Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

gameboy+backup device=lsdj?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, nu är det dags att låta datorn vila och prova en sequencer i mindre format.

Jag har två gameboy: ett gameboy color (transparent, lite rosa ton) och ett gameboy pocket (svart). Jag fick dem av flickvännen för att kunna köra lsdj och tetris.
Problemet är att jag inte vet vilken sorts kassett/backup som passar bäst till dessa gameboy. Jag har läst om Backup gear på lsdj-sidan och måste säga att jag blev inte direkt klokare. Jag har dessutom en powerbook hemma vilket vad jag förstår försvårar hela backup device-synkroniseringen.

Så jag undrar om det finns någon erfaren, vänlig själ här på 99:e som kan vägleda mig? Vart köper jag grejorna som behövs? Vilken lösning tycker ni passar bäst till något av ovan nämnda gameboy? Lösningen behöver inte vara mackompatibel. Kan ju göra backup hos någon vän med pc när jag behöver det.

Eller är det kanske bara att köpa ett färdigt 99paket här på forumet?

Tacksam för svar!

PS. Är ljudet Mycket (med stort M) sämre i ett gameboy color än i den första grå tegelstenen?

Angående backupsystem så har jag ingen aning, men kan gladeligen rekommendera nanoloop och kameran, om man vill göra lite mer loopbaserade/monotona prylar.

Angående color vs classic:
Jag kör båda, och föredrar color för ergonomin,
men classic för ljudet. Dock så låter ett color bättre om man "pro-sound"-moddar det.
Till hemmainspelning använder jag classic, men live blir det oftast color.

Cool,
du verkar ha koll på en del grejer. Men jag är vän med trackers och har fått för mig att Nanoloop är mer ljuddesign än sequencer. Köper man Nanoloop på originalkassett, eller laddar man ner det från tillverkaren?
Om man laddar ner är något slags backup device ett måste. Gb-transferer, bung xchanger och allt vad de nu heter...
Kan man göra musik med kameror nu för tiden?
Jag tror att Lsdj är mer för mig. Vill ha lite melodier också.
Då tror jag att jag håller fast vid min color och offrar basen. ProMod lär jag aldrig göra. Har aldrig hållit i en lödkolv.

Ursprungligen av isakron:

Cool,
du verkar ha koll på en del grejer. Men jag är vän med trackers och har fått för mig att Nanoloop är mer ljuddesign än sequencer. Köper man Nanoloop på originalkassett, eller laddar man ner det från tillverkaren?
Om man laddar ner är något slags backup device ett måste. Gb-transferer, bung xchanger och allt vad de nu heter...
Kan man göra musik med kameror nu för tiden?
Jag tror att Lsdj är mer för mig. Vill ha lite melodier också.
Då tror jag att jag håller fast vid min color och offrar basen. ProMod lär jag aldrig göra. Har aldrig hållit i en lödkolv.

Nej, det är väl snarare så att nanoloop har ett ganska otypiskt interface, och därför verkar många få för sig att det inte är till för musikskapande. Det håller jag inte med om alls.
Nanoloop köper man på en färdig cartridge, och när jag köpte det för typ fyra år sedan så blev det ca 700SEK inklusive frakt.

Angående kameran:
Ja, i gbcamera finns ett "spel" som heter Trippy H, med vilket man kan göra loopar i en 16stegs-sequencer. Extremt begränsat program med bara 3 programmerbara kanaler, men jag finner det väldigt inspirerande ibland.

Det går absolut att göra melodier och sånt i nanoloop.
http://www.archive.org/details/liber_teen_-_untitled_hmwrx003
finns mitt livs 5 första nanolooplåtar, där jag vill minnas att man kan skymta en del melodier bakom brus/wavetable-onanerandet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 19:35

Joxet med color handlar väl mer om oljudet från skärmen än bristen på bas. Den duger fullgott att hamra in låtar på

Jag funderar på att sälja mitt prosound/bright LED moddade gb med nanoloop 1.3

Det finns en kille som säljer transferers ibland, men det behövs inte alls till att börja med. Är det något man ska skaffa utöver gb+nanoloop/lsdj så är det nån sorts synclåda.

Men krävs inte en transferer för att få in lsdj på en gb flashkassett? Jag har nog inte förstått hur det där fungerar...

• Medlem
  • Karlshamn
  • 2009-01-24 13:39

Game boy original eller DMG som den ibland också kallas är överlägsen alla andra i ljudväg. Även när ett game boy color är pro sound moddat så låter det väll inte så värst roligt. Visst det mesta av brummet är borta men du har fortfarande tjutet från skärmen kvar samt att color saknar bas.

För mer jämförelser i ljudet mellan olika modeller kolla gärna in denna sida: game boy sound comparison

Han täcker upp det mesta.

