Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svensk OSX tidning?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-07-03 23:03

Finns det ett behov av en svensk tidning som fokuserar på OSX samt håller en allmänt högre nivå än MacWorld?

Dvs en tidning har bra tutorials och som håller koll på all kul mjukvara som släpps. Istället för att testa DV Kameror, Digtalkameror, Scanners och annat junk

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-03 23:18

JA!

Den kunde ges ut av DMZ som en bonusbilaga: endast för prenumeranter!

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-04 01:23

Jag saknar den nu när jag tänker på det.

Jag röstade nej, men då vägde jag också in möjligheten gentemot behovet, vilket ju inte riktigt ingick i frågan. Det är svårt att få smala tidskrifter att bära sig i Sverige, och att försöka finna en plats bredvid MacWorld måste vara mycket svårt.

Jag jämför med hur situationen ser ut för kulturtidskrifter, som också är en rätt smal genre. De allra flesta som ges ut existerar p.g.a. en massa entusiaster som lägger ner hela sitt liv på ideellt arbete. Så kan det ju även fungera med en tidning om OS X, men efersom det rör sig om datorer så vore det nog lämpligare att hålla sig till nätet, och inte försöka med någon papperstidning med dyra tryckkostnader.

Kulturtidskrifter har också lättare att få ekonomiskt stöd från staten. Jag skulle bli mer än förvånad om en tidskrift om OS X fick stöd. (Men om man frågar mig så är OS X en fråga om kulturell mångfalld i ett landskap av MicroSoftiell enfalld.)

Finns inte allt vi vill veta om OS X redan på 99mac?:)

Jag skulle kunna tänka mig att göra en ideell insats på design/illustrationsfronten! Nån som har tänkt att dra igång nåt?

Den tyska nyhetstjänsten Macnews.de börjar nu med en tryckt nyhetstidning för macvärlden. Den kommer ut varannan vecka(!) och fokuserar på nyheter och intervjuer.

Det vore kanske något? 99mac.com - printed version. Här slänger vi in våra nyheter plus tester, evenemang och kanske "Apple svarar".

Sedan trycker vi den på riktigt tidningspapper, så som Macpressen gjorde förr i tiden!

Jag saknar en tidning för macanvändare som inte har allt för tjock plånbok. Jag läste för ett tag sedan om digitalkameror i tidningen "Komputer för alla" och där presenterades kameror för priser mellan 1700 och 2000 ungefär och vad de kunde prestera. I förra Macworld recenserades cameror för priser mellan 6000 och 12500 kronor. Jag menar inte att det är dåligt men det som behövs som kompliment är inte en mer proffsig mac tidning, snarare en för alla som har ett enklare behov och som inte kan allt.
Det skulle kunna vara en tidning som görs på vanligt enkelt tidningspapper, som Macpressen gjordes på innan de blev mer som andra facktidningar. Där skulle exempelvis fricirkulerande program kunna få mer uppmärksamhet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-05 02:24

Kameror för 1 700 till 2 000 kr är inte mycket att ha. Vad "fricirkulerande" program är för något vet jag inte.

Nej, jag vill ha en proffsig, påkostad tidning eller bilaga som handlar om Mac OS X och Apples mer aktuella datormodeller, inget billigt skräp.

Det borde finnas både och. Vissa av oss vill ha det dyraste och vissa av oss vill säkert, men har inte råd. Sen måste naurligtvis själva produktionen av tidningen vara en smula påkostad, annars är den inge kul…

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Kameror för 1 700 till 2 000 kr är inte mycket att ha. Vad "fricirkulerande" program är för något vet jag inte.

Nej, jag vill ha en proffsig, påkostad tidning eller bilaga som handlar om Mac OS X och Apples mer aktuella datormodeller, inget billigt skräp.

Då har ju du din tidning

Den tidningen vill jag ha; tips och tricks, gratis program att ladda hem, lite om spel och nyheter i allmänhet.

Nog för att staten som Högås i monopolismens namn borde skänka en slant, men det är väl inte deras sak. Man kan ju tänka sig hur många andra som skulle kräva allmosor då.

