Lyfter in en fundering här nu jag med.
Har en Time Capsule som tar in internet och med fast IP-adress skickar han ut signaler till klienter och en Express som utökar nätverket.
Sitter på en 100 mbit/s lina men på min mac mini som är kanske 7 meter från TC (4 väggar) får jag en trådlös uppkoppling som ligger på 2-3 mbit/s (TPTEST).
Jag får en länkhastighet på 130 mbit/s enligt nätverksverktyget. Har TC inställd på 802.11n (5 GHz) - 802.11n (2,4 GHz. Men alla enheter ser jag bara kopplas in i 2,4-läget. Ibland gör mac minin helt enkelt så att den tar från expressen (på övervåningen. Men jag får aldrig en enhet att ta från 5 GHz-läget oavsett inställning i airportverktygen. Rättare sagt tar den alltid signalen ifrån expressen före TC om inte Expressen är avstängd och då blir det ju a/b/g/n läge på skiten. Ett tag hade jag iaf 10 mbit/s, kan det vara att det är väggarna som "fuckar" upp min anslutning mot TC:n?
Ska tilläggas att jag även har en Macbook, vit rackare som jag inte får mer än 13-14 mbit/s om jag sitter bredvid timecapsulen...