Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spegla intern HDD mot en extern?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En tanke jag har är att köpa en Lacie Little Disc 500GB och i sin tur plocka ur hårddisken ur denna och för att sedan sätta in denna i min Macbook Pro. I tanke på att det skall vara en samsungdisk i denna bör det inte bli några problem.

Innan jag byter måste jag dock göra en kopia en det data som finns på den nuvarande hårddisken i Macbook Pron. Jag vill alltså spegla informationen till en USB-disk. Hur går jag tillväga för att göra det, någon som kan förklara?

-Blomman

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-23 11:46

Jag skrev en liten instruktion om hur man gör en sådan grej med hjälp av kommandot 'dd' i ett Terminal-fönster. Det gällde ett USB-minne, men det funkar på samma sätt för en extern disk. Eftersom du vill spegla disken som datorn vanligtvis startar ifrån bör du starta från installations-dvd:n, avbryta installationsförloppet och välja Terminal i verktygsmenyn. Se också till att du vet vilken disk som är vilken, så att du inte skriver över din gamla disk med innehållet på den tomma disken.

se
http://www.99.se/mac-os-x/239205-klona-ett-usb-minne-hur-da.html

mvh
/genell

Nu är allt klart, jag använde mig utav det utmärkta programmet SuperDuper! för att kopiera macbookdisken till lacien. Tack så mycken ändå Genell!

Sedan var det bara att switcha diskarna. Det svåraste var nog att lista ut hur man öppnar kabinettet till den externa hårddisken, men jag lyckades. Macbook pron rullar numera på lite högljuddare men med 500GB lagringsutrymme.

-Blomman

1
Bevaka tråden