- erikhj
- Medlem ●
- Göteborg
Hej!
Skulle gärna vilja rådfråga alla kunniga här inne om vilken som skulle passa som en första-synth till mig.
Jag har under en period surfar på olika forum och kollat youtube klipp med synthar, effektmoduler och grooveboxar för att försöka komma på vad man skall satsa på för att "så enkelt som möjligt" komma igång med en musikskaparhobby.
Jag har testat tidigare att använda program som FL Studio och Ableton Live tidigare men har tröttnat lite då jag tyckte det blivit för tråkigt med alla kodekproblem och knaster i ljuden etc.
Jag har förstått att även om man köper en hårdvara att leka med så måste man tillbaka och pilla med programmen så småningom om man vill spela in musiken, men jag ändå tror att det hade varit roligare att börja med något mer handfast i form av någon typ av hårdvara.
Jag var ett tag inne på att köpa en Korg electribe (en groovebox) men har mer och mer blivit inne på att köpa en synth. Jag har tittat på recensioner, diskussioner och videoklipp på synthar som, microkorg, korg ms2000, alesis ion och micron, novation supernova, nord lead 2x, jupiter 8 mm... jag tycker några av dessa låter riktigt mäktigt men jag har svårt att komma fram till vilken som skulle passa mig bäst.
Jag kan INTE spela piano särskilt bra, jag har lärt mig kallejohansson, lilla katt och gubben noak när jag var liten men där tar det slut. Jag vill kunna göra ljud som påminner om ANTINGEN någon typ av 80-talsinspirerad electro eller lite åt ambient-/drone pop hållet (gärna både och). Har inget problem med att köpa begagnat och budgeten är inte heller jättetight sålänge det börjar sväva upp över 5000 kr. Jag har svårt att komma fram till om jag skall ha en med många eller få tangenter, med tanke på min begränsade pianoskicklighet. Min absoluta favorit av de ovan nämda syntharna om man bara skall gå på de ljud jag hört i videoklipp är nog Nord lead 2x, men har förstått att denna går på 5k + även begagnad.
Finns det någon som kan rekommendera en synth till detta ändamål? En del verkar propsa för midi-klaviaturer att börja med dels p.g.a. pris och dels för att det är en bra början då man tvingas sätta sig in i datorediteringen direkt, jag vet inte dock om det är för mig.
Tacksam för alla kommentarer och rekommendationer!
Det finns rätt många sådana här trådar på 99musik. Vi vill alltid hjälpa till men i slutänden blir det förvirring eftersom det finns så många olika lösningar.
Men låt oss kolla på saken:
1. Du vill låta antingen 80-electro eller drone/pop. Jag är inte alls säker på att mina definitioner stämmer med dina men det verkar som om någon sorts sequencer behövs. Om du är soloartist så är det en absolut nödvändighet.
2. Du har en hård budget. Det finns en hel del s.k. workstations på marknaden. En workstation är ett instrument som innehåller allt du behöver för att kunna skapa färdiga låtar. Lite äldre workstations brukar vara hyfsat billiga. T.ex. Korg Trinity eller Kurzweil K2000. Eller Yamaha SY85. Och så vidare.
3. Du är inte någon klaviaturkung. Du verkar mer intresserad av att göra beats och stämningar och låtar än att lira manuellt. Kanske någon slags groovebox är vad du söker? EMUL8OR har ett bra tips på en fet synth (Waldorf Blofeld) och en bra sampler/sequencer (Akai MPC) här ovan.
4. Oavsett vad så vill du antagligen kunna spela in dina låtar? Hur har du tänkt göra det? På band eller i datorn?
Slutpoäng: Vad du verkar vara ute efter är mycket lättare och billigare att göra i datorn. Om du redan köpt FL Studio och Ableton Live så begriper jag inte vad mer du kan tänkas behöva (förutom några timmar med bruksanvisningen och ett bra ljudkort). Om du inte gillar datorinterfacet så finns det alltid hårdvara som hjälper dig att skapa i de programmen utan att pyssla med mus och skärm.
Hej
Tack för tipset EMUL8OR!
sawtooth: tack för att du tog dig tid och svarade
1. Med sequencer menas det ett verktyg/program likt Ableton live? För att göra låtar "av små byggstenar"?
2. Jag antar att budgeten är ganska hård men jag hade från början tänkt mig att hitta något enkelt att börja med och vänta med verktyg för effekter och liknande tills senare. Jag skall surfa runt och kika lite på de prylarna du nämner här.