Däremot borde det vara av intresse att bidra lite från Apple Sveriges sida. Ett problem är ju att den stora allmänheten inte vet om att Apple är ett gångbart alternativ. Ett snyggt tidningsomslag borde öppna ett par ögon. Nu vet jag inget om reklam, men en praktisk sak som en tidning att bläddra i borde väl funka lika bra bra som en affisch. Jag vet ju att jag själv inte kan dra mig från att bläddra i tidningarna om omslaget tilltalar mig, även om innehållet är mig totalt främmande innan.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-05 20:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
Den tyska nyhetstjänsten Macnews.de börjar nu med en tryckt nyhetstidning för macvärlden. Den kommer ut varannan vecka(!) och fokuserar på nyheter och intervjuer.

Det vore kanske något? 99mac.com - printed version. Här slänger vi in våra nyheter plus tester, evenemang och kanske "Apple svarar".

Sedan trycker vi den på riktigt tidningspapper, så som Macpressen gjorde förr i tiden!

Det kanske är inget idé att försöka göra papperstidning, det är samma gamla klassiker att starta en tidningsupplagan och sedan lägga ner. Gör inte om det igen ! Jag kanske låter pessimisk, men vill ändå varna gamla fallgropar. Gör helst en elektronsik tidning som pdf och sälj ut
Häng med tidens förändringar och helst också 99mac.com

• Avstängd
  • 2003-07-05 20:56

Om man börjar med att producera en e-tidning och sen går vidare till papperstryck om intresset är tillräckligt stort eller om det finns annonspengar som kan täcka tryckkostnaden.

http://www.elib.se/

• Avstängd
  • 2003-07-05 20:59

Det tråkiga är att microsoft varit med att starta detta.

Fler e-boksformat kommer att introduceras i takt med att marknaden för e-boksläsare utvecklas, exempelvis för att stödja nya typer av läsplattor.

Teknisk sammanfattning
eLibris tillhandahåller:
- den tekniska lösning som krävs för säker och stabil försäljning av e-böcker med kopieringsskydd;
- produktion av e-böcker för de förlag som inte själva gör det;
- fullständig information till de förlag som distribuerar e-böcker genom eLibris så att de kan följa försäljningen;
- en databas till återförsäljarna som innehåller artikelinformation över alla e-böcker som eLibris distribuerar;
- tydliga gränssnitt mot återförsäljarna av e-böcker så att de på ett enkelt sätt kan ansluta sig och inleda försäljningen.

Styrelse och ledning
Styrelseordförande är Thorbjörn Larsson (vd TV4)
I styrelsen sitter vidare Lars Grahn och Christian Reimers från Natur och Kultur, Ann-Marie Skarp från Piratförlaget, Pär Svärdson och Fabian Fischer från AdLibris, vd är Magnus Dimert (tidigare verksam i AdLibris).

Kontaktpersoner:
Lars Grahn, vd Natur och Kultur, tel 08 - 453 8614
Christian Reimers, förlagschef Natur och Kultur/Litteratur och Fakta, tel 08-453 8677
Ann-Marie Skarp, förläggare Piratförlaget, tel 070 - 714 5543
Thorbjörn Larsson, styrelseordförande eLibris, 08 - 459 40 71
Lars Backhans, Microsoft, 08 - 752 2860
Magnus Dimert, vd eLibris, tel 08 - 333080
Adress: AdLibris bokhandel, Odengatan 106, 113 22 Stockholm, e-post: magnus@adlibris.se

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Olsson
Den tidningen vill jag ha; tips och tricks, gratis program att ladda hem, lite om spel och nyheter i allmänhet.

Hmmm, den tidningen finns ju redan...

Citat:

Däremot borde det vara av intresse att bidra lite från Apple Sveriges sida.

Den som bygger sin verksamhet på att Apple ska bidra med pengar bygger på bräcklig grund. Apple har annonserat i MacWorld två tre gånger de senaste fyra åren.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

• Oregistrerad
  • 2003-08-08 12:13

" Hmmm, den tidningen finns ju redan...
"

Jasså? Ok, nyheter och lite spel finns i MW. Men det finns mer att säga om spel.

När det gäller Freeware/Shareware "recensioner" så handlar det ofta om konstiga små program som kan göra kul mönster på skärmen. Det finns en hel uppsjö av nyttiga osx applikationer som MW har missat. För att inte tala om alla linux program som fungerar i osx...

