Det låter faktiskt som det är DNS-problem, och jag ger ett långt svar för att alla skall förstå.
Vad är DNS:er?
DNS:er, domän-namns-servrar, är ju som telefonkataloger på internet. Vi skriver apple.com, surfar via en DNS (vars adress är inlagd i datorn eller i modemet). I DNS:en är det som i telefonkatalogerna; namnen (ex apple.com) i en spalt och IP-numret, webbutrymmets personnummer i andra spalten (i detta fall 17.149.160.10 - surfa dit så ser du).
Vi skriver alltså apple.com och hamnar på 17.149.160.10
I datorn kan man skriva in många olika DNS:er efter varandra. Vid surfning använder datorn en i taget. Om den första DNS:en har hängt sig, gått ner, stängts av eller slutat fungera testar datorn (eller modemet) nästa. Det är detta som sker när det verkar segt på nätet men nedladdningar sker snabbt som vanligt.
Hur skall man parera dessa problem?
Testa att flytta ner den först inskrivna DNS:en sist i listan så att en "frisk" DNS hamnar först. Då slipper du vänta ca 30 sekunder vid varje surfning.
Hur kan FTP och andra tjänster ändå fungera snabbt?
De använder ofta IP-numren direkt och behöver inte "slå upp" numren i någon katalog.
Finns det långsiktiga lösningar?
Skriv en lista på de DNS:er du känner till (de du surfat upp själv såsom OpenNDS, de du fått via din bredbandsoperatör m fl). Skriv bara in en av dem i datorn eller modemet och kolla om det fungerar att surfa till någon ny sida (annars kanske datorn minns IP-numret och struntar i DNS:en). Skriv "fungerar" eller "Fungerar inte" på din lista bredvid de som fungerar respektive inte fungerar.
Personligen surfar jag runt bland tekniska universitet (Chalmers, KTH, Luleå m fl) för att hitta IP-numren till deras DNS:er. Jag misstänker att de är väldigt uppdaterade och att eventuella problem upptäcks snabbt av studenterna så man slipper känslan av "sega sökningar".
PS
Om man har fler datorer i sitt nätverk som du har. Är det bara att kopiera (skriva av på en papperslapp) DNS-inställningarna från de datorer där sökningarna går fram direkt och skriva in dem i de andra datorerna före de DNS:er som redan var inskrivna.