- carbon
- Medlem ●
- Göteborg
Skriv gärna en kommentar till varför jag behöver fler. Eller varför någon annan behöver fler - för som enkel hemma-användare med lite ordbehandling till jobbet känns det inte aktuellt. Det vore kul att veta vad man kan tjäna på fler partitioner.
Vad jag förstår så kunde man spara hårddiskutrymme tidigare genom att lägga små dokument på en särskilld partition, men idag gäller det väl inte riktigt? kan man tjäna någonting säkerhetsmässigt eller på annat vis?
Jag har två partitioner, en för mitt vanliga system och en för att testa diverse Pre Releases av Mac OS X och andra program på.
Tycker att min anledning är rimlig om man inte tycker om att installera om systemet stup i kvarten (om man nu inte kan dedikera en hårddisk åt det).
Har samma setup som Skulski. Tycker det är bra med en extra partition vid systembyte (även om det inte sker så ofta med X som med 9an) och som mediapartition som man vill blåsa ren då och då.
X lämpar sig dock bäst för en partition egentligen då kan man samla alla filer i sin hemkatalog.
Jag använder en partition, för jag har provat med flera. Det är både lättare och smidigare att veta att allt är samlat på ett och samma ställe. Behöver jag en partition till av någon anledning pluggar jag in en extra hårddisk. Finns ingen anledning att begränsa sig i onödan.
Just nu har jag 6 partitioner. Fördelat på 2 hårddiskar och 120gb. Jag har dem i lite olika storlekar beroende på ändamål för dem. Givetvis har man 1 för själva operativsystemet, så man kan installera om det utan att behöva spara undan data osv. Sen har jag en för mp3s, en för filmer, en för arbeten, de andra två är uppdelade i olika undermappar med lite olika titlar.
Partitioner är kung. Helt värdelöst att bara ha en.
Åtminstone så måste man ju skilja på operativsystemet och övrig data.
Kör med en partition även om det kanske vore smart att göra en speciell partition för Home, precis som man gör i andra unixar. Då kan man vara säker på att alltid ha kvar sina grejer. Om inte hela disken går sönder då.
Ciyron, som ser fram emot automatisk iDisk sync i Panther.
Jag har 2. OS9 och OSX.
Om man har OS9 på samma partition som OSX kan man väl inte välja startdisk genom att hålla nere Alt under uppstarten. Där är en klar fördel.
Jag har dessutom ett par partitioner för linux som inte syns i Mac-läge. Det är väl 3 st tror jag för YDL linux där en används som disk att jobba med. Andra är för systemet.
1. System/Apples program.
2. Program från Adobe, Macromedia mm.
3. Dokument.
4. OS9 (istället för Classic).
5. Test osv.
6. Minimum system, diskverktyg (Norton/DiskWarrior).
Jag tycker det är det bästa sättet att hantera deftagmentering och all diskunderhåll.
Det blir många partitioner men hanteringen blir lättare och det tar kortare tid att diagnosticera/defragmentera diskar.
Vid fler partitioner har man behov egentligen att defragmentera dokument partitionen - den används som mest (ladda ner, spara, slänga - det fragmenterar disken).
System och program - de partitioner blir i stort sätt intakta så det enda som behövs då är diagnosticering. Mindre partitioner - mindre tid tår det.
Den sista partitionen jag nämnde - en separat partition för bara minimum system-diskprogram gör det möjligt att ha alltid de senase versioner av diskprogram (som är alltid att föredra). Alltid aktuella genom "Liveuppdateringen".
På CD skivan man köper från Norton är det aldrig den senaste versionen varken av DiskDoktor eller Antivirus/Antivirusdefinitioner.
Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Partitioner är kung. Helt värdelöst att bara ha en.
Åtminstone så måste man ju skilja på operativsystemet och övrig data.
Nej, varför det? Ge mig ett gott skäl till varför inte en partition på varje skiva är tillräckligt.
Om partitioner är kung, är jag republikan.
Skrevs ursprungligen av bigmac
Defragmentera? Gjorde man inte det när man hade 200MB-hårddiskar?
Är det verkligen någon som defraggar sin disk fortfarande, på fullt allvar alltså?
Jag gjorde det häromdan. Det tog sjukt lång tid. Startade med Bootcd och körde drive 10.
Jag hade just frigjort runt 6GB, och tyckte att det kunde vara en bra idé att samla ihop filerna lite... Jag tror faktiskt att det gör lite för hastigheten, men inte alls samma dramatiska skillnad som i Windows.
Skrevs ursprungligen av bigmac
Defragmentera? Gjorde man inte det när man hade 200MB-hårddiskar?
Är det verkligen någon som defraggar sin disk fortfarande, på fullt allvar alltså?
