Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Phatty vs. Source?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har funderat på att skaffa en Moog Source eftersom jag vill ha en Moog med minne.

Men egentligen borde jag ju skaffa en Little Phatty istället...
Begagnade går de ju klart billigare nu, de borde hålla längre, hålla stämningen bättre och de har fler rattar.

Jag har aldrig testat en Source men däremot Little Phatty och av någon anledning så kändes den inte alls inspirerande. Fast jag vet inte riktigt varför.

Nu har jag lagt märke till att väldigt många säljer sina Little Phatty och blir lite fundersam på varför.

Någon som har några tankar i frågan?
Någon som jämfört med Source?

ADD: Kan vi låta bli den ständiga "Voyager vs. Minimoog" i den här tråden.

Senast redigerat 2009-01-27 10:48
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-27 08:50

Folk släpper sinna LPs eftersom google har fört dem till 99.se och de har insett att MC303 är mycket mäktigare. Kanske.

Hej!

Jag har haft en Moog Source (Sålde den till Anders Bagge ), Jag gillade Sourcen men gränssnittet gör att det blir väldigt oinspirerande att programmera. Många Sourcar är i ganska dåligt skick rent kosmetiskt, den blanka aluminium/plåtpanlen blir lätt repig samt att knapparna håller inte i evighet. Det är dock en Moog som låter moog. Den har ju även en liten sequencer, men den saknar midi i orginal utförande.

Vi har en Moog LP i bandet just nu och jag håller med lite om att den känns lite B. Har haft en Voyager innan och den känns betydligt mer inspirerande. Sourcen var mer gedigen men tråkigare är LP. Båda låter Moog men du får ju "instant" vintage i sourcen som du kanske får jobba fram med LP eftersom den är stabilare.

Men med en LP så slipper du alla problem med midi, instabilitet och jakt på reservdelar när den pajar.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-01-27 09:37

Hej!

Har själv tänkt att 2009 skall bli året då jag skaffar mig en Moog. Men är lite tveksam själv till LP.

Ni som har kört Voyager/Voyager Old School hur tycker ni den känns mot exempelvis Mini Moog?

Känns ju lite grann som att man borde lika väl kunna köpa en ny och uppmuntra utvecklingen av dessa instrument även 2009

//JOJA

• Medlem
  • International user
  • 2009-01-27 10:13

Jag har både en Moog Source och en LP och jag föredrar faktiskt LP'n framför Source'n. Precis som visionfactory är inne på så tycker jag också att gränssnittet hos Source är ganska tungjobbat. Jag har reparerat en del Moog Source och det är inte helt ovanligt att membranknapparna strular, vilket kan bli en dyr historia om man har otur ...

Ursprungligen av joja_x:

Ni som har kört Voyager/Voyager Old School hur tycker ni den känns mot exempelvis Mini Moog?

Att jämföra en Minimoog Voyager mot en gammal Minimoog Model D är inte riktigt rättvist men jag kan förstå om vill göra det. En Voyager går att få att låta snarlikt en Model D samtidigt som det naturligtvis förekommer skillnader mot en gammal Model D. Å andra sidan så kan det skilja en del i ljudkaraktär mellan olika exemplar av Model D så det kan vara vara väldigt svårt att ens få två Model D att låta exakt lika ... En stor del av ljudet hos en synt ligger trots allt i hur man som musiker interagerar med instrumentet. En duktig musiker kan nog få en Voyager och en Model D att låta snarlikt utan att för den sakens skull gräva ned sig alltför mycket i tekniska inställningsmöjligheter

Det som jag upskattar med Voyager, och då framför allt Voyager OS, är att den har en kvalitétskänsla som man känner igenom från en gammal Model D. Trist nog så verkar det för tillfället som att Moog kommer sluta med tillverkningen av Voyager OS ... förmodligen p.g.a av bristande efterfrågan på den.

Kan Little Phatty nå lika extrema värden på saker och ting (resonans, lfo-frekvens m.m.) som Sourcen?

Membranknapparna; går det att få tag i kontakterna som sitter under (någon slags mikorobrytare?) eller är det kört om de går sönder?

PS. Snälla, Voyager vs. Minimoog i en annan tråd.

Little Phatty har massor av fördelar tycker jag, den är ny, den har rejäl MIDI-implementation, det kommer nya OS med nya features, fler minnesplatser, steglösa vågformer, olika filtertyper, anslagskänslighet, overdrive in i filtret för skitigare ljud, fler rattar och den kostar mindre.

