Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TB-303- analog eller digital sequencer?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Satt bara och funderade... Jag är ju inte så hajj på gamla analoger, men hur är det med dessa sequencers? Är de analoga, och hur funkar de isf?

Tex TB-303. Den har ju endå minne, kan man åstadkomma det utan att blanda in digitala prylar?

Nu tänker jag högt lite här, är helt säker ute å flyger!

Men en analog sequencer borde ju vara uppbygd av en klocka som loopar tex 16 steg, sen finns det ju en potentiometer per steg för att ändra tonhöjd och ev en för gate. Är jag helt fel ute?

Hur löser man isf en TB/TR sequenser, som dels har minne, och dels har flera inställningar per steg, tex flam, accent, glide. Och hur/var spara man minnet och banker? Jag kanske hade förstått om det fanns en knapp/potentiometer för flam/glide/accent per steg, hur memoreras annars vad som finns för inställningar per steg?

Hmmm... Upplys mig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-27 20:19

303:s sequencer är digital.

Tack för svaret!

Ös gärna på med mer info om sequencers uppbygnad, har fått lite pippi på den biten och det är väl aldrig fel med lite kunskap!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-27 21:50

303an sequencer är som sagt en mikroprocessor. Fast jag har för mig att jag läst att just sliden är en RC-krets som kopplas in och ut (analog alltså).

Analoga sequencers är egentligen sjukt simpla i grund och botten. En räknare (finns dedikerade kretsar) som räknar igenom ett antal steg och på varje steg sätter man ett pot som spänningsdelare mot jord och summerar sen alla stegen.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-27 22:18

Synapskollaps: Annars kan man föreställa sig att "Computer Controlled" på panelen skulle kunna ge en hint

  • Medlem
  • 2009-01-27 22:35

Analogdatorer finns också.

Ursprungligen av jgb:

Analogdatorer finns också.

..och dom kan se grymt coola ut!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:AKAT-1.JPG

Ursprungligen av jgb:

Analogdatorer finns också.

Jag föredrar vattenbaserade datorer. Vem blir först att göra en sån sequencer?

Encore... Jag.... eh...

Tack för svaren!

Men om man tar 303:ans sequencer, hur är den uppbygd? Rent generellt alltså... Det handlar om nån hyfsat lätt programmering som man bankar in i nån RC-krets?

Det här kretsen loopar då en cykel, som för varje steg ger info om tonhöjd, tonlängd och andra atribut?
Och om en pattern är tom och man gör en ny, hur summeras data och sparas till kretsen?

Hur går igentligen signalkedjan? Eller rättare sagt, vart i signalkedjan skall sequencern in?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-28 09:06
Ursprungligen av Synapskollaps:

Hur går igentligen signalkedjan? Eller rättare sagt, vart i signalkedjan skall sequencern in?

Här har du ett bra blockdiagram över hur TB-30an är uppbyggd. Där framgår vad sequencern styr och var i arktekturen den ligger:
http://machines.hyperreal.org/manufacturers/Roland/TB-303/schematics/roland.TB-303.schem-3.gif

Vill du gräva djupare finns det hur mycket som helst dokumenterat om just TB-303 på nätet.

Utan att vara så otrevlig som det låter skulle jag vilja säga: Du är så mycket ute och cyklar att det är för jobbigt att förklara här Bättre att ta sån't över en öl eller två!

Kolla upp x0xb0xen, även om den inte är en 303a är den ju uppbyggd mer eller mindre likadant fysiskt. http://www.ladyada.net/make/x0xb0x

Ursprungligen av stryph:

Utan att vara så otrevlig som det låter skulle jag vilja säga: Du är så mycket ute och cyklar att det är för jobbigt att förklara här Bättre att ta sån't över en öl eller två!

Det är lugnt, jag bjuder på öl!

Jag har liksom aldrig lagt en tanke på hur en sequencer funkar rent tekniskt. Jag använder dom bara. Precis som en bil... Vet inte hur den fungerar, men jag kan köra den!

Hm, kanske ska dra ner synthedit å testa att bygga en sequencer där? Går det tror ni?

Ursprungligen av Synapskollaps:

Det är lugnt, jag bjuder på öl!

Coolt, vi kanske skulle dra ihop en 99-öl & workshop grej

Ursprungligen av Synapskollaps:

Hm, kanske ska dra ner synthedit å testa att bygga en sequencer där? Går det tror ni?

Säkert, det ger dig nog ett hum om hur det kan hänga ihop iaf. Men det förklarar nog inte skillnaden mellan analogt och digitalt så bra kanske. Har aldrig pysslat med synthedit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-28 11:00

Det går, om jag inte missminner mig helt finns det redan exempel på detta - redo att dissekeras för analys!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-28 11:04

War Of The Worlds!

1
Bevaka tråden