Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Läste just om denna plugin som gör att man kan MIDI-styra CV-ätande maskiner via DC-kopplade ljudkort, använder man MOTU PCI-424 med fyra kort så har man 96 kanaler 24/96!
Programmet har dessutom en funktion för att läsa av skalan på en oscillator och kompensera i mjukvaran, perfekt om man vill bygga röroscillatorer och annat könstigt.
* Familiar virtual instrument operation: Volta operates within the host software as a standard Audio Unit (AU) plug-in.
* Total recall: All Volta-controlled parameters are saved with the host session.
* Automated tuning and pitch calibration: Volta tunes and calibrates the pitch of external hardware oscillators at any time with the click of a button.
* Sample-accurate precision: The timing between the external hardware and the host timeline can be sample-accurate (with a supporting host).
* Tempo sync: All parameters such as LFOs, etc. can be tempo-synced to the host software.
* Track freezing: Through Volta, external hardware oscillator output can be captured as digital audio using the host software's standard track freezing features.
* MIDI CC control and automation: Play or sequence MIDI CC data to control your external hardware.
* Very high resolution automation: Use host ramp automation for smooth changes without "zipper noise".
* Built-in control sources: The Volta plug-in itself provides tempo-synced LFOs, pattern sequencers, trigger sequencers and even MIDI clock as control sources.
Oroa dig inte Rasmus, jag håller inte på med sånt trams!
Slängde ut midi för några år sedan, jag brukar endast detta protokoll i yttersta nödfall för syncning av d*tor och KMS-30/dinsynkystem!
Men lite fräckt är Volta, men det passar dock inte mig!
Måste man ha ett dedikerat interface enbart för Volta, eller kan man köra sitt Motukort ( i mitt fall ett 828 mk3) som vanligt och enbart köra Volta genom ett par utgångar t ex main out L+R ? Eller för att uttrycka sig ännu enklare: Kan man köra ljud och Volta samtidigt, på samma ljudkort (men olika utgångar givetvis)?
Låter ju jätteintressant men får man ut typ 10Vpp ur ett motu interface eller hur är det tänkt att fungera egentligen? Vilka kort är det som stödjer detta ?
Precis jag undrar också om sånt, som sagt i en annan tråd det har ju exprimenterats med förr och t.ex. ett Motu 828 verkade inte komma över +/- 4.5v på egen hand
Det borde inte vara några problem efterssom den agerar som vsti. Jag har kört lite med Reaktor som vsti som gör motsvarande saker och då är bara att välja en egen utgång för just det instrumentet som vanligt.
Det borde inte vara några problem efterssom den agerar som vsti. Jag har kört lite med Reaktor som vsti som gör motsvarande saker och då är bara att välja en egen utgång för just det instrumentet som vanligt.
-> Kolla i Reason-tråden för att läsa om & se videodemo på hur Peff styr sitt Motu utan programvara, direkt från Reason med hjälp av en egen combinatorpatch. Får CV/Gate ut till en Oberheim SEM bland annat!
Jag kör inte Volta, men CV ut genom några utgångar och ljud i andra funkar fint från ChucK-program på min Ultralite (mk1 tror jag). Lite mysko att speca utgångar i ChucK, och ska man pumpa ut i mer än två så kan man inte gå över main, men det är en annan femma.