Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver Bibliotekstips - Lightroom

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har just nu 2 mappar med foton. En mapp där alla foton importerade från Lightroom ligger, och en mapp med originalfotona. Då Lightroom inte ändrar i originalfilen tänkte jag att på något sätt göra ett nytt Lightroom bibliotek med alla bilderna. Allt fungerar ju givetvis bra vid importeringen. Vad jag då saknar nu är alla presets och ändringar jag gjort alla bilder i förra biblioteket.

Alla bilder jag har i mitt gamla bibliotek är inte lika många som de i mina manuellt orörda bilder pga vissa tycker jag kanske inte har varit bra och skitit i och importera osv, och jag vill fortfarande ha så att jag själv kan välja hur bilderna ska sorteras. (i månad, eller om Lightroom på något sätt klarar detta själv) I det andra biblioteket var kopior från de andra bilderna fast allt i en och samma mapp. Vilket jag nu förstår tar otroligt mycket plats att ha kopior 2 gånger på hårddisken och sen 2 kopior av dem på den externa hårddisken.

Vad tycker du att jag ska göra?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-27 08:58

Hmm...

Om man har en eller flera mappar på hårddisken. Och man importerar bildfiler till LR från en eller flera mappar. Och sedan gör ändringar på olika foton. Och sedan flyttar man bildfiler/mappar på hårddisken, då "bryts" länkningen och LR "tappar" kontakten med källfilen.

Kan man på något sätt i LR "peka om" till källfiler? Så att ändringar som är gjorda på respektive foto bibehålls.

Börja med att exprimentera lite med ett par nya små separata bibliotek tills du greppar hur den beter sig och kommit på en metod som funkar. En möjlighet är kanske att göra ett nytt bilbliotek med dom du inte importerat, se till att dom sorteras lika och sen köra en merge?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-03 08:13

Prova på en av dina RAW-filer där du vet att du har gjort ändringar i.

Markera en bild i biblioteket i LR.
Välj vanlig Export... via menyn eller CMD+SHIFT+E.
Under File Setting > Filformat väljer du "Original".
Under Export Location väljer du vart filen ska hamna, i vilken folder.
Klicka på knappen Export.

Sedan testar du att hämtar du in RAW-filen du exporterat, från den nya mappen till LR. Och kolla om ändringarna följt med. Det kan hända att du måste klicka på bilden och växla över till Develop-läget för att se ändringarna.

Om du får det att funka, så kan du göra samma sak på alla filer samtidigt. Men testa först på en...

Ett annat alternativ som man kan testa, som jag inte testat fullt ut är:

Skapa ny tom folder på hårddisk, eventuellt med tomma subfoldrar om du vill ha sådana.
Lägg till ny folder i LR-biblioteket.
Flytta över en RAW-fil (som du vet att du har gjort ändringar på) manuellt på hårddisken.
Stäng LR-programmet helt, starta upp den igen.
Om det funkar som jag tror, så ska samma RAW-fil i det gamla biblioteket ha flyttas och länkats om till det nya och även dyka upp under den nya foldern man lagt till i biblioteket.

I och med att man tidigare har lagt till foldrar i LR-biblioteket, så "övervakar" LR filer som flyttas eller ändras i dessa foldrar. Är inte helt säker som sagt. Testa gärna på egen risk.

Såg aldrig att det var svar i denna tråden, men tack för hjälpen ni som skrivit.

Fick göra ett helt nytt bibliotek och göra om redigeringarna, men det var inte så farligt och allt fungerar bra nu.

1
Bevaka tråden