Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mocha VNC kan inte ansluta till datorn

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-01-16 17:35

Laddade ner Mocha VNC från iTunes Store. Men jag kan inte ansluta till min dator. Jag har kollat i iStat Pro och sett att datorn har ip-adress 192.168.0.14. Men när jag ska ansluta till datorn via min iPhone så får jag bara upp: "Error. Cannot connect to host 192.168.0.14 , port 5900".

Vad gör jag åt detta?

• Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-16 17:42
Ursprungligen av Dalle:

Laddade ner Mocha VNC från iTunes Store. Men jag kan inte ansluta till min dator. Jag har kollat i iStat Pro och sett att datorn har ip-adress 192.168.0.14. Men när jag ska ansluta till datorn via min iPhone så får jag bara upp: "Error. Cannot connect to host 192.168.0.14 , port 5900".

Vad gör jag åt detta?

Det verkar som om port 5900 inte är öppen. Har du brandväggen aktiverad i din dator? Kör du Mac eller PC?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-17 00:34
Ursprungligen av Dalle:

Vad gör jag åt detta?

Prova byt port till t.ex. 5750. Du kan följa den här guiden också: http://www.mochasoft.dk/wizard_w2ml.htm
Hoppas du kommer igång!

• Medlem
  • 2009-01-19 17:29

Tack för hjälpen!

• Medlem
  • International user
  • 2009-01-19 17:57

Androm till hjälp - Hur löstes problemet?

• Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-19 23:29

Jag tolkar det som att han bytte port i programmet, alternativt skrev in ett lösenord för VNC. Många(alla?) VNC-klienter gillar inte tomma lösenord..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-19 23:54
Ursprungligen av nllub:

Jag tolkar det som att han bytte port i programmet, alternativt skrev in ett lösenord för VNC. Många(alla?) VNC-klienter gillar inte tomma lösenord..

Precis

• Medlem
  • 2009-01-20 18:40

"Han". Är det jag det eller? Jo, jag skrev in ett lösenord. Nu funkar det prima! Men det är en ganska onödigg app tycker jag. Allt blir så pytte-pytte-litet. Och det är svårt att navigera i programmet.

• Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-20 20:08
Ursprungligen av Dalle:

"Han". Är det jag det eller? Jo, jag skrev in ett lösenord. Nu funkar det prima! Men det är en ganska onödigg app tycker jag. Allt blir så pytte-pytte-litet. Och det är svårt att navigera i programmet.

Haha ja det är du går det inte att zooma? Nä mening med att köra VNC i telefonen är väll inte riktigt solklar

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 17:42

Jag har hittat ett ännu bättre och enklare program, tycker iaf jag. Styr min dator utifrån andra nätverk också. Programmet heter Jaadu VNC och kostar, hehe 149kr. Många kommer säga dyrt men vissa inte. Men det ÄR värt.

189,- står det på AppStore. Rabatt tillgängligt?

• Medlem
  • International user
  • 2009-01-21 20:20

Jaadu bygger på VNC också på host sidan. med iphoneklienten kan du zooma mkt kraftigt. Det finns dock ett litet problem. Om jag går in i windows explorer och öppnar en folder där det finns en massa filer så ordnar explorer dem i kolumner. Längst ned i fönstret finns ett blått streck som jag kan dra i för att se de kolumner som ligger åt vänster. Men via Jaadu kan jag inte dra strecket och jag kommer därför inte åt dessa filer. Problemet är mest uppenbart i My Documents. När jag drar i strecket flyttar jag hela fönstret i stället. Man fär klicka på vä eller hö pil i stället så flyttas strecket.

Får inte in åäö om jag redigerar ett dokument, inte heller andra accentuerade tecken.

I övrigt funkar Jaadu bra.

Edit: Tack marQz för tips om hur man drar ett blått streck genom att dubbelklicka och dra. Det måste ske snabbt, fingret slår två gånger på skärmen, andra gången ligger det kvar och så drar man.

Senast redigerat 2009-01-24 11:14
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 14:13
Ursprungligen av jonasolof:

Jaadu bygger på VNC också på host sidan. med iphoneklienten kan du zooma mkt kraftigt. Det finns dock ett litet problem. Om jag går in i windows explorer och öppnar en folder där det finns en massa filer så ordnar explorer dem i kolumner. Längst ned i fönstret finns ett blått streck som jag kan dra i för att se de kolumner som ligger åt vänster. Men via Jaadu kan jag inte dra strecket och jag kommer därför inte åt dessa filer. Problemet är mest uppenbart i My Documents. När jag drar i strecket flyttar jag hela fönstret i stället. Man fär klicka på vä eller hö pil i stället så flyttas strecket.

Får inte in åäö om jag redigerar ett dokument, inte heller andra accentuerade tecken.

I övrigt funkar Jaadu bra.

Du dubbelklickar och snabbt därefter håller pilen nedtryckt och drar åt sidorna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-22 13:54

Sorry, 189kr var det visst som jag köpte den för.

1
Bevaka tråden