Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Sling bag skall jag köpa?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-01-25 13:52

Funderar på att köpa mig en ny kameraväska och har då kolla runt lite på nätet. Cyberfoto har ju LowePro och Kata. Vad finns det mer att välja på? Skulle vilja höra lite åsikter om hur de fungerar i praktiken. Jag har fått för mig att när man "slingar" runt väskan från ryggläge till magläge så snor man även runt kläderna så att de sitter obekvämt. Någon med erfarenhet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-25 14:07

Jag har en LowePro Slingshot 200 och den är lagom stor för det jag har med mig, men inte för stor så att den är opraktisk. Det jag gillar när man "slingar" den från ryggen till magen är att man lätt kommer åt kameran i det läget, samt att väskan i det läget fungerar perfekt som armstöd för stabilare handhållen kamera. Fotnot: Jag får plats med en D300 med monterad batterigrepp och Nikkor 24-70/2.8. Dock får jag ha motljusskyddet monterat omvänt på objektivet.

Har inte upplevt några problem med att den "snor" kläderna, däremot kan en slingväska leda till snedbelastning. Ta en titt på Katas nya väskor, 3N1, som du kan använda både som sling och som ryggsäck. Bättre om du ska gå långa sträckor.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-01-25 17:07
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Har inte upplevt några problem med att den "snor" kläderna, däremot kan en slingväska leda till snedbelastning. Ta en titt på Katas nya väskor, 3N1, som du kan använda både som sling och som ryggsäck. Bättre om du ska gå långa sträckor.

Snedbelastningen är en grej som oroar mig eftersom jag har en tendens att släpa med mig i stort sett allt i kameraväg jag har. Skall ta en titt på Katas väskor. Finns de i Göteborgsområdet tro?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-25 23:37
Ursprungligen av onnyt:

Snedbelastningen är en grej som oroar mig eftersom jag har en tendens att släpa med mig i stort sett allt i kameraväg jag har. Skall ta en titt på Katas väskor. Finns de i Göteborgsområdet tro?

Lowepros Slingbag har en extra rem som man kan fästa i den sneda (över magen) remmen och man får då en mycket rakare och normal belastning. Fungerar bra för längre stunder. Gå till en affär och prova, vettja!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-26 05:51
Ursprungligen av bengtb:

Lowepros Slingbag har en extra rem som man kan fästa i den sneda (över magen) remmen och man får då en mycket rakare och normal belastning. Fungerar bra för längre stunder. Gå till en affär och prova, vettja!

Det har du alldeles rätt i. Det hade jag totalt glömt bort att det fanns på min egen. Haha. Tack för tipset!

Ursprungligen av onnyt:

Snedbelastningen är en grej som oroar mig eftersom jag har en tendens att släpa med mig i stort sett allt i kameraväg jag har. Skall ta en titt på Katas väskor. Finns de i Göteborgsområdet tro?

Ryggsäck är alltid att föredra, så det låter klokt. Ryggar tål förvånansvärt lite snedbelastning...

Jag har en "Kata Sling Carrier Torso Pack T-214" till min 40D. Funkar perfekt som liten väska på ryggen och är inte i vägen som en axelremsväska. Bra även när man cyklar.

Den rekommenderas om du vill ha med dig kamera+extraobjektiv och blixt. Inget för den stora utrustningen. Extremt snabb att öppna och bli skjutklar. Den blir även ett visst stöd för armbågarna när man har den som "magsäck".

T-214 hos Cyberphoto

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-25 16:09

Håller med Thomas angående snedbelastningen. Jag använder min Slingshot vid kortare transportsträckor. När jag ska vandra runt en halv- eller heldag så använder jag en traditionell ryggsäck, LowePro Fastpack 250. Den rymmer samma utrustning, fast med motljusskyddet monterat på rätt håll. Himla smidigt och bekvämt.

Jag föredrar ryggväskor, har fått ont av snedbärande (misstänker jag). Mitt märke är Tamrac som jag gillar bra, Love-Pro tycker jag låter snuskigt så dem har jag hållit mig ifrån. (ot... )

Har en stor tamrac (den rymmer två 1d-hus och massor av objektiv, sen har jag en liten som bara tar ett hus med ett par objektiv. Plats finns dock för dator och lite annat skräp (ganska mycket skräp egentligen, facket är stort).

Skulle jag bara en kamera utan extraprylar med mig skulle jag nog ta en sån där sling, de verkar smidiga. Rygga är lite drygt ibland.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-01-25 17:15

Kollade lite video på Youtube och Kata 3N1 verkar täcka mina behov. Bra att man kan konfigurera den som man vill och även bära den som en vanlig ryggsäck.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-01-25 17:20

Såg precis att Scandinavian Foto i Mölndal har en hemma. Blir en tripp dit imorgon.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-25 17:34

Ja, Kata 3N1-serien verkar väldigt midig och anpassningsbar. Inte dumt alls.

Jag köpte mig en Kata-467. Bra ryggsäck och rymer både kamera och laptop.
http://www.kata-bags.com/product.asp?p_Id=401&Version=Photo

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-01-26 17:05

Det blev en Kata 3in1-30. Jag kollade även på LowePro´s väskor men jag fick för mig att de vägde mer. Inte så bra när man flyger. Återkommer i ärendet.

1
Bevaka tråden