Game boy original eller DMG som den ibland också kallas är överlägsen alla andra i ljudväg. Även när ett game boy color är pro sound moddat så låter det väll inte så värst roligt. Visst det mesta av brummet är borta men du har fortfarande tjutet från skärmen kvar samt att color saknar bas.
För mer jämförelser i ljudet mellan olika modeller kolla gärna in denna sida: game boy sound comparison
Han täcker upp det mesta.
Angående lsdj vs nanoloop så säger jag bara såhär är du van vid trackers sedan tidigare så kör på lsdj är du inte så kvittar det. lsdj är nog den smidigaste och användarevänligaste tracker jag har använt. nanoloop är också ett underbart program men är du redan vad vid trackers så är nog lsdj mer rätt. Personligen ser jag ingen anledning till att välja den ena före det andra då bägge är jättebra. Själv så använder jag lsdj, carillon editor och nanoloop 1.0/1.2/1.3/2.1/2.2/2.3 och väntar ivrig på 1.5 som ska släppas nu i dagarna. Det bör påpekas att med nanoloop 1.3 så går det i dagsläget inte göra backup på ens arbete men det kanske kommer att ändras inom kort. Dock så har dessa kassetter flashbaserat minne och är väldigt pålitliga jämfört med SRAM som kräver ett batteri. nanoloop går inte heller att köra på en skrivbar kassett bara så att du är medveten om det.
nanoloop köper du som färdig kassett och lsdj köper du rom-filen som du sedan själv får föra över till en skrivbar game boy kassett.
nanoloop hittar du här: http://www.nanoloop.com/
lsdj hittar du här: Little Sound Dj
För att föra över rom-filen till en skrivbar gb-kassett så behöver du en gb transferer vilket du kopplar upp till parallell porten (skrivarporten) på din dator. En gb transferer kan se ut såhär:
Detta är en gb transferer 2 från EMS och är den mest vanligaste för tillfället och är lite enklare att få att fungera jämfört med t.ex. Bung Xchanger.
gb transferers och skrivbara kassetter hittar du här.
kitsch-bent (rekommenderas)
Nonfinite Electronics - Home (rekommenderas)
Consolegoods.co.uk :: Nintendo 64 :: SNES :: Sega Saturn :: Neo Geo :: Dreamcast :: Mega Drive :: NES :: Super Famicom :: modified consoles :: controllers :: scart cables (rekommenderas)
YE OLDE TRANSFORMERE MUSIC SHOPPE (nja)
Så vitt jag vet så finns det inget sätt att köra dessa gb transferers på mac. Dock så har en kille vid namn José Torres utvecklad en skrivbar USB-kassett som bland anat funkar på mac. Dessa är dock dubbelt så dyra som vanliga skrivbara kassetter och det kan vara en liten väntelista på dem också. Han jobbar också på en SD-kort baserad kassett men datum när den ska släppas är ännu inte satt.
Dessa finns hos: kitsch-bent
Beslutar du dig för att skaffa endast en "vanlig" kassett så kan jag flasha den åt sig så länge du bifogar bevis på din lsdj licens och står för portot. Backup går att göra utan en transferer om man har en mega memory kassett. Vilket är en kassett som du sätter lsdj-kassetten i och på så sätt gör en backup. Dessa är flashbaserade så man slipper oroa sig för att batteriet i dem ska dö. Jag har ett par extra om du är intresserad.
// indigo