Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MiniMoog i desktopversion

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Säljs på eBay nu:
http://cgi.ebay.com/Moog-MiniMoog-Mini-Moog-Model-D-Vintage-Analog-Synth_W0QQitemZ110338509631QQcmdZViewItemQQptZKeyboards_MIDI?hash=item110338509631

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 18:04

Hmm... man förlorar lite av grejern att inte ha klaviaturet och pitch/modhjulen men den ser ut att vara i fint skick

Mvh
Demokid

Ja, just modhjulet kan man ju inte klara sig utan? Hur bestämmer man annars hur mycket man ska låta t ex osc3 påverka filtret osv?
En kompis har MiniMax och där måste man ställa in det med CC-nummer. Det blir jag lika irriterad på varje gång jag pillar med hans maskin.

Det där är väl en originalmoogvariant där keyboardet är löst. Alltså sitter hjulen där isf.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-23 21:08
Ursprungligen av stryph:

Det där är väl en originalmoogvariant där keyboardet är löst. Alltså sitter hjulen där isf.

Har också för mig att det var så... tror faktiskt att jag har klinkat på en sån för MYCKET länge sedan i ett helt horribelt sammanhang...:)

aldrig hört talas om nån mini utan kbd i original, men stött på en del snickarbyggen

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-26 21:09

Johan Ekelund i Ratata hade en - minnen från ett hemstudioreportage i MM för ~120 år sedan.

devo hade en "dual custom minimog" dvs 2 st minichassin i en låda,
(patrick moraz hade en också har jag för mej) syns uppe till v på bilden

Häftig bild!

Apropå Devo's "dual custom minimoog"; jag emailade med Jerry Casale för en tid sedan och han sa att basgångarna på plattorna "New Traditionalists" (1981) och "Oh No it's Devo" (1982) spelades in med den.
Lyssnade just på dessa plattor och basljuden är verkligen feta. Dom använde synten live också.

Standard Minimoogen hade dom från början och den användes tillsammans med en EML Poly box och Sequential circuits programmer.

Patrick Moraz' "dual custom minimoog" (se bild) hade ett specialbyggt två-manualigt keyboard så han kunde bla spela två-stämmigt med den. Såvitt jag vet så började han använda sig av den omkring '75, först med Yes och sen på sina solo plattor från senare delen av '70-talet.

1
Bevaka tråden