Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka e-post meddelande med fält plus kommentar

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 12:39

Hej,
I fältet längst ner i "Skicka e-post" i ruta "Meddelande", hur bäddar man in ett fältnamn?
Typ:

Hej "Förnamn",
osv...

Såfort jag använder "",(), eller /, så får jag bara namnet på fältet, inte innehållet...i emailet.
Vad är det jag missar.

Tack!
Mvh
Magnus

Du skall tänka tvärtom.

I en beräkning i FileMaker så omger man alla textsträngar med "" och allt annat är kommandon och fältnamn.

"Hejsan " & Förnamn & "!"

Blir:

Hejsan Ola!

... i posten som har Ola i fältet Förnamn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-15 09:17

Hej Taz_1999,
Visst blev det rätt nu!
....men nu upptäckte jag, att jag måste skriva in avsändare, emailadress, smtp server för utgående post, efter varje gång jag har stängt filen.

Vad är ditt tips på att inte behöva göra detta?

Tack hjälpen!

Mvh
Magnus

Vilken version av FileMaker talar vi om och använder du en plugin för att skicka mail?

I FileMaker 9 (ej 10) så använder man vanligen det egna epostprogrammet för att skicka epost, alltså manussteget skicka epost kommer att skapa ett mail i ditt epostprogram, klart att skickas. Då är det ju inställningarna i epostprogrammet som gäller angående server mm.

Använder du en plugin för att skicka epost, så använder du ju ändå inte manussteget skicka epost, dessa jobbar med manussteget tilldela fält för att skicka epost. I tilldela fält så anger man en beräkning som använder sig av funktionerna från pluginen. Först så gör man en sorts setup inför att skicka epost genom att ange saker som mailserver, user, pass osv, och sedan har man en annan funktion för att skicka epostmeddelandet.

Använder du FileMaker 10, så vet jag inte för jag har inte provat ännu. Förmodligen finns det manussteg för att tilldela värden för vad mailserver, user, pass skall vara före man skickar. Eller så sitter det under inställningarna, antingen i filen eller för FileMaker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-15 10:59

Hej Taz_1999
Jag kör prov versionen av FMP 10, som verkar lovande. Sänder dig några skärmdumpar. Hittar inget vettigt i Hjälp funktionen.

Mvh
Magnus

Menar du att om du klickar i rutan där det står "SMTP-server för utgående post" och skriver namnet på din mailserver tex smtp.comhemellernågot.se så "fastnar" inte det när du tryckt på "Ok"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-16 10:13

Hej Taz_1999,
Det stämmer, FMP 10 "tappar" min inställning till nästa gång jag öppnar filen, och måste då skriva in allt igen...
Mvh
Magnus

Du använder ett manus för att skicka epostmeddelandet eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-18 10:32

Hej Taz_1999,
Jag kommer att sätta ihop ett manus, där alla uppgifterna skrivs i varje gång, lite omständing, men vi får se hur det går..

Mvh
Magnus

Nej nej nej agnwik. Poängen med att göra ett manus istället för att som du förmodligen gör välja "Arkiv > Skicka epostmeddelande" är just att när man skapar ett manus så lagras informationen för smtp-server, username, password osv.

Det är bara när du väljer "Arkiv > Skicka epostmeddelande" som informationen du matar in INTE lagras. Och varför skulle den lagras förresten? Det finns ingen anledning.

När du gör ett manus så kan du även använda information ur fälten i ditt epostmeddelande, som tex mottagare, ärenderad, meddelandetxt osv. Du kan även loopa igenom alla hittade poster och skicka meddelande till allihopa, med EN knapptryckning. Förstår du fördelarna nu med manus?

Jag har även testat i FileMaker 10 och det fungerar perfekt, om man gör ett manus alltså.

  • Medlem
  • Höör
  • 2009-06-08 10:42

Formaterade e-brev

Finns det något enkelt sätt att skicka formaterade e-brev via filemaker? Alltså med html-kod utan att behöva knacka kod varje gång?

Funderar på en lösning med en kombination av några textfält där man skriver in de aktuella texterna och sen ha ett manus där jag kombinerar dessa med html-kod för en grafisk mall.

Någon som har erfarenheter av dylikt?

1
Bevaka tråden