Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MSSQL på mac, går det?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan alla,

Sitter tyvärr med ett projekt där hostingen är på windows och ännu värre så är det asp.net samt mssql som används.

Så jag måste fråga:
Vilket program kan man använda till att connecta/hantera en mssql databas?

Jag hittar åt razorsql - men det kostar pengar

för MySql så hade det ju funnits phpmyadmin, sequel pro och andra alternativ. Men på MSSQL går jag på bet

Sedan kan jag inte utveckla så bra i asp.net, men det går alltid att klura ut och klara av åtminstone.

Jag hoppas ni kan hjälpa mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-09 10:38

Jag skulle nog rekommendera att du utvecklar i windows. Att utveckla för .Net/MSSQL i OS X är att banka ned en fyrkantig kloss i ett runt hål.

Du kan ju köra Visual Studio express under parallells eller BootCamp så behöver du iaf inte skiljas från din mac.

jag är nybliven switcher, och kan inte nu förlika mig med tanken att återförena mig med Windows på ett tag - inte ens via parallells eller bootcamp.

Jag kör på 30-day trial på razorsql, efter det så hoppas jag kunna undvika allt som har med asp.net att göra

När jag ska koda asp.net, så gör jag det i Coda som kan editera filer direkt på servern. Så får det bli. Däremot så skulle man behöva lite snippets för att se hur man connectar till en databas, och hur man gör de mest enkla grejerna.

Det är enkla texter som ska kunna editeras, och detta med hjälp av en liten text-editor som MoxieCode har gjort, TinyMCE,

Men jag måste bli av med detta projekt snabbast möjligt

skriv om allt i php eller ruby

  • Oregistrerad
  • 2009-01-18 12:22

Varför använder du inte remote desktop så du kan använda VisualStudio eller vad du nu vill använda för att administrera din MSSQL databas.

Är MSSQL inte installerat i "mixed mode" så kommer du inte ens kunna ansluta den från något som inte är medlem i en domän med kerberos.

Det finns dock en ASP.net baserat "phpmyadmin" - kommer inte ihåg vad den heter nu men använde den för ett tag sedan då jag inte hade remote desktop access till en MS Server. Googla lite så hittar du den.

Annars så finns SQLGrinder som använder JDBC drivers, vilket är ganska trevligt

1
Bevaka tråden