3. Det stämmer att jag nog inte vill lira manuellt (eller snarare inte kan). Jag har sett en del grooveboxar som verkar intressanta, problemet är att jag så gärna vill ha något som kan ge tuffa ljud ifrån sig som inte låter budget. Jag har sett en hel del syntar och speciellt grooveboxar där jag inte gillat ljudet så mycket, men det kan ju förstås bero på att jag bara sett exempel på dåliga presets osv. Jag kollade upp Waldorf-synten, men jag hade lite svårt att hitta prisinformation om den, det jag kom fram till var att den nästan kostade 8k? Hursomhelst så tyckte jag den verkar vara häftig!
Såg lite youtube-klipp på Akai-MPC. Går det ut på att bygga låtar genom att helt enkelt trycka på knappar där man lagrat samples? Eller hur använder man en sådan i samband med ett sequencerprogram?
4. Jag vill spela in låtarna på datorn förr eller senare så jag kommer väl inte ifrån det.
Ang. din slutpoäng. Jag har programmen men jag gillar inte jättemycket att jobba med mus och tangentbordet. Därav jag har fått idén att skaffa en hårdvara. Ett alternativ är ju som du säger att skaffa hårdvara med midi-stöd för att styra programmet (antar jag att du menar?). När DU skriver hårdvara menar du t.ex. en midi-klaviatur då? Vad finns det för andra hårdvara som man kan koppla till ex. Live?
credo: EMX var den electriben jag var lite sugen på, men som du säger så verkar den ha ganska kassa trumljud. Vad menas med monofoniska syntparter? Är det att man inte kan få stereo på syntljuden?
En groovebox verkar vara ett bra alternativ till en sequencermjukvara om man som jag ogillar datorinterfacen, men de kanske är ofrånkomliga om man vill kunna använda syntar och andra utomstående moduler till att bygga egna låtar? Jag har inte riktigt koll på vad man kan göra med EMX:en om man kopplar den till datorn.
Jag förstår dilemmat och tycker att du verkar ha en sund inställning, det är skönt att slippa datorn helt man skalar bort en stor mängd problemfaktorer så. En nackdel är dock begränsningen i hårdvarusequencers, för min del har jag sällan orkat göra kompletta grejer på en liten display.
Jag tänker att att om problemet med dator i första hand varit audio kanske det är värt att behålla datorn som enbart sequencer? Det fanns ju en lång tid när det var standad med kanske en atari eller nåt som sequencer som styr en eller flera syntar.. sen inspelning / mixning gjordes med analoga grejer.
Sawtooth nämner workstations, jag gjorde t.ex. en period mycket saker med enbart en K2000 styrd av en Amiga som sequencer. Om du redan har en dator och kan tänka dig att skaffa FL, Live eller Reaper etc. och har MIDI in/ut kan du komma väldigt långt med en billig synth helt utan att använda datorns ljud alls för att komma igång och som du säger, ta det där med inspelning/mixning senare.
Skall fundera lite mer på EMX:en, någon som vet hur det är med strömsladdar om man köper från UK/USA? Fungerar det med en vanlig adapter?
Är en workstation en synth fast med "instrument" för effekter/trummor osv? Är det lägre standard (ljudmässigt) på ljuden hos en workstation? Tänker att det brukar vara så när man köper "all-in-one" produkter.
Någon som kan ge tips på en bra midi-klaviatur?
En professionell Workstation är en synth som kan vara "flera synthar i en" och har en sequencer ombord. Ofta har de samplingsmöjlighet också. De billiga modellerna som jag nämnde har något årtionde på nacken och är såklart begränsade jämfört med dagens maskiner (typ Korg Triton, Roland Fantom och Juno G...) men principen är densamma. De låter precis lika bra som "vanliga" synthar men du kan skapa hela låtar i samma burk. Ingen kvalitetsskillnad alltså.
Tack igen för alla svaren. Har en sista (förhoppningsvis) fråga.
Efter alla tips och råd har spanat in en X-station. Jag tycker den verkar vara en rätt okej synt för bra pengar, och har läst att den även skall vara en bra midi-controller samt bra för nybörjare med många rattar. På så sätt kan jag känna lite på controller-dator-grejen men även köra lite fristil och klinka på synten.