Men Sourcen är snyggare, kan inte komma ifrån hur lockande den där jäkla plankan är.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-01-27 20:37

En LP "Old School" hade varit intressant...

Själv har jag en Micromoog och det är fascinerande hur rå och elektriskt den låter. När jag prövade Phattyn fick jag inte alls den känslan. Men det kan ju varit trista hörurar, borde kanske ta med egna till Jam nästa gång.

Jag tycker det är viktigt att inse att en LP låter lika mycket Moog som de gamla men kanske på ett annat sätt, precis som de gamla Moogarna låter olika. Micron låter på sitt sätt, MiniMoogen på sitt och Taurusen på sitt. Inget av dem är rätt eller fel.

Att jämföra en synth man är van vid med en man testar i lurar i affär är knappast rättvist eller rättvisande, man bör i möjligaste mån testa dem i samma miljö.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-28 09:09

Det är intressant hur olika moogarna låter inbördes också - har A-B kört Prodigy vs Rogue ganska ingående och även fastän de specifikationsmässigt och delvis kretsmässigt inneghåller samma saker låter de ganska olika.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-11 12:14
Ursprungligen av kroffe:

Det är intressant hur olika moogarna låter inbördes också - har A-B kört Prodigy vs Rogue ganska ingående och även fastän de specifikationsmässigt och delvis kretsmässigt inneghåller samma saker låter de ganska olika.

La upp en film på youtube som åskådligör detta ganska väl:
http://www.youtube.com/watch?v=TXd6W_EqgVc

...så lika men ändå så olika...

Ursprungligen av kroffe:

La upp en film på youtube som åskådligör detta ganska väl:
http://www.youtube.com/watch?v=TXd6W_EqgVc

...så lika men ändå så olika...

Ja, i början, innan du får inspiration så kan man ju jämföra:)
Jag röstar för Rougen jag, men det är ju en smaksak.

Phattyn får en andra chans. Med mina favoritlurar helt enkelt.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-01-28 09:34

Skall nog ta mig en extra lyssning med. Måste ju uppmuntra nytillverkning

//JOJA

Ursprungligen av torsig1967:

Phattyn får en andra chans. Med mina favoritlurar helt enkelt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-01 01:26

Min första synth var en Source , dessvärre gick den sönder stup i kvarten vilket gjorde att jag bytte ut den till slut. Dock var ljuden förnämliga speciellt bas(ex Blue Monday) och fxljuden. Funderar på att köpa en LP nu såhär 25 år senare. Har provat den lite som hastigast men det låter i mina öron bra. Gillar dessutom synthar som är mycket bra på lite, typ Pro-one etc och LP känns ju som något åt det hållet.

Ursprungligen av From:

Min första synth var en Source , dessvärre gick den sönder stup i kvarten vilket gjorde att jag bytte ut den till slut. Dock var ljuden förnämliga speciellt bas(ex Blue Monday) och fxljuden. Funderar på att köpa en LP nu såhär 25 år senare. Har provat den lite som hastigast men det låter i mina öron bra. Gillar dessutom synthar som är mycket bra på lite, typ Pro-one etc och LP känns ju som något åt det hållet.

På vilket sätt gick Sourcen sönder? Eftersom du säger "stup i kvarten" måste det ju varit något som du enkelt lagade - mellan de stupade kvartarna...

• Medlem
  • International user
  • 2009-02-02 10:47
Ursprungligen av torsig1967:

På vilket sätt gick Sourcen sönder? Eftersom du säger "stup i kvarten" måste det ju varit något som du enkelt lagade - mellan de stupade kvartarna...

Även om frågan inte var riktag till mig så ger jag gärna min synvikel på vad som brukar gå sönder eftersom jag har en del erfaranhet av att reparera Moogar ... Jag äger en Source (sen två veckor tillbaks ) och har under det senaste två åren haft totalt fyra Moog Source inne för reparation (fem om man inkluderar min egen ...). Förutom att jag hade problem med membranswitcharna på två av dessa så hade alla fyra något fel relaterat till de CMOS kretsar (U3, U4 och U5) som sitter på analogkortet. I ett av fallen kräves även byte av vissa opampar samt en IC-sockel! I alla fyra fallen bytte jag batteriet i förebyggande syfte eftersom dessa var original. Ett av batterier hade precis börjat läcka så det kan vara en god idé att kontrollera batteriet bland det första man gör om man köper en Moog Source.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-03 01:22
Ursprungligen av neriks:

Även om frågan inte var riktag till mig så ger jag gärna min synvikel på vad som brukar gå sönder eftersom jag har en del erfaranhet av att reparera Moogar ... Jag äger en Source (sen två veckor tillbaks ) och har under det senaste två åren haft totalt fyra Moog Source inne för reparation (fem om man inkluderar min egen ...). Förutom att jag hade problem med membranswitcharna på två av dessa så hade alla fyra något fel relaterat till de CMOS kretsar (U3, U4 och U5) som sitter på analogkortet. I ett av fallen kräves även byte av vissa opampar samt en IC-sockel! I alla fyra fallen bytte jag batteriet i förebyggande syfte eftersom dessa var original. Ett av batterier hade precis börjat läcka så det kan vara en god idé att kontrollera batteriet bland det första man gör om man köper en Moog Source.

Om jag kommer ihåg rätt, så låste den sig och och gav ifrån sig en massa spontana oljud. Jag måste ha lämnat in den på service ett tiotal ggr innan jag gav upp och bytte in den mot en Pro one och nån trummaskin jag inte kommer ihåg namnet på. Jag skulle gärna äga en idag, inte minst för det spektakulära utseendet.

Pro~One mycket bra på lite? Förklara gärna hur du tänker där för i mina ögon/öron är den maskinen mycket bra på massor av olika saker. Inte alla synthar som kan göra en inverterad absolut sinus, u-våg! LP kan jag mer hålla med om.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-03 01:14
Ursprungligen av stryph:

Pro~One mycket bra på lite? Förklara gärna hur du tänker där för i mina ögon/öron är den maskinen mycket bra på massor av olika saker. Inte alla synthar som kan göra en inverterad absolut sinus, u-våg! LP kan jag mer hålla med om.

Visst. Pro-one har färre funktioner än många andra synthar som gör att den blir lite ensidig rent ljudmässigt. Det finns givetvis värre exempel på det (typ Yamaha CS15) men ändå. Den är definitivt den synth jag saknar mest av de jag haft.

Köp en Source och testa, förmodligen kommer den inte att vara det du letat efter men det märker du väl och då kan du sälja den igen för samma pengar som du köpte den för.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-11 23:32

Jag har haft en Moog source, och jag tycker den har väldigt mycket bett och kan låta otroligt hårt och bra envelopes, men det som gjorde att jag sålde den var inte att den var svårjobbad (tyckte det funkade riktigt bra med knappar och en ratt) utan att den var på tok för begränsad, tyckte jag då är nog 10 år sen. Inget pwm, och det gick inte att styra filtert, har för mig att man inte kunde crossmodulera heller etc. Micro moogen kan göra mycket mer än sourcen. Nu låter de ju inte exakt men m du vill ha ett alternativ så kan du lyssna på en Studio electronics ATC-1 med moog filter (den har samma hårdhet som sourcen och är hyfsat snarlik) men jag har dock aldrig jämfört de samtidigt. Jag minns att jag blev väldigt imponerad av den när Holger demade den för mig på Music mania i malmö.

/J

• Medlem
  • 2009-02-12 11:20

Phatty demo att jämföra mot kroffes skruvande... här framgår ganska tydligt hur en nyare moog inte låter lika mjukt i de högre registren.

http://www.vimeo.com/3128443

Step Seq. verkar vara på g till phatty om det är av vikt....

Ursprungligen av toby1:

Step Seq. verkar vara på g till phatty om det är av vikt....

Hur, var, när??

• Medlem
  • 2009-02-12 17:57
Ursprungligen av android:

Hur, var, när??

Amos på moog som hintar lite i deras forum, troligen inte högprioriterat men det lär komma. Något att se fram emot

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-12 11:30

...fast jag tycker du få ta med dig din Phatty neröver sen så gör vi en film med alla tre...

• Medlem
  • International user
  • 2009-02-12 13:15
Ursprungligen av kroffe:

...fast jag tycker du få ta med dig din Phatty neröver sen så gör vi en film med alla tre...

Eller så dyker ni upp i min lilla studio där det för närvarande finns nedanstående Moog-pryttlar att testa och jämföra ...

- Moog Source (försvinner dock förmodligen under nästa vecka då jag inte har plats för den )
- Moog Prodigy
- Moog Taurus
- Moog Little Phatty (SEII)
- Moog Voyager
- Moog Voyager OS

Dessutom har jag även min Moog Modular i studion just nu ... samt en kaffefylld Minimoog Model D ... och en hel del Moogerfoogers ...

Oki. Hoppas att de lyckas implementera den hyfsat användarvänligt bara...

1
Bevaka tråden