Angående lsdj vs nanoloop så säger jag bara såhär är du van vid trackers sedan tidigare så kör på lsdj är du inte så kvittar det. lsdj är nog den smidigaste och användarevänligaste tracker jag har använt. nanoloop är också ett underbart program men är du redan vad vid trackers så är nog lsdj mer rätt. Personligen ser jag ingen anledning till att välja den ena före det andra då bägge är jättebra. Själv så använder jag lsdj, carillon editor och nanoloop 1.0/1.2/1.3/2.1/2.2/2.3 och väntar ivrig på 1.5 som ska släppas nu i dagarna. Det bör påpekas att med nanoloop 1.3 så går det i dagsläget inte göra backup på ens arbete men det kanske kommer att ändras inom kort. Dock så har dessa kassetter flashbaserat minne och är väldigt pålitliga jämfört med SRAM som kräver ett batteri. nanoloop går inte heller att köra på en skrivbar kassett bara så att du är medveten om det.

nanoloop köper du som färdig kassett och lsdj köper du rom-filen som du sedan själv får föra över till en skrivbar game boy kassett.

nanoloop hittar du här: http://www.nanoloop.com/
lsdj hittar du här: Little Sound Dj

För att föra över rom-filen till en skrivbar gb-kassett så behöver du en gb transferer vilket du kopplar upp till parallell porten (skrivarporten) på din dator. En gb transferer kan se ut såhär:

Detta är en gb transferer 2 från EMS och är den mest vanligaste för tillfället och är lite enklare att få att fungera jämfört med t.ex. Bung Xchanger.

gb transferers och skrivbara kassetter hittar du här.

kitsch-bent (rekommenderas)
Nonfinite Electronics - Home (rekommenderas)
Consolegoods.co.uk :: Nintendo 64 :: SNES :: Sega Saturn :: Neo Geo :: Dreamcast :: Mega Drive :: NES :: Super Famicom :: modified consoles :: controllers :: scart cables (rekommenderas)
YE OLDE TRANSFORMERE MUSIC SHOPPE (nja)

Så vitt jag vet så finns det inget sätt att köra dessa gb transferers på mac. Dock så har en kille vid namn José Torres utvecklad en skrivbar USB-kassett som bland anat funkar på mac. Dessa är dock dubbelt så dyra som vanliga skrivbara kassetter och det kan vara en liten väntelista på dem också. Han jobbar också på en SD-kort baserad kassett men datum när den ska släppas är ännu inte satt.
Dessa finns hos: kitsch-bent

Beslutar du dig för att skaffa endast en "vanlig" kassett så kan jag flasha den åt sig så länge du bifogar bevis på din lsdj licens och står för portot. Backup går att göra utan en transferer om man har en mega memory kassett. Vilket är en kassett som du sätter lsdj-kassetten i och på så sätt gör en backup. Dessa är flashbaserade så man slipper oroa sig för att batteriet i dem ska dö. Jag har ett par extra om du är intresserad.

// indigo

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-24 21:18

Det är ruttet att man införskaffade LSDJ i butik på tiden då det inte var så mycket licenssnack .) Om du "bara" vill börja med lite melodiöst och klämma på det innan LSDJinköp så kan du testa Carillon Editor av Aleksi Eben, http://aleksieeben.blogspot.com/2007/05/carillon-editor.html

Den låter kanske inte så awesome som LSDJ och inkorporerar inte tablejox på samplade trummor men är kul på tåg och lättarbetad.

Gamla ljudexempel av dylik programvara (techno techno techno!);

http://www.rabiat.org/pan1k-nebelwerfer.mp3
http://www.rabiat.org/pan1k-isolierung.mp3
http://www.rabiat.org/pan1k-totenkopf.mp3

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-24 21:19

Doppelgangerpost

Indigo:
Tack. Du fick en del saker att klarna med den posten. Jag har kollat länkarna och tror att jag ska försöka beställa ett 32M Smartcard från kitsch-bent att ha lsdj på. Jag har läst en del i manualen och på Nullsleep's kom-i-gång-sida och gillar programmets upplägg. Snällt av dig att erbjuda flashning! Jag hör av mig när/om det blir dags!

Har du beställt något från kitsch-bent eller någon av de andra verkstäderna?

Panyxd:
Ska kolla upp Aleksi Eben's editor. Den är rätt... stylish. Har du skrivit technolåtarna? Nice.

Samtidigt verkar Nanoloop minst sagt intressant. I slutändan vill man nog ha allt!

Källman: du har pm, snart.

Tack för hjälpen allesammans!

• Medlem
  • Karlshamn
  • 2009-01-26 16:14

kitsch-bent, Nonfinite Electronics och Consolegoods.co.uk drivs av bra killar så det är inga som helst problem att beställa därifrån. De flashar nog även kassetten också åt dig om du frågar snällt och skickar med bevis på licensen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-27 07:39

isakron: Yesbox. Ihopslängda runt 2001 skulle jag tippa, i samband med LCP '01. I slutändan vill man definitivt ha samtliga program men det känns ekonomiskt sett hälsosammare än att vilja ha ett komplett modularsystem med x antal dubletter .)

1
Bevaka tråden