Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med samtal från en viss operatör till en annan. Vad kan vara fel?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-13 12:11

Jag har en iPhone 3G med ett Telia simkort.
Min tjej har en iPhone 2G med ett Tele2 simkort.

När jag ringer min tjej får jag i 9 fall av 10 meddelandet "Det nummer du önskar nå är inte i bruk". Trots att hennes telefon är påslagen och hon inte talar i annat samtal.

Hur kan jag ta reda på varför jag får detta meddelande? Är det ett fel hos Telia, Tele2 eller tjejens iPhone, eller kanske simkortet?

• Vi befinner oss båda i Stockholm, så det är inte något problem med täckningen.

• När jag ringer från en fast telefon till min tjej så kommer jag alltid fram på första försöket.

• Min tjej säger att hennes bror också har problem att ringa till henne. Vet dock ej vilken operatör han har (han är bortrest).

• Jag har försökt att göra en felanmälan till Tele2. De säger att det kan vara problem med hennes telefon.

Nu är jag förvirrad. Vad skall jag prova för att lokalisera problemet?

Tack för hjälp

• Medlem
  • International user
  • 2009-01-13 12:13

Stoppa kortet i en annan en telefon och testa några dagar om felet består.

//Rob

• Medlem
  • Västerås
  • 2009-01-13 23:44

Det felet är mest troligt fel i "televäxeln" hos telia.

men för att vara säker så testa om du kan få exakt det felmeddelandet från en annan telefon och annan operatör.
det viktigaste är att du har koll på vilken operatör den du ringer från har, notera gärna numret och tidpunkten också.

om det bara blir det felet från teliatelefoner, men flera olika nummer så ring telia och felanmäl.

om det går att få det felet från flera olika operatörer så blir det lite kinkigare, då måste du ha fler exempel från flera olika nummer och operatörer innan du i det fallet felanmäler till tele2.

Det mindre sannolika är att det är telefonen, men det är ju lätt testat genom att hon testar en annan telefon och du testringer.

Det vilktigaste är att du har testat från några olika nummer och har lite mer att gå på än att "det funkar inte ibland" när du felanmäler.

lycka till.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-20 07:52

Tack för tipsen. Jag har nu provat att flytta över SIM-kortet till en annan telefon (ej iPhone) och felet består.

Så nu är alltså nästa steg att se om någon annan med Telia-abonnemang har samma problem.

1
Bevaka tråden