Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"System-meddelande" fast i iPhoto-sida vid PDF-utskrift!

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag brukar fixa provtryck av iPhoto-böcker genom att spara som PDF (via utskriftsrutinen) och sen laserprinta från tex Förhandsvisning. Vid ett sådant sparande till PDF-fil meddelade systemet att en fil med samma namn existerade; "skriva över?" etc etc. Jag klickade OK. Efter detta innehåller denna iPhoto-bok-PDF nu en enda defekt bland 20 korrekta sidor. På sidan finns helt OK bildtexter, men inga bilder, och över sidan ligger en kopia av system-meddelandet!!! (Sidorna före och efter är helt OK.) Det hela ser ut närmast som en skärmdump, med skillnaden att det är en inkomplett iPhoto-sida från boken som ligger under meddelandet.

Jag anar att detta har orsakats av ngn systemkonflikt; ngt hände faktiskt vid en tidigare utskrift (kanske för många program i gång el.dyl.; jag hade också växlat ett par gånger mellan extra skärm till min PBG4 12" och en projektor). Mao inget extremt ovanligt, sån't händer.

MEN; nu är det lögn i h-e att få bort denna korrupta sida ur även nya utskrifter till PDF, hur jag än försöker spara och trixa! Jag har provat med omstarter, att ta bort .plist-filen för iPhoto, att bygga om iPhoto-databasen, att ta bort och skapa om sidan, att dubblera "projektet" (=boken) och jobba på nytt med denna databas (=prova allt på nytt med dubbletten) – inget tar bort den felaktiga utskriftsbilden!!! (Notera att den defekta sidan och dess bilder är helt OK inne i iPhoto – verkar således att höra ihop med själva PDF-skapandet.)

Jag kan iofs leva med detta och göra om boken/projektet (går nog snabbare än alla försök att begripa) men jag vill trots allt lära mig ngt av allt tjafsandet... Är det ngn som vet hur iPhoto hanterar en utskriftsfil i detta fall? Varför ligger detta skärmdumpsliknande meddelande konstant kvar över PDF-sidan ifråga? Varför skriver inte iPhoto över sidan/filen, eller varför plockar programmet hela tiden fram just denna (gamla) version av sidan? Finns det ngn gömd cache-fil som jag kan dräpa? Letar jag i fel programs .plistar eller cacher? Ska jag ta ngn fil som tillhör Utskrift? Finns det ngt 'hemligt' i Mac:ens grafiksystem som är aktivt när iPhoto skapar layouten och/eller PDF-filen...?

Kanske finns det rentav ngn enkel lösning som skänker förståelse och sinnesfrid...?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2009-01-29 08:37

Jag hade testat med att ta hem Cocktail och kört diverse cronscript via den som förhoppningsvis rensar de cachefiler som kan vara korrupta och ev. orsaken till problemet.

1
Bevaka tråden