Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ProTools LE 6.0.1 - Record Enable Track - hur?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Helt nybörjare på ProTools.
Hur gör jag ett spår "record enabled"?
Får upp ett "felmeddelande" när jag klickar på R knappen för spåret som säger: No record volume designated.

Var ställer jag inte detta så jag kan börja spela in?

• Avstängd
  • 2003-07-04 15:46

Du fick inte med en manual? Det du frågar efter är liksom ......eeeeh extremt basic.

Jo jag vet. Manualen är i PDF format jag hittar inte detta någonstans.

Jag frågade efter hjälp inte om jag har manualen.

Även om detta är Basic så kan jag inte.

• Medlem
  • International user
  • 2003-07-04 16:39

Vilken Digidesign-hårdvara har du till ditt Pro Tools? Utan Digidesigns hårdvara installerad tror jag inte att det går att spela in alls.

Kör du Pro Tools Free? LE eller TDM / HDTDM?

/Jens

Fasen att jag inte skrev det?
Pro Tools LE 6.0.1 Digi 001 under Mac OS X 10.2.6.

Snälla alla som kommenterar. Har ni inget vettigt att komma med så undanber jag er från att kommentera. Jag har ett kritiskt problem med ProTools och än så länge har jag fått 0 hjälp från någon här. Mer än att jag ska titta i manualen.
Vilket för version 6 av ProTools är en pdf av manualen för version 5.1. Inte så bra kan jag säga....

Kan någon hjälpa mig?

*surar*

När du öppnar ProTools så finns ingenting och nada på skärmen mer än en menyrad där det står ProTools. Då måste du skapa ett nytt projekt. (Jag antar att du kommit så långt!). Om du skall spela in på, säg kanal 1, så måste du tala om vilken input-channel från Digi001:an du vill använda. Detta gör du exempelvis från Mix-mode. Välj detta under någon meny (som jag inte har namnet på i huvvet) Eller tryck "Command (fornminne, kringla, du hajjar) - =".
I mixermenyn kan du välja inputsource för varje channelstrip. Detta borde vara tilldelat default, men kontrollera att det stämmer.
I detta läge skall det bara vara att trycka på record enable - knappen och börja spela in. PT skapar automatiskt en folder i din sessionmapp som heter audio och där alla ljudfiler lagras.

Själv har jag aldrig stött på det felmeddelandet du beskriver. Kan det vara så att din hårddisk är för slö för audioinspelning? Skicka över lite mer info om din rigg, specar på dator osv.

Lycka till!

/Jont Olof

T A C K !
Detta måste jag prova innan jag kan säga om det hjälper mig.

Problmet är att det är en IDE disk som ska ta emot inspelningen. Det som spelas in är BARA tal. Inget musikmakande här inte.

IDE har räckt för dom när de använt ProTools 5.1. Borde det inte räcka för 6 också?

För jag får ibland felmeddelandet "The volume 'Disken' is not a playback volume".

Jag har varit in i Disk Allocation för att se om spåren jag skapar har någon root media folder. Det har dom inte none står det. Hur får jag dessa att hamna i den mapp som kallas Audio i session mappen som PT skapar.

För att skapa en session har jag fixat. Det är något fel jag gör men fattar inte vad.

Har inte ProTools framför mig just nu och jag kan blanda ihop det med Logic, men i Disk allocation kan du väl tilldela vilken hårddisk du vill spela in på. Vet inte om det är så att datorn tidigare har använts med speciella förinställningar och att det är detta som spökar!? Jobbar du för radio eller TV?

Berätta hur det går...

/Jont Olof

Jobbar för en taltidning, så radio är väl det som ligger närmast.

Hmmm ProTools 5 finns i Classic miljön vet inte om det spökar på något sätt.

I Disc Allocation kan jag se alla spår och ingen av dem har någon "root media folder". Jag kan inte dubbelklicka på dessa för att tilldela dessa en mapp.

Programmet är helt nyinstallerat. Kan 5ans inställningar spöka?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Hedman
Kan 5ans inställningar spöka?

Det har jag väldigt svår att tro! PT6 och PT5 har helt olika platser att spara sina respektive inställningar i.

När du startar PT, kolla om Programmets ljudmotor DAE verkar laddas utan problem.

Du kan även söka i menyerna efter Audio Files folder. Jag har som sagt inte programmet framför mig så jag har lite svårt att vägleda dig...

/Jont Olof

• Oregistrerad
  • 2003-07-09 15:53

En fråga: Spelar du in ljudet på annan HD än den som systemet är på?
Hoppas jag . . .

Citat:

Skrevs ursprungligen av xis
En fråga: Spelar du in ljudet på annan HD än den som systemet är på?
Hoppas jag . . .

Ja.

Okej, den rätt självklara frågan då är ju (som du säkert har kollat) att du faktiskt sparar dina sessions på den hårddisk där du spelar in... Har du kontrollerat det?

/Jont Olof

Ja, sessions hamnar på samma disk som jag har tänkt spela in.
Problemet är att ljudfilerna inte vet var det ska hamna det är det som är problemet.

1
Bevaka tråden