Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med val av ny synth

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-01-19 15:55

Tjena!

Tänkte inviga mitt 99 konto med att hälsa alla och fråga lite om hjälp

Jo det är såhär att jag tänkte inhandla lite hårdvara, e sjukt trött på att bara sitta vid datorn o pilla med midiklaviatur och div. vsts.

Jag sitter på Ableton och lite pluggar som i sig skapar hyggliga ljud o så, men känner för att ta nästa steg.

Hade tänkt att fortsätta med live då jag starkt gillar flödet och sequensern samt fortfarande lira lite vst och andra pluggar. dock e jag sugen på att inhandla antingen en synth eller en groovebox. De jag funderar på är antingen roland jp-8000, jp-8080, sh-201 eller korg emx.

Musiken jag mest sysslar med är goa/progressive trance, så vill ju gärna ha så mycket ut som möjligt av det som skall inhandlas... Bara det att jag är sjuukt kluven och kan inte bestämma mig vilket jag vill ha.. så några råd eller ideer skulle upskattas stort.

Tänkte i framtiden lira live så det är ju alltid skönt med sköna och liveannpassade interface. Tänker dock införskaffa akais nya APC40 sen när den kommer ut och man har lite pengar igen.. Jo, just det ja, just nu ligger min budget på ynka 5000.. så vill investera dem så gott som möjligt.

Det ska bli roligt att följa musikdiskutionerna här på forumet.:)

Tack för er hjälp.. Piice
Seb

Senast redigerat 2009-01-19 16:41
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-19 16:01

Välkommen till 99musik!!!
Det låter som om Korg EMX skulle vara nåt för dig - bra nybörjar groovebox/workstation med lagom mycket möjligheter. Kolla in potentialen här t ex:
http://www.youtube.com/watch?v=bwzTpCGLchs

• Medlem
  • 2009-01-19 16:10

Jag skulle ju kika på Alesis Ion också, många lovordar den som en kapabel och välljudande synt.

En underdog bland grooveboxar är faktiskt Emus Command Station-modeller. Någon säljer en XL7 (electronica/dance-modulen) här på 99:an:

http://www.99.se/musikprylar-saeljes/258411-emu-xl-7-saeljes.html

• Medlem
  • Gotland
  • 2009-01-19 16:33

Damn, snabba svar må jag säga:D

jgb: Jo har tittat lite på Alesis Ion .. sägs ju som sagt ha bra ljud men något crappy effekter, saknar den inte tom. reverb? eller e jag helt ute nu kanske? Kanske värt att kolla in lite mer.

sawtooth: den ser ju ganska kul ut måste jag säga, ska surfa runt lite och leta lite specs på den:)

Tack
Seb

• Medlem
  • 2009-01-19 16:41

Får man en virus för 5lök? Virus är väll synonymt med trance?

En Nordrack2'a kan också va rätt transig, ser man lite väl för billigt då och då. Inga effekter men har man några ingångar i datorn kan man alltid slanga tillbaks den som external instrument och lägga effekterna där i realtid.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-01-19 19:03

Waldorf Blofeld

• Medlem
  • Gotland
  • 2009-01-19 20:12

saddox: har tittat runder lite på Blofeld, den låter ju helt klart bra... riktigt snygga ljud som folk lyckats pilla fram:D. Dock så är jag lite skeptisk till att den erbjuder så få rattar. det är lite det jag söker. så jag kan kommer ifrån datorn lite.. Men blofeld och en APC40 kanske skulle passa bra ihop:p.

Vill man ratta är nog en EMX roligare än en Ion. Kan man nöja sig med att varva monofoniskt så kanske en begagnad Mono Evolver Key, om det går att hitta? Eller en eller två desktop (eller t.om Mopho), om man kan kompromissa lite med rattarna?

/Stefan

Men sitt inte och bestäm dig med hjälp av sunkiga youtube-klipp och mp3-filer. ALLA musikinstrument låter helt annorlunda i verkligheten. Man måste ha dem i händerna och kunna höra hur de låter "på riktigt". Nätet är bra på mycket men det är ungefär som att avgöra vilken olivolja man gillar genom att titta på en bild av flaskan.

• Medlem
  • Gotland
  • 2009-01-20 16:28

Så sant.. Men tror jag bestämt mig. Det blir nog en Blofeld nu och sen en komplett kontroller som jag kan använda till mixtrandet och skruvandet. Såvitt jag vet kan det mesta i blofeld bli assignat, så det blir nog en fet kombination.. ska för övrigt iväg o testa en lite imorgon... sen blir det nog till att hitta någon som har lust att sälja sin:D

• Medlem
  • International user
  • 2009-01-20 17:35
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 07:24

Vilket kap!

1
Bevaka tråden