Jag skrev ett inlägg här i november, då hårddisken på min kära iBook hade kraschat. Jag lämnade in datorn 1:a december. Företaget jag lämnade älsklingen till råkade förstöra en lödning eller nånting på moderkortet när de monterade ur den trasiga hårddisken, så de lämnade honom till en Mac-certifierad verkstad som satte in ett nytt moderkort.
Nu igår (15:e januari) fick jag tillbaka datorn, med ny hårddisk och nytt moderkort.
Saken är den att datorn nu hakar upp, eller låser sig ibland. Det börjar med att markören för pekaren försvinner, eller att den inte går att flytta på. Ljudet försvinner också ungefär samtidigt. Sedan kopplas jag ned från adium. Sedan kan jag som inte göra någonting, förutom omstart. Två av gångerna har jag behövt göra omstart två gånger på raken för att få datorn att fungera.
Dels har datorn låst sig när jag haft adium och safari igång, dels när jag jobbat med textfokument, eller försökt se på film med vlc.
Är det något jag glömt att göra/ställa in när jag installerat os X som gör det här, eller vad kan det bero på?