Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela in minst två videokameror till en dator?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Vad jag vet så kan man spela in direkt live från en digital videokamera till datorn via Final Cut Pro eller annat program. men jag undrar om det skulle fungera att spela in två eller fler video kameror samtidigt till en dator. vad för program och utrustning behöver man då för att kunna göra det?.

Det är till jobbet så det är seriöst.

Tacksam få hjälp.

Mvh /J

Mig veterligen kan bara en videoström tas in via FW. Jag tror att enda sättet är att köra med nätverkskameror - då kan man ta in - åtminstone teoretiskt - hur många som helst. Men då blir nog VGA - eller kanske t.o.m. PAL - högsta upplösningen (HD kan man glömma). Hårt komprimerad H264 är det då också givetvis. Det finns övervakningssystem som erbjuder denna lösning - ofta web-baserat, men jag tror att varje ström kan sparas som fil på HDD.
Det finns kanske videokort (PCIe) som kan ta in flera videoströmmar, men dom kostar säkert ett par hundra tusen och man behöver givetvis den absolut fetaste monsterburken som kan uppbringas. Det måste då följa med mycket speciell och exclusiv mjukvara/drivers - ingenting i OSX kan hantera flera videoströmmar in.

Vad har du för kvalitetskrav?

Kostar det ett par hundra tusen så är det över vår buget just nu.
Tanken var att de skulle spelas in i DV kvalitet samtidigt och sen behandlas till tex H264, mpeg1 beroende på vad som behövs. just nu använder vi H264. men vi vil lagra i DV kvalitet ifall materialet behövs i annat format senare i framtiden.

Hade tänkt på övervakningssystem som Zimmerman sa men de har ju inte bästa kvalitet tror jag, rätta gärna till om jag har fel.

/J

Programmet Wirecast kan hantera flera kameror samtidigt, kostar en blysam slant.
Se bara till att dela upp kamerorna på olika bussar/portar i datorn, dvs flera olika FW-PCI-kort. Tror även det har stöd för USB-kameror.

Edit: Inser precis att jag kan ha missuppfattat lite, du vill spela in samtliga strömmer, kanske...

Programmet jag omnämnde är en mjukvarubaserad bildmixer i princip, dvs du får output på en input åt gången.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-15 21:05
Ursprungligen av jojosurf:

Hej!

Vad jag vet så kan man spela in direkt live från en digital videokamera till datorn via Final Cut Pro eller annat program. men jag undrar om det skulle fungera att spela in två eller fler video kameror samtidigt till en dator. vad för program och utrustning behöver man då för att kunna göra det?.

Det är till jobbet så det är seriöst.

Tacksam få hjälp.

Mvh /J

Hur ska ni använda det? Enda anledningen jag kan se om vill spela in från flera källor samtidigt är just övervakning, är det de ni ska göra?

Handlar det om TV produktion och du vill spela in flera källor samtidigt så låter det, spontant som video är billigare, exempelvis spela in till DV eller HDV.

Om du vill ha det till datorn så är ett par FW kort kanske billigast, eller ett kort som klarar ett par komponent-källkor.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2009-01-15 21:05

http://www.bigmugsoftware.com/

Capture Magic SD kanske är nåt, jag har ingen aning själv om det användbart.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2009-01-15 21:05

http://www.bigmugsoftware.com/

Capture Magic SD kanske är nåt, jag har ingen aning själv om det användbart.

1
Bevaka tråden