Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återskapa systemet på ny hårddisk med Time Machine?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Essunga
  • 2009-01-20 21:38

Jag har sökt, googlat och sökt men ännu inte hittat någon bra guide för hur man återskapar systemet på en ny hårddisk med hjälp av Time Machine. Det borde ju finnas en sådan på det här forumet?

Utgångsläge:
Har tagit ur och monterat min nya hårddisk med hjälp av denna eminenta länk med bilder.
Har startat datorn med Installationsdisk 1 och formaterat och skapat en Mac OS Extended (Journalförd) partition på den nya disken.
Min Externa hårddisk med min kompletta Time Machine backup är ännu inte ipluggad.

Detta hände sedan:
1. Pluggade i min externa hårddisk, valde återskapa system från Time Machine i verktygsmenyn. Valde säkerhetskopia.
Resultat:Datorn hittade ingen hårddisk att återskapa på.

2. Installerade om hela systemet, OS frågar om jag vill skapa en ny användare eller importera befintlig data. Checkade i alla alternativ för kopiering (fanns fyra att välja mellan.)
Resultat: Time Machine-fel, gick inte att slutföra åtgärden.

3.Startade om datorn och bootade från CD:n. Valde återskapa systemet från verktygsmenyn. Nu hittade datorn en hårddisk att återskapa på. Varnade mig att allt på disken kommer att raderas. Klickade ok.
Resultat: 2 timmar senare var hela systemet återskapat och allt var precis som innan jag bytte ut min hårddisk. Klockrent!

Senast redigerat 2009-01-21 17:22
  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2009-01-20 21:59

Hej ersk.

Jag sökte på återställa system i hjälpen från findern följ nedanstpende anvisning:

"Så här återställer du hela systemet:

Anslut skivan för Time Machine-säkerhetskopiering till datorn.

Om du återställer systemet på grund av problem med startskivan, ser du först till att skivan har reparerats eller bytts.

Mata in installations-CD-skivan för Mac OS X och dubbelklicka på symbolen Installera Mac OS X.

I Installeraren väljer du Verktyg > Återställ systemet från säkerhetskopia.

I dialogrutan Återskapa systemet klickar du på Fortsätt.

Markera skivan för Time Machine-säkerhetskopiering.

Markera Time Machine-säkerhetskopian du vill återställa.

Följ anvisningarna på skärmen."

• Medlem
  • Essunga
  • 2009-01-20 23:05

Hej och tack för hjälpen!

Jag försökte göra detta men när jag hade valt säkerhetskopia som skule återställas hittade skivan ingen hårddisk att installera backupen på. Kanske förutsätter systemåterställaren att Operativsystemet installeras först?

Jag testar detta nu och återkommer senare i tråden hur det gått.

Tack åter igen!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-28 13:44

Hur gick det?

1
Bevaka tråden