Som sagt, jag tycker att det saknas en tidning som har en allmänt högre nivå på sitt innehåll. Det vill säga mer nördigt innehåll, mindre fluff

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-08-08 12:17

Jag tycker faktisk MacWorlds tryckta tidning är ganska bra som den är. Den spänner över ett ganska brett spektrum från newbie till pros, dyr till billigt, 9 till X.

Men en till tidning/bilaga med riktiga proffstips och tutorials för dom som verkligen håller på och gräver i systemet skulle vara mycket trevligt.
Nu måste man läsa massa dåligt skriven engelska på dom olika forumen.
Det är mycket information att reda ut för ibland mycket enkla saker (upptäcker man efteråt).

l33ts Ru13z!

• Oregistrerad
  • 2003-08-08 12:50

Idéen är ju toppen men jag tror tyvärr det är kört pga den ännu? relativt lilla kretsen presumtiva kunder. Möjligen om man gjorde den engelsk språklig, kanske. Ytterligare ett problem som flera redan varit inne på är allas "spretiga" intressen. Många vill läsa om Mac OS X, OK! Men sedan? Någon vill läsa om billiga tillbehör, någon om de dyra, ytterligare än annan vill läsa om mellansegmentet. Var skall man då lägga sig, om man inte gör lite av varje?

Själv saknar jag nyheter forskare och akademiker kan ha nytta av. Hur tar man sig t.ex. genom djungeln in i Unixvärlden, via X11 och allt vad det heter? Där finns möjligheter som kommersiella produkter inte kan tillfredsställa till en rimlig kostnad, om ens alls.

Själv har jag bara kommit mig för att ladda ner en massa "så här gör du papper" från en massa olika källor, men inget sammanhängande. Där finns ju hur mkt som helst att botanisera i.

Men att ha en ren OS X tidning som någon föreslog tror jag inte alls på.

Citat:

Skrevs ursprungligen av loobiac
Som sagt, jag tycker att det saknas en tidning som har en allmänt högre nivå på sitt innehåll. Det vill säga mer nördigt innehåll, mindre fluff

En tidning för geeks får nog svårt att bära sig. Skälet till att det finns en benämning på dessa människor är att de ganska avsevärt skiljer sig från majoriteten av människor. Visst finns det nischade tidningar, men gruppen "geeks som använder OS X" är nog mer betjänt av ett Fanzine/en sajt än en tidning som måste omsätta flera hundratusen i månaden för att gå runt.

Nils Holmlöv

• Oregistrerad
  • 2003-08-08 13:06

Kanske inte inte BARA osx, men iaf lägga tyngdpunkten på mjukvara & utveckling och skapande. Istället för att fylla 10 sidor som pratar om videoproduktion, fotografi och liknande...

Självklart måste en tidning ha bredd, men jag tycker att många MW artiklar känns trista och onödiga. Exempelvis så testar MW gärna Apples egna produkter, med all rätt. Men dessa tester är mer en hyllning till Apple, än ett riktigt test. Apple är bra, hurra-hurra, men det vet vi redan. Fyll gärna tidningen med något mer matnyttigt.

Är det överhuvudtaget realistiskt att få en sån tidning att fungera?

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-08 13:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Är det överhuvudtaget realistiskt att få en sån tidning att fungera?

Nej.

Citat:

Kanske inte inte BARA osx, men iaf lägga tyngdpunkten på mjukvara & utveckling och skapande. Istället för att fylla 10 sidor som pratar om videoproduktion, fotografi och liknande...

Självklart måste en tidning ha bredd, men jag tycker att många MW artiklar känns trista och onödiga. Exempelvis så testar MW gärna Apples egna produkter, med all rätt. Men dessa tester är mer en hyllning till Apple, än ett riktigt test. Apple är bra, hurra-hurra, men det vet vi redan. Fyll gärna tidningen med något mer matnyttigt.

De som läser MacWorld kan delas in i två läger på massor av olika sätt. Ett av sätten man kan dela upp läsarna på är hur man tycker att vårt förhållningssätt till Apple är.

I det ena lägret har vi de som likt dig tycker att vi är för flata mot Apple, att våra tester är rena hyllningar och att vi i stort sett går i Apples ledband. I det andra lägret hittar vi de som tycker att vi är för kritiska till Apple, som säger att vi sågar deras produkter i onödan och som undrar varför vi inte är mer lojala med Apple.

