Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Text från bilder till ren text

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag får ibland text som ligger i bilder. Ofta hela A4 ark fulla. Jag behöver lägga över texten från bilden in i ett orbehandlingsprogram.

Just nu printar jag ut sidan och scannar in den som text. Funkar, men det känns som att man gör lite onödiga steg.

Finns det något program som enkelt och gärna billigt kan läsa in texten från en bild till någon form av orbehandlingsdokument?

Jag har googlat och letat men inte riktigt lyckats hitta något...

I det programmet som du använder med din scanner så borde det finnas någon typ av OCR mjukvara, det borde väl gå att välja bilden från datorn istället för bilden som du får då du scannar. Annars är det någon typ av OCR mjukvara som du behöver. En som jag känner folk som använder är OmniPage det brukar ibland ingå som sagt med vissa scanners så kolla.

/Adam

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 00:18

Funkar väl med acrobat?

Ja, acrobat 8 har OCR-funktioner. Jag har inte testat, men resultatet beror sannolikt på hur bilden ser ut (färger, skärpa etc). Här finns lite tips om hur man undviker de vanligaste problemen.

  • Medlem
  • 2009-01-14 11:53

Acrobat är inte så billigt. Men det beror ju förstås på vad man menar med billigt.

1
Bevaka tråden