Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sångsamplingar i Logic

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-01-17 02:49

Jag har ett par frågor gällande användning av röstsamplingar i Logic 8.

Har först och främst funderat på ett "tricks" som många house producenter använder sig av. I många låtar förekommer det något lugnt parti med kanske någon sång. Därefter brukar det oftast ske någon uppbyggnad med "filtersvep" och "snarerolls" o.s.v för att bygga upp till själv "beatet". Det jag har uppmärksammat är att väldigt ofta låter man sista delen av röstsamplingen på något sätt kopieras för att få det att låta som om sångaren håller ut tonen väldigt länge. Hur åstadkommer man denna effekt? Räcker det med att klippa ut sista delen av ljudfilen och kopiera denna? Risken är att få det att låta "hackigt, eller!?!
Jobbar för tillfället i Logic 8 med att importera ljudfilerna med sången till audiospår. Detta är kanske inget smidigt sätt om man vill kunna ha full kontroll över sången. Skulle man kunna använda sig av EXS24 samplern och kanske dela upp sången i flera olika delar så man kan få ut delarna på olika tangenter? Min andra fråga är därför: hur arbetar man smidigast med sångsamplingar/acapella i Logic 8?

• Medlem
  • Linköping
  • 2009-01-21 17:29

Utan att själv ha provat hur bra det låter (och jag sitter inte hemma nu) i t.ex. cubase så kan man "stretcha" delar av en inspelning (sången), om man provar att dra ut den lååångt kanske det duger?
Ett annat sätt är väl att loopa om du har en sampler där du kan ange start och slutpunkt för loopen och sen sitta och fiddla tills man får det att låta hyfsat sömlöst. Inte heller provat det här i praktiken.
Är det inte helt sömlöst tror jag inte det är hela världen heller men tanke på att under ett typiskt housebygg så är det ju en massa andra ljud med virvlar eller filtersvep på noise eller en massa annat.

• Medlem
  • 2009-01-22 00:21

Hitta en den del i tonen som inte "svajjar" för mycket och klipp ut den delen och loopa varje 4.e dels slag om du samtidigt har en bastrumma som spelar och crossfade så slipper du ev. klipp/knäpp samt att bastrumma "maskar" upp.

Nu behöver det inte vara 4.e delar, utan mest att det händer nått samtidigt som du loopar sången. Har du ljudeffekter som svep och sånt hörs det förmodligen inte iaf.

Just det, kan va bra att ha på reverb och ett delay som också maskar upp och binder ihop sången.

Jens

1
Bevaka tråden