Det finns nog mera behov av att defragmentera diskarna nu trots att de är mycket större eftersom man har en större omsättning på filer idag än då man hade 200 MB diskar. Eller?
det är väl alltid bättre att ha filer i sin helhet än splittrade på flera ställen.
Framförallt när man ska bränna de på CD (bilder, filmer, dokument osv).
De grundregler upphörde väl inte i samband med OSX eller 200 GB diskar?
Skrevs ursprungligen av Björn Malmehed
Nej, varför det? Ge mig ett gott skäl till varför inte en partition på varje skiva är tillräckligt.
För att man kanske vill installera om sitt operativsystem ca 1 gång per år. (Eller ännu oftare). Jag gör t.ex. alltid ny installation iom ny os version 10.1, 10.2 osv. Men även om det börjar bråka lite så gör jag en ren installation igen.
Har man då bara en partition så är det inte så kul att behöva formatera om hårddisken, om den innehåller 60gb med en massa andra filer. Tar tid att bränna ner allt man ska ha kvar.
Har man däremot två partitioner. En för Operativsystemet och en för de vanliga filerna så är det ju bara att formatera OS portionen för att sedan installera om sitt operativsystem igen.
Installerar man aldrig om sitt operativsystem och bara har några gb filer så räcker givetvis en partition.
Men personligen installerar jag om både Mac OS och Windowsburken flera gånger på ett år.
Skrevs ursprungligen av Chaosstar
För att man kanske vill installera om sitt operativsystem ca 1 gång per år. Installerar man aldrig om sitt operativsystem och bara har några gb filer så räcker givetvis en partition.
Men personligen installerar jag om både Mac OS och Windowsburken flera gånger på ett år.
Det handlar nog mest om hur man är van att arbeta. Jag kör 10.2.6, så jag har uppdaterat systemet med jämna mellanrum. Formaterar om gör jag sällan, senast var väl när jag bytte hårddisk till den 60 gigs jag har nu.
Datorn (PB G3/500) använder jag nog 18 timmar om dygnet, så den körs inte med silkesvantar.
Angående defragmentering, rekommenderar jag läsning av detta: http://www.tidbits.com/tb-issues/TidBITS-686.html#lnk3
Enda trasslet jag haft med datorn sen jag bytte till osx är med en rutten minnesmodul. I övrigt flyter allt perfekt, trots en partition och inga defragprogram.
Men man gör som man vill. En del gillar att pyssla mer än att få saker gjorda...
I min gamla blåa G3:a hade jag en partition för MacOS 9 och en annan för MacOS X. Dessutom hade jag en partition för cachefiler och andra högomsatta filer. Detta för att få ned fragmenteringen på de andra hårddiskarna. Jag hade även ytterligare partitioner (på en annan hårddisk) med MacOS 9 och MacOS X som jag använde enbart när ordinarie system blev instabilt.
Nu har jag en ny iMac, med en partition. En fördel med det är att det innebär en enklare hantering. Nackdelarna med en partition är givetvis alla fördelar med flera partitioner.
hej,, jag går o väntar på min första mac, en pb med 80 gb hdd....jag har planerat att göra två partitioner av den, en för os x och alla program, och sen en för alla mp3, filmer o annat. kommer nog även att införskaffa en extern disk vid ett senare tillfälle.....min fråga är, jag som aldrig haft mac förrut, hur stora ska jag göra partitionen som är till för osx o alla prog?? hur stort space tar en ren installation....? jag kommer nog att ha ganska så många program installerade kan jag tänka mig...håller på mycket med bild o musikredigering.
Skrevs ursprungligen av xantipa
hej,, jag går o väntar på min första mac, en pb med 80 gb hdd....jag har planerat att göra två partitioner av den, en för os x och alla program, och sen en för alla mp3, filmer o annat. kommer nog även att införskaffa en extern disk vid ett senare tillfälle.....min fråga är, jag som aldrig haft mac förrut, hur stora ska jag göra partitionen som är till för osx o alla prog?? hur stort space tar en ren installation....? jag kommer nog att ha ganska så många program installerade kan jag tänka mig...håller på mycket med bild o musikredigering.
Gör en 60GB för allt, och en 20GB för tillfälliga filer mm. Eller strunta i att partitionera.
Systemet tar inte så mycket, men du vet ju själv hur mycket plats alla program tar. Dessutom finns det fördelar med att böja sig för Apple's hemkatalogstruktur, och lägga sina filer på systemdisken. En extra partition för Backup osv är väl iofs bra, men den behöver ju inte vara så stor.
Fragmentering är absolut inget problem med moderna hårddiskar. Det kan man strunta helt i. Dessutom har grejorna blivit extremt billiga nu. Alltså är det bättre att ha en enda stor partition och istället ha tre eller fyra fysiska hårddiskar.