ibanez DM-1000, Korg SDD. På detta en Phaser typ Mu-Tron-II, MXR Phrase 100 eller SmallStone. That's the shit
Jag har redan ett par grymma delay, ett analogt "Diamond Memory Lane" samt en Boss DD-2. Jag har en small-stone phaser på ingång. Jag har även en Boss RV-5 revebpedal som har en grym fjäderreverb-emulering. Men jag är ändå peppad på en dist/fuzz/overdrive för stökiga solon och sånt.
Jag äger säkert 5-6distpidaler , men kör dom inte till syntar alls faktiskt, mixerbordsgain och kompressormos som overloadar mixern låter bättre, bredare iaf, moogerfooger filtret har en dist som funkar på syntar, ofta är pidaler basfattiga pga att de ska fnuka på gitarr..
Jag använder ganska mycket olika distar till mina synthar. Hade liksom en fas så jag tror att jag har närmre 20 eller 30 olika stomp boxar som alla har ganska olika karaktär. En av mina favorit pedaler är Frostwaves sonic alienator som är ett filter med bit crusher som jag använt mycket på stråkmaskiner. Basdistar är generellt ett bra tips för att få med så mycket info som möjligt. Jag har använt Nobles bas dist mycket. Den är dessutom ruskigt billig. Jag tror att jag har tre av den som jag använder tillsammans med autopanners för att få mer svepaktiga effekter i distarna. Jag gillar också sansamp pedalerna speciellt GT2an.
Nu har jag testat min egen Fuzz "BJF Candy Apple Fuzz" och jämfört med min kompis "BJF Honey Bee" och en gammal "Ibanez Tube Screamer". Min egen fuzz funkar bäst eftersom de andra tar bort så mycket diskant, men jag tycker min egen fuzz skär lite mycket diskant också.
Jag lånade min kompis BJF Blueberry Bass OD, den lät riktigt bra på synt. Dynamisk och full-frekvent, mycket trevlig. +1 för Moogerfoograrna, kom bara ihåg att den första generationen inte hade separat volymkontroll utan bara drive. Kan bli starkt, m a o. Men de är ju anpassade för allt, och det är lätt att gasa på en synt jämfört med en passiv bas, t ex.
RAT 2 är grym till allt. Grymt mångsidig. Kan tänka mig att Tonebone som nämnts ovan är bra också. Har båda pedalerna till gitarr nämligen. Annars kan nog MXR Dist+ vara fin. Jag har en av deras första utgåvor och den låter heltvilt!
Fuzz låter som en god idé att gå också. Där är jag inte lika hemma, men jag vet att Zvex har gjort många bra. En basdist/kompressor vore nog fint också. Är du bundis med någon musikaffär där du kan låna hem och testa?
Distar inte saker så mycket utanför datorn faktisk, förutom gitarr då. Men disten i alesis birtman funkar rätt bra på synthar och trummaskiner tycker jag, däremot låter den skräp på gitarr. Problemet med gitarrpedaler är ju som sagt att de har en frekvensgång som är anpassad efter gitarrer och därför skär mycket bas och en del toppdiskant och kan ha konstiga pucklar och grejer i mellanregistret så synthljudet kommer inte vara speciellt likt när det väl har gått igenom en sån.
Iofs så tror jag nog att det går att få bra resultat om du blandar en ren och mixad signal och eq:ar lite så du tar basen från den rena och den taggiga diskanten från den distade.
Känner en som har den till sin bas, tydligen så finns det ett läge där det mixas in rent ljlud samtidigt som disten... kan nog låna å prova den.... ska kolla...
Jag fick massa tips i den tråden, men införskaffade inget. Man vill fortfarande ha en varm distfuzzoverdrivetjosan eller vad det nu heter men det är lite av en djungel.