- saftskallen
- Medlem ●
- Stockholm
Är ute efter en riktigt bra vocoder som ger de rätta "robot klangerna" från sent 70-tal / tidigt 80-tal som både kan ge ett "vasst/hårt/metalliskt" ljud men även mjukare mattor. Lägger gärna en slant på "rätt" maskin som kan bli min kompanjon ett bra tag. Har några ideér själv på maskiner som klarar biffen, men jag vill veta från era egna erfarenheter (dvs från användning skarpt) vilken ni skulle rekommendera?
Måste natrurligtvis inte vara en vintage, men det är just dessa jag själv har lite sämre koll på och därför vill veta mer om av er. Det kan natrurligtvis även vara en "nyare" modell.
Föreslå gärna modell (bifoga gärna ljudexempel) och varför du gillar just den modellen.
Om den inte tvunget måste vara äkta analog så rekommenderar jag Nord Modular varmt. Den fixar alla typer av vocoderljud och gör det briljant, skulle jag vilja påstå. Jag är ett stort fan av vocoders och har använt ett gäng: VP-330, VC-10, ett 12-bands hembygge, Zoom 1204, diverse mjukvaruvarianter (mest Orange, Vokator och Morphoder) och båda Nord Modularerna. Av dem skulle jag lätt rösta på NM Classic eftersom jag upplever att G2 inte har samma "bett". Den är flexibel och kan sparas och måste inte drivas av de interna oscillatorerna. Gillar man inte Vocodermodulen så går det fint att bygga en egen från scratch eller använda någon av de tjogtals designer som finns på nätet. Dessutom är den billig och användbar till så mycket annat.
Anthony Rother lär ha enbart använt NM classic på sina tidiga electroplattor. T.ex.Little Computer People. Förresten, de där trummorna låter också väldigt NM nu när jag lyssnar igen...
Anthony Rother lär ha enbart använt NM classic på sina tidiga electroplattor. T.ex.Little Computer People. Förresten, de där trummorna låter också väldigt NM nu när jag lyssnar igen...
Gillar den plattan skarpt och den vocodern hamnar ganska nära den ljudbild jag är ute efter. Nyfiken på vilken av analogerna du haft som du gillade bäst?
Gillar den plattan skarpt och den vocodern hamnar ganska nära den ljudbild jag är ute efter. Nyfiken på vilken av analogerna du haft som du gillade bäst?
Helt ärligt gillade jag ingen av dem något vidare. Hembygget var koolt men ganska simpelt. Jag tror (lite som Amino antyder) att man ska upp i ganska rejäl prisklass för att en analog vocoder ska låta riktigt bra. Men givetvis får man inte glömma att ljudkällan man använder som carrier spelar en väldigt stor roll också.
Jag har en SVC-350 - och den är lite för mjuk, kan jag tycka ibland. Jag fixar inte riktigt lika hårda robotröster med den som jag gjorde med Nord Modularen. Sen har den ingen switch så man kan koppla mellan "Voiced och unvoiced" vilket vore önskvärt ibland - t.ex. när man kör trummor genom apparaten.. Kanske borde modda den.
Den viktigaste faktorn för att bestämma hård-/mjukheten hos en vocoder är slew raten. Det är en i mitt tycke mest intressanta parametrarna att skruva på, men tyvärr är det inte många vocoders som har den. EMS-vocodrarna har den dock och de behärskar också båda ändarna av skalan mycket bra. På dem kan man även justera responskurvan.
De flesta av Syntons mindre vocoders saknar slew rate-inställning, men SPX-216 har ett multijack på baksidan där man med en mycket enkel anpassning kan se till så att den också får det. Jag hade tänkt göra det när jag får tid, dvs om ganska lång tid... Den vocodern är en ulv i fårakläder då den inte ser mycket ut för världen men har fantastiska utbyggnadsmöjligheter. Synton skriver själva att den i grunden är mer avancerad än deras stora vocoder 221.
SVC-350 är också en trevlig vocoder, men man kan inte göra så mycket med ljudet och den tillhör helt klart den mjukare varianten. VF-11:an är helt klart mycket prisvärd, men naturligtvis också lite "budget" på sina områden. Verkar ha rätt dålig headroom. VC-10:an tycker jag inte är något vidare.
Den viktigaste faktorn för att bestämma hård-/mjukheten hos en vocoder är slew raten. Det är en i mitt tycke mest intressanta parametrarna att skruva på, men tyvärr är det inte många vocoders som har den. EMS-vocodrarna har den dock och de behärskar också båda ändarna av skalan mycket bra. På dem kan man även justera responskurvan.
De flesta av Syntons mindre vocoders saknar slew rate-inställning, men SPX-216 har ett multijack på baksidan där man med en mycket enkel anpassning kan se till så att den också får det. Jag hade tänkt göra det när jag får tid, dvs om ganska lång tid... Den vocodern är en ulv i fårakläder då den inte ser mycket ut för världen men har fantastiska utbyggnadsmöjligheter. Synton skriver själva att den i grunden är mer avancerad än deras stora vocoder 221.
SVC-350 är också en trevlig vocoder, men man kan inte göra så mycket med ljudet och den tillhör helt klart den mjukare varianten. VF-11:an är helt klart mycket prisvärd, men naturligtvis också lite "budget" på sina områden. Verkar ha rätt dålig headroom. VC-10:an tycker jag inte är något vidare.
Men VC-10:an är snygg i alla fall
Riktigt budget-alternativ är ju Zoom 1201 annars...har settings för både 8, 12 och 16 band. Så här låter den i 12-bandsläget:
http://www.acc.umu.se/~amber/kroffe%20-%20Christmas%20Freak.mp3
Jag har ju en Nordmodular också, men jag tycker den ofta låter för kliniskt med sina 16 band....
Jag har nyttjat NM G1 Vocoder på väldigt mycket låtar med Backlash (Lyssna på både Impetus och Heliotrope så hör ni). Vidare är samtliga trummor på dessa båda skivor Nord Modular. Jag hävdar att bäraren har så stor betydelse. Jag kan rekomendera NM + Microwave 2. En klockren vocodersetup.
Tack för inläggen.
Nån som vet vad en EMS betingar idag om man skulle snubbla över en?
Om jag inte minns helt galet så kostar dom väll ett tiotal tusen?
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=160308221049
Rätt så normalt pris för den.
Är ms2000 värdelös i jämförelse?
Oki
Vad är dagens pris på G2 modellerna nu för tiden?
Engine är väl klart billigast. Kanske ~5k? Men det verkar som om de inte tillverkas längre och då vet man aldrig hur priserna utvecklas. Är du primärt intresserad av vocodern så rekommenderar jag verkligen att titta på Classic. Den är vanligare och mycket billigare och låter (enligt min subjektiva åsikt) råare och "bättre".
nackdelen är nord modular classic är att den inte har en inbyggd preamp.
iofs löser man det lätt om man kör via mixerbord genom att köra
in/ut via insert. men att bara trycka in en mick och förvänta sig ljud fungerar inte...
Det finns små, billiga pre-amps som man enkelt kan ta med. Behringer och ART t.ex. Jag har själv ett AKG headset med tillhörande preamp till min Modular. Det behöver inte vara super-hifi om man ska ha den till en vocoder eller andra processerade ljud.