Vi skriver vad vi ser när vi testar produkterna. Vi försöker att sätta det i något slags perspektiv - jag vet inte hur många gånger jag och Thomas med flera har kritiserat Apple för att de inte har USB 2 i sina burkar. Det har liksom inte funnits någon vettig anledning. Samtidigt behöver det inte göra datorn dålig.

När vi testade Powerbook G4 12 tum fick vi massor av kritik för att vi skrev att skärmen är dålig - vilket den är, jämfört med resten av Powerbook G4-familjen.

Vi var dessutom den första tidningen i världen som skrev att den ökända Power Mac G4 aka "Windtunnel" helt enkelt lät alldeles för mycket för att det skulle vara acceptabelt.

Men när vi första gången såg Powerbook G4 15 tum föll vi pladask för den allihop. Jag har en, Jocke och Micha köpte en på personalköp, och Thomas Ytterberg har en. Ingen av oss har heller ångrat oss. Så om vi nu anser att den är en av de bästa Macarna genom tiderna, ska vi då inte skriva det bara för att Apple också hävdar att den är bra?

Så vi har faktiskt ett ganska oberoende förhållningssätt till Apple överlag.

Angående fördelningen av materialet så försöker vi ha bredd. Video råkar vara ett av de områden som Macen används mest inom, och där det de senaste åren hänt ofantligt mycket. Angår det alla? Absolut inte. Men det angår tillräckligt många för att vi då och då ska lägga ganska många sidor på det.

Nils Holmlöv

• Oregistrerad
  • 2003-08-08 20:01

Jag vet inte hur jag ska svara, MW är inte en dålig tidning. Men jag tycker att den behöver utvecklas. Vi användare utvecklas hela tiden.

Ironi är inte lätt att skriva, när jag pratar om "nördigt" innehåller menar jag inte maskinkod och Jolt-cola. Snarare saker som ikoner, emulatorer, "gui-hacks", texteditorer, osv. Alltså, saker som de flesta användare har glädje av.

Ibland tar ni upp mer anvancerade artiklar, men de känns väldigt smala. Artikeln om tunna klienter i MW 05-03, hur många av era läsare har behovet av en tunn klient? Jag tycker att ni borde göra anvancerade artiklar som har användaren och systemet i fokus.

Ok, era tester är inte inte usla. Ni kan ge kritik. Det är egentligen inte själva testen som jag retar mig på. Utan att dessa tester innehåller mkt som bara fyller ut tidningen. Exempel "prestanda information" s34 MW 05-03, s43 MW 04-03.

Det blir liksom: *Kalabash! - en ny iMac!* Ja... den är 200Mhz snabbare än den förra... Varför ska detta få tre helsidor?

Det går att skära ner lite på "fluffet" och lägga in något matnyttigare.

Video är viktigt för Apple, jag köper det. Men som jag ser det så är även Open Source "biten" väldigt viktig. Utan den hade inte osx varit lika intressant som det är idag.

Slutligen, se inte mig som en arg anti-MW människa. Jag köper i stort sett varje nummer av MW. Men jag saknar vissa saker i er tidning och tycker mig se en del brister.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-08 20:27
Citat:

Ibland tar ni upp mer anvancerade artiklar, men de känns väldigt smala. Artikeln om tunna klienter i MW 05-03, hur många av era läsare har behovet av en tunn klient? Jag tycker att ni borde göra anvancerade artiklar som har användaren och systemet i fokus.

Där vill jag protestera. Tunna klienter är MYCKET viktigt för Mac. Min åsikt.

Det var många vettiga åsikter, så jag ska försöka ta dem en och en.

Citat:

Jag vet inte hur jag ska svara, MW är inte en dålig tidning. Men jag tycker att den behöver utvecklas. Vi användare utvecklas hela tiden.

Sett över de senaste två åren tycker jag faktiskt att det är väldigt mycket som förändrats i tidningen - ny design, nya avdelningar, nya typer av artiklar. Jag tar en hel del intryck av det som skrivs här på 99mac och av det jag får via mail, telefonsamtal, möten osv. Samtidigt får man gå lite varligt fram - vissa användare utvecklas snabbt, tar till sig OS X på en lunchrast och susar vidare. Andra tar det långsammare, vissa är fullständigt nöjda som det är. Alla betalar för tidningen, alla har rätt att känna sig hemma i den.

