Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olympus e-520 eller Pentax k-m

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-05 16:29

Jag har tittat på några kameror, men känner mig lite vilse i denne jungel.

Presis nu sitter jag med dessa två kamera:

E-520 Dubbelzoompaket (inkl. 14-42 och 40-150 objektiv), Kr. 5.695:-

Pentax k-m med 18-55 mm objektiv och ett TAMRON OBJEKTIV AF DI 70-300/4,5-5,6 TILL PENTAX, Kr. 5.770:-

Jag ser fördelar och nackdelar med båda;
- med Olympus så har jag minneskort som passar, men måste evt. köpa till extra batteri.
- med Pentax så har jag batterier, då den använder AA, men då måste jag köpa nya minneskort.

Sen verkar det vara större urval av objektiv till Pentax, men jag känner mig fortfarande lite osäker på vilket jag ska välja.

Finns det någon som har dessa kamera, och kan anbefala eller inte?
Vad jag har klurat ut, så funkar båda kamerornas RAW format med Aperture, vilket är ett krav.

Alla tips mottages med tack.

Nu kan jag inget om Olympos, absolut inget dåligt märke, men jag är Pentaxian sedan flera år.

Minneskorten är väl skit samma, de kostar ju ändå piss och ingenting.

Kör själv Pentax K20D (och Lightroom istf Aperture) och kan rekommendera märket.

Ett litet tips kanske... beg K10D (samma sensor som Nikon D80). Mycket bra kamera - som tål rejält med stryk. Vettiga finesser. Genomtänkt konstruktion. Inga Bergskedjor, eller små gubbar på rattarna utan riktiga symboler. Till för den som vill fotografera - inte bara ta "bilder"

Vidare ser jag att bägge objektiven till Pentaxen har variernade bländare. Så borde det vara på Olymposen med (med tanke på priset). Det är icke önskvärt, om du zoomar lite så tappar du ljusstyrka. Ofta är glaset i sig av en billigare typ med.

Varför inte glutta på en begagnad "Storleken större" och spika på ett bra objektiv? Ett med fast styrka.
Kanske Tamrons 17-50/2,8, Sigma har ett liknande med och märken själva har det med.
I nästa vända kan du ju ge dig på Tele.

Även jag är "jävig" då jag är pentaxanvändare sen 1981. Just nu har jag en K10D (köpt från en i tråden närstående person - gissa vem!). Men jag tycker absolut att ärevördiga Olympus är väl värt att titta på även om jag själv inte kan tillföra egna erfarenheter. Optik och hus har under alla år hållit hög klass och om du söker på forumet finns flera olympusanvändare som talar varmt för märket.

Så över till Pentax: Vad jag har förstått så har kitobjektivet (standardzoomen) till K-M blivit plastigare i bland annat fattningen än den kitzoom som följde och följer med övriga Pentax-modeller. Allt för att spara vikt och pris i detta konkurrensutsatta marknadssegment. Optiskt skall det dock vara egalt. Pentax kitzoomar har dessutom alltid fått hyfsade omdömen jämfört med andra märkens kitzoomar i tidigare tester. Ibland kan du välja en bättre och dyrare zoom i "kitet" som 16-45. Väl värd att undersöka!

Jämför gärna med K200D som fortfarande är en liten och smidig kamera (K10D och den nyare K20D är båda betydligt större och tyngre vilket kan upplevas hämmande om man är van vid smidigheten hos en liten kompaktkamera). K200D är väderskyddad och har bättre autofokus än KM, och standardzoomen är bättre. Själv skulle jag valt K200D före KM alla dagar i veckan då prisskillnaden är såpass liten. Därmed inte sagt att KM är dålig. För den som bara plåtat med kompaktkameror och vill "känna igen sig" - eller helt enkelt inte har råd med en extra femhundring - är KM ett utmärkt val.

K200D: http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk200d/
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K200D1855II

KM: Pentax K2000 / K-m Hands-on Preview: 1. Introduction: Digital Photography Review
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-M1855

Sedan håller jag med Goflorp att först fokusera (;)!) på en normalzoom. Gärna en aning ljusstarkare än de absolut billigaste och helst också vidvinkligare. Om du inte plåtar saker som sport och djur har man betydligt oftare nytta av en rejäl vidvinkel än ett långt tele. Helst bör den starta på 16-17 mm.

Ang användande av objektiv.

95% av tiden 17-50/2,8 Tamron
4% av tiden 70/2,8 Macro
1% av tiden 600mm Tele

Så mitt råd säger: Skit i kit-grejerna, de är plastiga och av "hyfsad kvalité" (de kostar under 1000:-).
Sätt på ett lite dyrare objektiv (17-50/2,8 Tamron ligger på 3600:-)
Pentax egen 16-45 ligger lite högre. Men de objektiven kan du ta med dig framåt när du i framtiden köper nytt hus.

För att få in lite Olympus-perspektiv...

E-520 med dubbelzoomkitet är en väldigt bra kombination för det priset! Den kameran spelar i en division över Pentax K-m och motsvarar snarare Pentax K200D. Håller med övriga om att det är bättre att gå på en lite bättre kamera i alla fall om man vill växa med kameran.

Detsamma gäller för optiken, som både Johan och Goflorp skriver så kan det vara värt att satsa på en bättre normalzoom redan från början, men det beror samtidigt på hur du har tänkt att använda kameran. Olympusen med båda kitobjektiven ger dig väldigt mycket zoomomfång till hyfsat hög kvalitet (det enda du förlorar är ljusstyrka, skärpan är bra i dessa gluggar).

Här är några bilder plåtade med Olympus E-520 med kitoptiken bara som exempel på vad den klarar.

14-42 @ 14 mm, f/8 @ 1/200

14-42 @ 34 mm, f/16 @ 1 sek.

14-42 @ 14 mm, f/11 @ 4 sek.

1
Bevaka tråden