Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur förbättrar jag hastigheten på min Time Capsule?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-02-28 20:46

Jag får 144 mb/s på mitt Airport i "Nätverksverktyg" men det känns onekligen inte så när jag kopierar filen från datorn till TC:n. Antar att det blir samma sak (eller segare) när jag ska kopiera nåt från min externa disk, som är ansluten till TC:n, till min dator också. Detta går inte att förbättra alltså på nåt vis? Teoretisk hastighet på TC:n är 300 mb/s förmodar jag? (N-standard)

Hej på er.

Här hoppar jag in i tråden.

Införskaffade en Time Capsule för ett antal månader sedan, hemma har jag sedan tidigare en Airport Extreme uppkopplad. Tanken var väl att låta Time Capsule ta dess plats helt men jag har varit nojjig över att behöva ominstallera ethernet printern, det var ett rent helvete.

Så nu har jag TC kopplad till nätet som backup hårddisk. Det tar galet långt tid att göra en backup, Jag får mestadels avbryta och koppla om TC till att kopiera över ethernet kabel men då den står i ett separat rum är det tröttsamt.

Vad kan jag göra för att få ordning på detta? Förutom att kanske koppla bort min Airport Extreme och sedan ersätta den med TC? Jag har följt tråden noga här och försökt genomföra de rutiner utan succé. Jag hittar t ex inte inställningen för att enbart köra -n.

Tacksam för hjälp.

Anders

Kan inte hjälpa dig med varför den går långsamt. Men däremot hur du väljer bara N hastighet på ditt nät. Håll ner alt när du klickar på val av radiokanal.

Senast redigerat 2010-12-20 12:49

Men det faktum att jag har en Airport Extreme, kan det vara själva orsaken till problemet? Jag trodde först att TC kommunicerar direkt med min dator och inte genom Extreme maskinen. Kan jag ha fel?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-27 19:52

Lyfter in en fundering här nu jag med.

Har en Time Capsule som tar in internet och med fast IP-adress skickar han ut signaler till klienter och en Express som utökar nätverket.
Sitter på en 100 mbit/s lina men på min mac mini som är kanske 7 meter från TC (4 väggar) får jag en trådlös uppkoppling som ligger på 2-3 mbit/s (TPTEST).

Jag får en länkhastighet på 130 mbit/s enligt nätverksverktyget. Har TC inställd på 802.11n (5 GHz) - 802.11n (2,4 GHz. Men alla enheter ser jag bara kopplas in i 2,4-läget. Ibland gör mac minin helt enkelt så att den tar från expressen (på övervåningen. Men jag får aldrig en enhet att ta från 5 GHz-läget oavsett inställning i airportverktygen. Rättare sagt tar den alltid signalen ifrån expressen före TC om inte Expressen är avstängd och då blir det ju a/b/g/n läge på skiten. Ett tag hade jag iaf 10 mbit/s, kan det vara att det är väggarna som "fuckar" upp min anslutning mot TC:n?

Ska tilläggas att jag även har en Macbook, vit rackare som jag inte får mer än 13-14 mbit/s om jag sitter bredvid timecapsulen...

Bevaka tråden