Citat:

Jag tycker faktiskt att den artikeln var rätt intressant. Det är många som sitter på arbetsplatser där deras Mac är hotad enbart för att det ska införas ett system som alla "måste" ha, men som bara utgör 5 procent av arbetsdagen. Då är det väl bra att känna till att det finns möjligheter att ha kvar sin Mac, _och_ ha tillgång till det systemet?

Citat:

Ok, era tester är inte inte usla. Ni kan ge kritik. Det är egentligen inte själva testen som jag retar mig på. Utan att dessa tester innehåller mkt som bara fyller ut tidningen. Exempel "prestanda information" s34 MW 05-03, s43 MW 04-03.

Det blir liksom: *Kalabash! - en ny iMac!* Ja... den är 200Mhz snabbare än den förra... Varför ska detta få tre helsidor?

Därför att det är så läsarna vill ha det. För några år sedan lanserade Apple en Mac som var bara marginellt snabbare än den tidigare modellen och helt utan tekniska nyheter. Vi rev av den på en helsida, och även det var för mycket. Jag har aldrig blivit så utskälld för något som jag publicerat i tidningen. Det var för lite, yada yada yada.

De som läser MacWorld gör det för att de gillar att läsa om Mac. När vi skriver om Mac vill de ha mycket. Jag ska inte påstå att jag begriper det när allt som ändrats är att processorn är 100 MHz snabbare, men så är det.

Citat:

Video är viktigt för Apple, jag köper det. Men som jag ser det så är även Open Source "biten" väldigt viktig. Utan den hade inte osx varit lika intressant som det är idag.

Ett av sätten jag använder för att känna av vad som engagerar läsarna är att kolla på forumen och i mailen. Antalet frågor om Open Source, kompilering av källkod et c, är försvinnande få jämfört med de andra områdena folk frågar om. Tar vi tunna klienter så är det inte många som frågat om det heller, men det är många som frågat mig om en lösning på de problem som just tunna klienter löser.

Jag ska tänka på det här, och är det fler som börjar intressera sig för open source så kommer en artikel.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se - gräsänkling just ikväll.

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-08-08 20:55

Ta en sån sak som tunna klienter som det diskuteras lite om i slutet av tråden här.
Visst, 90% av alla Mac-användare kanske inte har någon nytta av en tunn klient, jag har inte det vad jag vet heller.
Men för det tycker jag det är _intressant_ att läsa om det. Många vet säkert inte ens vad det är, och får genom att läsa den där artikeln ett humm om det. Mer sånt!
Ett fett (gärna 5-10 sidor, hoho) reportage om några företag som visar upp sina MacOS X-baserade nätverkslösningar osv vore otroligt smaskigt.
En sida eller halvsida med någon som har en gammal Mac som webserver eller liknande är också en sån där pryl som inte många "har nytta" av att läsa, men som ändå vore väldigt kul att se.
Men detta kanske bara är min åsikt?

Vad en community som 99mac verkligen skulle kunna bidra med är några djupa, genomarbetade och ständigt uppdaterade artiklar om viktiga områden som: macen som ftp-server, macen som mailserver och så vidare.

Kort och gott korrekta artiklar som ständigt uppdateras och distribueras i pdf-form. Det vore ett bra sätt att ta vara på den enorma kunskap som finns bland användarna. Det är också något som varken MacWorld eller någon annan tidning kan göra på djupet eftersom det kräver alldeles för mycket utrymme i förhållande till andelen intresserade läsare.

Skulle inte 99mac kunna ha en liten hörna i MW? Någon duktig medarbetare här får agera redaktör för den lilla hörnan och plocka ut och sammanställa några gobitar i de diskussioner som förs här.

På så sätt får 99mac lite gratis reklam och möjligtvis en blygsam sponsorpeng för sitt reaktionella bidrag.

Äsch, jag är nyvaken och tänker säkert helt galet.

Måste den svenska tidningen enbart vara på svenska? En idé kan vara att förutom vårt land även inrikta sig mot fler länder. Avancerade OS X-tips etc kan ju bli globala. Man kan ju t.ex ha en tryckt svenskspråkig tidning och en sida på nätet med en betaldel där frilansare från andra länder (förutom Sverige) kan lämna sina bidrag.

Kanske kan vara en lösning.

Alternativt ge ut en engelskspråkig tidning och distribuera den till fler länder, eller kanske en svenskspråkig och se till att den även finns i Danmark, Norge och Finland.

Bevaka tråden