Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera MiniDV utan firewire?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, nu sitter jag här men min i stort sätt felfria MacBook och hade tänkt redigera lite film. Jag visste innan att den inte hade någon Firewire så detta var ingen nyhet, men tänkte att jag kunde importera filmen med hjälp av en USB-kabel då detta gick utmärkt med mig gamla sketna PC.

Det gick till min besvikelse inte då iMovie inte hittade någon kamera. Någon som vet hur man gör, och om det ens går att importera utan FireWire på mac?

  • Oregistrerad
  • 2009-01-28 21:00

Det går att importera via USB, men det beror på vilken kamera du har. Sånt kan ju vara bra att kolla upp i förhand Imovie supportar inte alla kameor tyvärr, så är det bara.

Det finns dock FW->USB adapters, men hurvida dom hjälper dig och hurvida imovie klarar av att "tro" att du har en FW kontakt på min mac, fast du inte har det, det kan jag inte gissa.

Hur mycket har du googlat med din kamera och mac? Google vet ju faktiskt väldigt mycket (Även om väldigt många forumskapare tror att google bara hittar porr, eller nått...)

Vad har du för kamera?

Panasonic NV GS-400

importera från sony kamera till imovie 6

Jag har nog samma problem: Jag vill importera från en Sony HDR-CX11E (Handycam med Dockstation) videosekvenser till imovie 6. Kabeln som följer med kameran är USB. Antingen dras alla filer in på iphoto - där vill jag inte ha de, och om jag vill importera från imovie-programmet hittar det inte kameran.
Tråkigt att det ska vara så krångligt med Mac jämfört med PC, där det inte är ett problem alls!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-05-03 20:17

Du måste nog ha iMovie HD eller nyare version för att använda den där Sony HDR-CX11E kameran.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-05-03 21:10

Så här är det. Man behöver åtminstone iMovie'08 och Leopard för att kunna importera AVCHD-filer som Sonyn genererar.

  • Oregistrerad
  • 2009-05-04 09:29
Ursprungligen av planB:

Så här är det. Man behöver åtminstone iMovie'08 och Leopard för att kunna importera AVCHD-filer som Sonyn genererar.

Och en Intel dator

Eller också låter man Voltaic HD sköta konverteringen från AVCHD till Apple Intermediate. Funkar även på PPC och kameran behöver inte stå inkopplad i datorn timvis. http://www.shedworx.com/voltaichd

Skall skaffa Voltaic HD så snart jag får hem vår Sony HDR-CX12E

  • Oregistrerad
  • 2009-05-04 15:58
Ursprungligen av johan_tanying:

Eller också låter man Voltaic HD sköta konverteringen från AVCHD till Apple Intermediate. Funkar även på PPC och kameran behöver inte stå inkopplad i datorn timvis. http://www.shedworx.com/voltaichd

Skall skaffa Voltaic HD så snart jag får hem vår Sony HDR-CX12E

Visst om man vill vänta så

Konverteringen tar väl lika lång tid om du kör på samma maskin i båda fallen? I ena fallet måste kameran vara inkopplad medan iMovie tankar och konverterar, i andra fallet kopierar man filmerna till hårddisken först, och låter därefter konverteringen ske direkt från hårddisken.

  • Oregistrerad
  • 2009-05-05 10:17
Ursprungligen av johan_tanying:

Konverteringen tar väl lika lång tid om du kör på samma maskin i båda fallen? I ena fallet måste kameran vara inkopplad medan iMovie tankar och konverterar, i andra fallet kopierar man filmerna till hårddisken först, och låter därefter konverteringen ske direkt från hårddisken.

Precis, så det borde i så fall ta längre tid att först kopiera dom och sen konvertera.
Sedan kan det ändå ta lite olika lång tid beroende på hur bra optimerat konverteringen är, samt vad man väljer för output codec.

Att kopiera några GB (max 16 om man har ovanan att filma två timmar) tar ju inte speciellt många minuter. Å sen kan man använda kameran mens datorn puttrar några timmar (natten?) framöver.

1
Bevaka tråden