Är 2500 kr ett skäligt pris? Har sett en "Novation X-station ReMote 25 Audio"-annons på blocket som jag mailat på. Dock ingick bara synten och inga sladdar, skivor etc. Tacksam för något enstaka svar
edit: äsch nån annan hann före
Bergsjöparken? Blofelden låter fortfarande grymt, den verkar ha mycket men inte de skärande lead-ljuden som Mophon verkar kunna göra... och dom gillar jag ju så mycket! Å andra sidan verkar man kunna göra en del drömska ambientljud med den som låter fint.
MPC500:an som du pratar om har jag inte riktigt förstått mig på. Alla youtube-klipp jag hittar med den är med någon förortsgrabb som gör hiphop beats Sen om jag förstått det rätt så är det bara en maskin som man kan fylla med samples och "assigna" dom till olika knappar. Kan man använda den till något mer?
Blofeld kan göra skärande leadljud som blåser skallen av det mesta.
Ända tills en Microwave sätter ned foten ;D
En fundering... du vill inte ha ett stort klaviatur för att du anser att du inte kan spela? Har du möjligen funderat på att du kommer att lära dig att spela? Jag kunde inte heller spela till en början (tveksamt om jag kan det än) men jag upplevde det som en befrielse att ha ett stort klaviatur under tiden jag lärde mig. Det är rätt kul att mata på med ackord med höger och bas med vänstern. Att börja göra musik med ett litet klaver och satsa på att dutta med mus eller stegprogrammera känns som att lära sig köra bil med automatlåda och stödhjul. Förutsättningarna för att faktiskt lära sig spela/köra på riktigt minskar.
Hade jag vart i din situation så hade jag satsat på en workstation, typ Korg Triton eller nått sånt.
Ända tills en Microwave sätter ned foten ;D
En fundering... du vill inte ha ett stort klaviatur för att du anser att du inte kan spela? Har du möjligen funderat på att du kommer att lära dig att spela? Jag kunde inte heller spela till en början (tveksamt om jag kan det än) men jag upplevde det som en befrielse att ha ett stort klaviatur under tiden jag lärde mig. Det är rätt kul att mata på med ackord med höger och bas med vänstern. Att börja göra musik med ett litet klaver och satsa på att dutta med mus eller stegprogrammera känns som att lära sig köra bil med automatlåda och stödhjul. Förutsättningarna för att faktiskt lära sig spela/köra på riktigt minskar.
Hade jag vart i din situation så hade jag satsat på en workstation, typ Korg Triton eller nått sånt.
Så blåser foten bort
Inte för att starta yttligare en VA vs analog-tråd här, men ang. Mophon så tycker jag inte att man ska lägga så stor vikt vid analogtjafset. Dvs, välj inte Mophon framför Blofelden bara för att den är analog. Du kommer offra en hel del funktioner bara för att få en "analog" synth (det är väl DCO i mohpo? he he). Själv var jag inte överdrivet imponerad av Mophon när jag provkörde aset på musikbörsen. Den lät ok - men inte särskilt analog i jämförelse med gamla sequential, arp eller moog.
F.ö. så kommer det en oerhört fet uppdatering till Blofelden snart.
"License SL is the Sample Play Option for Blofeld Desktop. With this license, 60 Megabyte of Sample Flash Memory are available for factory or user samples. These samples and multisamples go through Blofeld's synthesis engine just like oscillators – an enourmous extension to Blofeld's sonic possibilities!"
Hehe, jag är inte så välbevandrad att jag vet skillnaden exakt mellan analog och digital, men jag tycker ärligt att dom där bräkande ljuden som mophon ger ifrån sig ger gåshud, som en kolasåstub som håller på att ta slut ungefär
En grej jag undrar om MPC:n. Är meningen att jag skall spela in samples från Blofelden eller måste man ha tillgång till andra grymma sådana. Ett av de tuffa problemen med att använda mjukvaror är ju att hitta grymma ljud (iaf för en nybörjare)
det går jättebra att sampla av saker (finns en uppsjö mindre hypade(dyra) samplers) att styra från en sekvenser (samma sak här, en uppsjö)
känn efter, testa, böjj ock krångla & det gör inget att byta ofta
-- om det inte passar eller saker känns obekvämt
→ byt\sälj\köp\testa på!
-- försök och tänk bort allt du hör det kommer inte låta som det du gör \ fundera ut små delmål \ det viktiga e att få fram känslan & trivas med sakerna \ du får inte sätta ribban för högt från start och plagiera!!
-- men jag kanske borde ta trumpet, luta & pianolektioner också
-- men hankar mig fram så gott jag kan -- utan det | tills vidare!
\\ plagiatkungen per edits - får inte ut annat ;]