Jag som hade tänkt att inte bränna en massa... jaja, det får blir min sista utväg!
Har en Airport Extreme, PCn är kopplad med kabel dit, och macbooken med något magiskt trådlöst mumbojumbo. Trådlöst alltså.
Jag har förvisso ingen Airport på grund av kostnadsskäl, men jag har inte haft några problem med att hitta rätt på min PC i nätverket som råkar köra Windows Vista.
Eftersom Mac OS "inte" har ett naturligt stöd för fildelning med Windows-datorer så måste du använda SMB, vilket följer med i din installation av Mac OS. I mitt fall resulterar detta i att jag öppnar finder, trycker CMD+K och skriver, "smb://192.168.0.2" för att komma åt det innehåll som delas ut från min Windows-dator. Jag tycker att detta borde fungera även i ditt fall.
Du måste givetvis byta ut "192.168.0.2" till den adress som din Windows-dator har i nätverket. Vilken adress denna har kan du enklast se genom att trycka på start, välja "kör" och skriva cmd i den rad som dyker upp på din skärm. När cmd (terminalen) är öppen så skriver du ipconfig. Då kan du se adressen som normalt sett börjar med 192.
(Det känns så skönt att försöka hjälpa människor ibland)