Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad behöver jag för att skapa musik?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Först och främst:

Jag är TOTAL amatör. Har spelat piano resp. fiol något år i lågstadiet och sjöng i kören i gymnasiet. Har aldrig ens sett en synt, och är inte jätteduktig på datorer.

Till frågan:

Jag är en tämligen musikalisk människa som ofta - särskilt under promenader, tågresor, slöa söndagmorgnar i sängen osv - roar mig med att tänka ut låtar. Ibland får jag till hela melodier och kan liksom höra de olika sångstämmorna, basgången etc.

Problemet är att de ofta flyger ur minnet lika ofta som de uppstår. Så nu har jag tänkt göra slag i saken och skaffa mig något slags rimligt enkel och billig utrustning, för att äntligen få iväg det där bidraget till Melodifestivalen som jag funderat på i över 10 år.

Problemet är att jag inte vet ett dugg om vad det egentligen är jag behöver.

Vad jag vill ha är:

- En portabel, gärna LITEN apparat som kan fejka gitarr-, bas- och trumljud, gärna fler instrument. Det ska även vara möjligt att lägga in ljud från externa källor, t ex sång från mikrofon.
- Det ska vara möjligt att spela in flerkanaligt, minst 4 kanaler.
- Upplägget ska vara ultrapedagogiskt och lätt att lära sig.
- Bra om man kan se låtarna "grafiskt" och t ex använda "cut and paste" om man t ex vill lägga in en refräng flera gånger.
- Prisgräns: Max 4 000 kr.

Med den prisgränsen inser jag att man inte direkt kan ställa några krav på ljudkvalitet, och det gör jag inte heller. Jag är glad om ljudkvaliteten blir på en sån nivå att man kan spela in ett bakgrundskomp till en sång som man framför på en kompis bröllop, eller - som sagt - ett litet bidrag till Melodifestivalen.

Förslag, någon?

// Fnulan

Jag skulle tro att det som kommer närmast din beskrivning är en netbook/mini-pc i stil med Eee. Det finns portastudios med inyggda komp, men det är nog främst bas & trummor skulle jag tro. Och vill man vara mobil är det bökigt med separata moduler.

Så en lagom smidig dator med lämplig mjukvara, tex. Reaper är billigt, och några pluggar, så får du något hyggligt kompetent för din budget. Kolla gärna trådarna om Eee, där fanns fler tips.

En begagnad Mac (G4 eller snabbare) med Garageband (som är en del av iLife-paketet). En kondensatormikrofon med USB-koppling, jag har för mig att både Behringer och M-Audio tillverkar sådana.

Roland MC-303 Skitbra som skissblock.

Jag tror du behöver bestämma dig om det är viktigast att ha något portabelt, eller om flerkanalsinspelningsbiten väger tyngre, för du kommer inte att hitta något som uppfyller alla dina krav. PeterH:s idé är iofs inte så dum, men även en netbook är förmodligen lite för stor för att alltid ha med sig.

En tänkbar kompromiss kan ju vara en diktafon av något slag (många mp3spelare har det inbyggt dessutom) för att fånga idéerna på stående fot, och sen mjukvara som komplement. Det finns som nämnts portor (och trummaskiner) med inbyggt komp, men det är oftast en knöligare och mer begränsad lösning.

En zoom ps04 kanske? Och reaper eller mutools eller nåt annat på datorn.
http://www.zoom.co.jp/english/products/ps04/

Jättetack för alla svar!

Jag misstänkte just det, att jag får bestämma mig om det är portabilitet eller flerkanal som är viktigast. Och då lutar det väl åt portabilitet.

Kom gärna med fler tankar!

// Fnulan

dela upp processen lite kanske? om du inte spelat instrument sen i lågstadiet o aldrig sett en synt kommer du nog att bli rätt frustrerad när du sätter dig vid din nya fyratusenkronorsmaskin för o göra flerkanalsinspelningar

Mitt tips är: En diktafon och en samarbetspartner. Se till att ha minst ett bra kompinstrument som du gillar att komponera med, där du skriver klart låtarna innan du börjar pilla med inspelning. Sen hittar du nån som du har kul med som också tycker det är kul med produktionsbiten. Och vips så har du ditt schlagerbidrag...

peter ripa: Mycket klok synpunkt. Särskilt som jag är kraftigt oteknisk; jag får en skräckblandad förtjust känsla av att vara på NASA varje gång jag sätter på min Ipod....

Blev trots detta extremt upprymd över PingvinBurgares inlägg om Zoom PS-04-apparaten. Det är EXAKT så jag har föreställt mig min "ihopdrömda" produkt. Jag har dock tillräckligt mycket självkännedom för att förstå att jag förmodligen knappt skulle hitta "ON"-knappen....

Om man tänker sig en strippad variant av Zoom PS-04 där man bantat antalet funktioner och har ett intuitivt och förenklat användargränssnitt...... Finns det någon dylik produkt?

Jag inser att jag nu förmodligen i rekordfart börjar närma mig nivån Teknikmagasinet / BR Leksaker....

// Fnulan

Jag gissar att du kommer från 99mac-sidan, men det finns ett par enkla inspelningsprogram för iPhone, bland annat Fourtrack. Inga komp dock, men det går ju antingen att spela in ett par standardkomp på förhand eller fixa det i efterhand. För portabelt bruk borde det räcka, och det kan ju vara en bra nog orsak till att köpa en iPhone (eller iPod Touch).

false messiah: Jag är ingen Mac-människa (raderas mitt konto nu....? ) utan "kommer" från 99/Ipod-sidan, där jag reggade mig för flera år sedan i samband med inköpet av en Ipod 4G. Som tant i 40-årsåldern kände jag mig dock lite offside bland de låååånga trådarna om huruvida det är pojkvännens eller marsvinets namn man ska låta gravera in på Podden, så jag har inte varit så aktiv där på några år.....

Har alltså ingen Mac, däremot en c:a 6-7 år gammal Fujitsu Siemens Lifebook, som nätt och jämnt håller ihop.

Nu såg jag att något som heter Zoom H2 endast kostar 2 000 spänn. Är den månne ännu obegripligare att hantera för en total newbie?

// Fnulan

1
Bevaka tråden