Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

moms på iTunes mm

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Från den 1 juli är det full svensk moms på program som du laddar ner från ett icke EU-land. Upptäckte detta när jag shoppande på "KAGI" men detta kommer förmodligen även att gälla musikhämtning via iTunes.

Läs mer under rubriken:

http://www.99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=25759

eller under "Nytt och aktuellt på RSV:s webplats"

http://www.rsv.se/

Moms på elektroniska tjänster.
Särskild beskattningsordning gäller från den 1 juli.

:(:(

Ett hårt slag för oss alla?
Saxat från RSV:

Med elektroniska tjänster menas tjänster som kan levereras elektroniskt direkt till kundens dator, exempelvis tillhandahållande av webbplatser, programvara, information, bilder, musik och filmer. För sådana tjänster gäller att omsättningen anses äga rum där kunden är bosatt. Det innebär att ett tredjelandsföretag måste debitera olika moms vid försäljning till olika länder.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-07-03 20:25

... och vem ska kontrollera det? RSV räknar väl med att företagen redovisar moms i sverige av sig själva. Knappast troligt för andra än de riktigt stora internationella företagen.

Vi som konsumenter har ju ingen momsredovisningsskyldighet så förmodligen kommer inget att hända rent praktiskt.

RSV har ju knappast någon möjlighet att kräva pengar av ett icke svenskt företag.

Tyvärr Kalle W är det du och jag som konsumenter som får betala 25% högre pris än tidigare. Prova gärna KAGI som lägger på 25% moms på priset så förstår du nog att detta är en av de värsta saker som har hänt oss på bra länge utan att våra myndigheter har informerat oss.

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-03 20:40

RSV räknar med att företagen redovisar moms av sig själva. Så har det varit med företag verksamma i Sverige sedan tidigare.

KAGI är ju ett levande exempel på att de nya bestämmelserna redan fått genomslagskraft. De trädde i kraft den 1 juli.

Vad grunadar du påståendet att RSV inte skulle ha möjlighet att, jag förmodar att du menar företag med verksamhet i annat land.

Hälsningar
Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
... och vem ska kontrollera det? RSV räknar väl med att företagen redovisar moms i sverige av sig själva. Knappast troligt för andra än de riktigt stora internationella företagen.

Vi som konsumenter har ju ingen momsredovisningsskyldighet så förmodligen kommer inget att hända rent praktiskt.

RSV har ju knappast någon möjlighet att kräva pengar av ett icke svenskt företag.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-07-03 21:35

Tja... svenska lagar lär ju inte gälla i andra länder, så om ett utländskt företag struntar i att redovisa moms i sverige kan knappast RSV ha någon makt i det landet. Jag pratar nu om tredje land (inte EU-land.)

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-07-03 21:40

Sen är det säkert så att Sverige har massor med avtal med länder utanför EU. Plus att EU har massor med avtal med andra länder (som USA tex) där deras skattemyndigheter fixar och trixar åt svenska myndigheter.

Så vi trillar nog dit ändå...

Jag visste inte att det var bara elektroniska varor. Jag trodde det var om allting som beställdes från internet.

Detta är bara ett av många initativ för att stimulera den Europeiska marknaden för att se till så att pengarna håller sig inom EU.

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-04 07:42

Nyheten är att det nu även gäller varor som distribueras på elektronisk väg.
Övriga varor passerar rent fysiskt in landet och därigenom blir de i de flesta fall momsbelagda och det kan tillkomma andra avgifter och tullar.

Hälsningar
Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Jag visste inte att det var bara elektroniska varor. Jag trodde det var om allting som beställdes från internet.

Detta är bara ett av många initativ för att stimulera den Europeiska marknaden för att se till så att pengarna håller sig inom EU.

Egentligen är det inte så konstigt. Som andra redan har poängterat så gäller ju detta idag för all annan handel (med varor).

Det trista tycker jag vore om det skulle leda till att en del (främst mindre aktörer) stryper möjligheten att ladda ner just ifrån Sverige för att undvika en massa krångel. Handel med varor debiteras ju moms vid förtullningen i kundens hemland och är inget säljaren behövt bry sig om. I det här fallet innebär det ju däremot en massa extra arbete, arbete som säljaren naturligtvis - utöver varans pris plus moms - kommer att debitera kunden.

EU är för gött!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-04 18:44

Det tycks vara en hel del länder som är berörda... Detta står på Star Wars Galaxies webbsida:

"AT to be Charged for the European Union To comply with changes in the law in the European Union, Sony Online Entertainment game Subscribers who are residents of EU countries will be charged VAT equal to 17.5% of the subscription fees._ These changes require that digital services be taxed at the point of consumption , i.e. in your country of residence._ The countries_ currently covered by this policy are Austria, Belgium, Denmark, Finland, France, Germany, Greece, Ireland, Italy, Luxembourg, The Netherlands, Portugal, Spain, Sweden, and United Kingdom."

1
Bevaka tråden