Det är inga större problem enligt min erfarenhet att ha ett allmänt konto som nyttjas av flera personer. Så länge det gäller fildelning.
Om du däremot har en datorinloggning till samma konto där hemmappen ligger på servern så skulle jag inte rekommendera det. Risken är att inställningsfiler och annat system-/programrelaterat blir förstört om flera jobbar mot samma samtidigt.
Så länge du inte ska ha fler än tio samtidigt anslutna användare till filservern så kan du köra klientversionen av OSX. Den är nämligen begränsad till tio samtidiga anslutningar.
Du kommer inte att få lika stora möjligheter till grafiska inställningar i klienten som i servern, men i ditt fall kan jag inte se att det skulle vara något du saknar. Både AFP och SMB-inställningarna är egentligen på/av, och har du dessutom ett delat konto som alla användare ansluter till så motsvarar det en ny användare på datorn.
Jag har inga negativa erfarenheter av klienten som filserver så länge antalet användare är begränsast (under tio).
Retrospect var det länge sen jag körde, och då för att göra backup till DAT, så där är jag inte rätt man att uttala mig.