Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga angående Mail-programmet

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-07-04 09:21

Är det någon som vet om det finns någon funktion i Apples program Mail som berättar när/om ett mail som man har skickat har gått fram till den man skickat det till?

Skulle bli glad det fanns!

Ifall adressen du skickar till inte finns så skall den mottagande mailservern skicka ett meddelande om detta.. Finns den kommer de fram

Söker du en funktion som bekräftar ifall användaren läst mailet ifråga så finns de nog inte... Ganska onödigt också om du frågar mig

Eudora hade/har denna funktion men det krävs att mottagaren trycker på en knapp och bekräftar att han skickar ett meddelande om att han öppnat/läst mailet.

Min erfarenhet är att mail inte kommer bort. Mailservrarna är mycket bra på att säga om mottagaren inte finns. Problemet kan ju uppstå om mottagaren inte kollar sin mail på just det kontot man skickat till.

  • Medlem
  • 2003-07-04 11:09

Jag skulle gärna vilja ha den där funktionen som säger om mottagaren har läst mailet.

Vi har haft problem med mailen ett tag på jobbet, vissa mail går inte fram till oss och en del som vi har skickat mail till påstår att de inte fått något mail, fast vi har skickat och inte fått något felmeddelande.

Vore skönt att få ett meddelande som säger att mottagaren har läst mailet, för då vet jag ju att felet inte ligger hos mig...

Det är som med snigelbrev, du måste lita på att mottagaren läser ditt brev och inte kastar det i papperskorgen.
Chansen att mail inte går fram utan felmeddelande är nästan 0, det skulle kunna bero på felkonfigurerade epostservrar (ni har väl backup MX) eller konton om det händer.
I de flesta fall är det bortförklaringar för glömska och misstag.

Tänk på vilket forum som passar bäst för ditt ämne. Flyttar detta till Apple-programvara.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-08 22:09

Det är en mycket användbar funktion. Vi kör First Class på jobbet och där kan man se detta och det är otroligt bra att veta att alla har fått inbjudan till ett möte etc. Alla sitter trots allt inte och väntar på att det ska dimpa ner mail.

Ovanstående fungerar dock enbart när man har samma mailserver. Tyvärr så verkar inte Mail ha den funktionen.

D.

Funktion i FirstClass inte i en vanlig mailklient.
Att avsändaren automatiskt skulle få ett besked om att du läst/hämtat ditt mail skulle vara en obehaglig funktion och ett intrång i privatlivet.
Om ni tänker efter så skulle ni inte vilja att alla som skickar er skräppost skulle få veta att ni fått mailet.:mad:

  • Oregistrerad
  • 2003-07-08 22:59

Som jag förstod vad Maria frågade om så var det inom företaget (dvs samma mailserver) och då förstår jag inte alls det farliga med det.

Däremot håller jag verkligen med dig när det gäller hela internet. Vill inte ens tänka den tanken.

d.

Inte någon hjälp direkt, men fick för mig att jag skulle skriva det ändå.

Vissa spammare använder sig av html mail, med en exempelvis en osynlig bild länkad till en server någonstans. Då ser man vem som har öppnat mailet i webbserverns loggfil.

Om det nu finns någon som läser html-mail förstås.

Det finns en plug-in till mail som heter MailPriority som listar detta som en av funktionerna, såg jag just.

Har inte testat själv.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-07-31 21:49

En liten kommentar till detta angående det eventuella kränkande i att använda sig av epostkvittenser:

Jag vid flera tillfällen haft stor nytta av att använda denna funktion i Outlook. Tyvärr är det så att med vissa personer är det ett måste i olika projekt. Jag har tom råkat ut för folk som ljugit mig rakt upp i ansiktet om de har läst mitt utskick eller inte.

Dock måste man trots detta ta användning med en nypa salt, för det faktum att man får kvittensen innebär bara att brevet ifråga har öppnats av mottagarens epostklient, inte att mottagaren verkligen har läst det (än mindre förstått innehållet).

1
Bevaka tråden