Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synth med udda ljud

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är ute efter en hårdvarusynth med riktigt udda experimentljud. För tillfället har jag en Wavestation, Polysix, DX100 och Yamaha CS15, så jag är ute efter ett komplement för sisådär max 5-6000 kr. Några förslag?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-19 12:05

En nord modular om du kan tänka dig att editera med dator. Mer experimentellt blir det nog inte
Någon additivsynth eller komplex fm-synth kanske? K5000 eller FS1R kanske, men jag vet inte hur användargränsnitten är på dem.

Ursprungligen av makari:

Någon additivsynth eller komplex fm-synth kanske? K5000 eller FS1R kanske, men jag vet inte hur användargränsnitten är på dem.

Jag är nog framför allt ute efter nåt år digitalhållet. När jag ska göra udda ljud med analog/VA-synthar blir det väldigt ofta ganska likartade sound. Jag är väldigt förtjust i min DX100, så en mer avancerad FM-synth (eller nåt i stil med K5000 eller Casio) skulle kanske vara nåt. Problemet är ju att det är rätt svårt att få tag i beg. FS1R/K5000.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-19 12:51

Försök få tag i en rysk Polivoks!
Inte så avancerad möjligheter men ett väldigt udda och BRA ljud.
Annars, Nord Modular som sagt, Yamaha SY77/TG77/SY99.

Finns demon av ovanstående här:
www.the-void.se/SYNTHLEK

Eller köp en Blofeld
Är ju grym!
Jag har beställt keyboard versionen.

Jag säger också Nord Modular.

K5000 och FS1R är också bra tips, dito SY/TG77. Men det beror ju på vilken slags udda ljud du är ute efter - det finns ju en del modulära eller semimodulära varianter i ungefär din prisklass (speciellt om du är beredd att bygga själv).

Udda ljud i all ära men om du vill ha en synt med fruktansvärt udda ljud, köp min WSA 1 (smygreklam).
Har en Sy 77 också till salu för bra pris.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-01-19 16:23
Ursprungligen av glmarine:

Udda ljud i all ära men om du vill ha en synt med fruktansvärt udda ljud, köp min WSA 1 (smygreklam).

Hjälper dig med reklamen här...:)

Pratar vi udda ljud pratar vi WSA1...jag kommer nog aldrig att sälja min...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-19 14:21

Min vana trogen så slår jag ett slag för casio cz-serie.
Skitkul, karaktärsfulla och svinbilliga, vilket gör att du får massor av pengar till andra leksaker:)

Återigen: Nord Modular.

Den är finemang på digitalknas/kras, och är dessutom (i mina ögon) betydligt enklare att använda. Jag ser min NM mer som en digitalsynt med subtraktiva delar än en VA.

Nord Modular, DSI Evolver och Blofeld. Enorma möjligheter till knas. Med din budget kan du med lite tur få råd med 2 av dem.

Jag måste slå ett hårt slag för Waldorf Microwave XT. Den är riktigt stygg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-19 23:37

Pushar Blofeld, microwave + lite till

Nu blir man ju supernyfiken! Lasselu har pratat om den där Technics WSA-1 sedan urminnes tider. Kan man inte få lite ljudexempel? Jag kanske också behöver en så'n?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-20 00:22

enigiser från orgonsystem med sina lite knepiga\hyllade filter
→ kan man göra mkt med .. nu har den legat i delar här för länge dock!!
→ DAMN DAMN DAMN! :\
→ det sura e att det inte finns så många av dom!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-20 08:12

microQ, sidstaion är de som inte tagits upp här, samt monomachin...

Dock så skulle jag nog hellre hitta nån novation nova eller darkstarr eller annat som inte är så otroligt vanligt och mainstream... även om alla syntar här i trån låter udda så har dom ändå en karaktär... så om man vill va udda.. så kanakse man ska hitta nått som inte så många använder..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-20 10:50

Problemet är väl att alla vill vara udda därför blir det mainstream.

Riktigt udda i dag är väl att köra med någon enkel GM synth.

Vill också lyfta fram Nord Modular, som många andra gjort. Även Korg Karma som trots att den är baserad på PCM i botten har rätt kul algoritmer för att skapa levande och märkliga ljudbilder, speciellt om man använder dem på sätt som inte var avsett. Om du tycker om Wavestation så är Karma ett snäpp till.

Ursprungligen av The Introvert:

Om du tycker om Wavestation så är Karma ett snäpp till.

Wavestation är bra för att den, utöver allt annat, fortfarande är relativt "gammal" digitalteknik och ljuden inte är sådär kliniskt perfekta som i moderna romplers. Jag testade en TR61 hos en bekant nyligen, och den var suverän som billig workstation, men rätt tråkig som synth betraktat.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-20 17:38

Mycket trevligt i pluggväg men det är klart den låter ju rätt kliniskt med moderna ljudkort
annars en mycket kompetent ljudmanglare.

http://www.virsyn.de/en/E_Products/E_CUBE/e_cube.html

Ursprungligen av WARDROID:

Mycket trevligt i pluggväg men det är klart den låter ju rätt kliniskt med moderna ljudkort
annars en mycket kompetent ljudmanglare.

http://www.virsyn.de/en/E_Products/E_CUBE/e_cube.html

Köpte faktiskt en Cube. De instrumenthärmande ljuden är totalt oanvändbara och de "vanliga" synthljuden också rätt kassa, men på avdelningen urflippade ljud har jag aldrig hört något liknande (jag har visserligen obefintlig erfarenhet av mjukvarusynthar). Det skulle vara intressant om någon med erfarenhet av Cube och andra mjukvarusynthar, tex Absynth och Omnisphere, kunde göra en jämförelse.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-20 12:47

Om du VERKLIGEN vill programmera så är nog TG77/SY77/SY99 bland det mest tacksamma du kan jobba med. Särskilt med FM Alive editorn.
Fantastiska ljud åt Synclavier hållet.

Instämmer i tipsen om Waldorf (uQ, Blofeld, MW...) eller Evolver, om du nu inte vill ha ren avancerad FM.

FS1r kan låta väldigt intressant. Men som theVOID är inne på så måste man nog vara intresserad av programmeringen för att få ut något av den.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-20 16:06

...annars finns ju "E-MU Ultra E-Synth" -- rätt mkt kran för pengen idag ;]

Och den kan låta rätt udda om man samplar FS1r:en

En annan "myskosynth" är ju Kurzweil K2000. Den är riktigt bra på att knasa till saker. Lite svår att greppa om, men en fena på udda, unika ljud.

Ursprungligen av sawtooth:

En annan "myskosynth" är ju Kurzweil K2000. Den är riktigt bra på att knasa till saker. Lite svår att greppa om, men en fena på udda, unika ljud.

Men platon har väl köpt upp de som finns

Ursprungligen av JävelPersson:

Men platon har väl köpt upp de som finns

Inte min.

Men seriöst, det finns massor med sådana på ebay. De sålde aldrig särskilt väl i Europa men USA är nedlusat med dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-20 17:09

Om det absolut inte måste vara digitalt

http://www.mfberlin.de/Produkte/Musikelektronik/MFB-SYNTH_3/mfb-synth_3.html

Annars är nog Nord (micro) modular svårslagen som mången säger !

Hadde en fs1r för några år sedan och det var nog det mest skruvade jag provat fxn at dom är så svåra att få tag på bara, den är ett monster !

Är inte Fizmo:n lite lätt ovanlig också, om inte annat ser den rätt udda ut.

1
Bevaka tråden