Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av datorskärm när man kör TV inkopplad

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis kopplat in min iMac till en nyinköpt full-HD-teve, och det är ju verkligen rena drömmen..

Iaf; När man kollar på film på teven vill man ju gärna inte att datorskärmen ska stå och lysa hela tiden, finns det ingen möjlighet att helt enkelt stänga av den?

Och i samband med detta undrar jag också; Man måste ju köra teven i "EJ skärmbildsdubblering", iom att man vill ha annan upplösning. Finns det ingen möjlighet att istället helt använda teven som enda skärm, alltså så datorn slipper rita upp den interna skärmen i iMacen? Egentligen samma fråga som ovan inser jag nu Men här tänker jag mer som att skärmuppställningen inte ska va dubbel, o den ska inte va dubblerad. Jag vill helt enkelt byta "ut" skärmen från iMacen till teven istället.

Vissa program (DVD player) ger möjligheten att göra andra skärmar (som inte visar materialet) mörka (under inställningar>fullskärm). När jag inte har den möjligheten så stänger jag alla fönster och har en mörk bakgrundsbild. Det är faktiskt ganska stor skillnad.

Hittade det otydliga alternativet i Plex inställt på svenska som heter "Rensa skärmar", som innebar att andra skärmar blev svarta, perfekt!

Nu en annan fråga; Finns det någon möjlighet att ha DVI-kabeln inkopplad i datorn hela tiden, och sen bara välja "sätt på" någonstans när man vill använda den? Dagens ilandsproblem för mig är just nu att det är lite segt att sätta i sladden när man vill koppla in teven, o sen dra ut den osv, iom att jag då tänker att jag minst måste sätta datorn i vila. Antar att det inte är bra att koppla in sladden när datorn är på (även om jag råkat märka att det går)?

Om jag förstår dig rätt så vill du att datorn ska kunna gå i vila fastän du använder TV:n på annat sätt? I sådana fall tror jag inte du behöver göra något, för datorn bör bara reagera på TV:n när du på TV:n väljer att du vill titta på den ingång som datorn är inkopplad på.

Så funkar det åtminstone när jag kopplar min MacBook till TV:n; den reagerar inte på att det finns en extern skärm förrän jag fipplar över på HDMI 1 där kabeln är kopplad, följdaktligen går den också i vila om jag tittar på vanliga kanalerna en stund.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-30 05:45

Du kan stänga av bildskärmen med aktiva hörn, vet inte om båda "skärmarna" dör eller inte men är värt att prova.

1
Bevaka tråden